ارتقای کیفیت آب شرب سنندج خط قرمز متولیان حوزه آب کردستان

ارتقای کیفیت آب شرب سنندج خط قرمز متولیان حوزه آب کردستان

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)،"کامران خرم" با بیان اینکه تامین آب سالم و پایش و کنترل بهداشت آب شرب از وظایف ذاتی شرکت آب و فاضلاب استان است، اظهار کرد: نظارت بر کیفیت آب آشامیدنی از زمان آبگیری تا محل مصرف بر عهده وزارت بهداشت است و این وظیفه در استان‌ها به معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی محول شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با تاکید بر اهمیت ارتقای کیفیت آب شرب شهر سنندج، گفت: کلیه متولیان تامین آب شرب سالم که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در این امر دخیل هستند باید تمام تلاش خود را در این راستا بکار گیرند تا ضمن برخورداری مردم شهر سنندج از آب شرب پایدار، کیفیت آن نیز ارتقا پیدا کند.
خرم با اشاره به اینکه عملیات توسعه و بهسازی خطوط انتقال، شبکه توزیع و تاسیسات آبرسانی توسط شرکت آب و فاضلاب به منظور ارتقا کیفیت و همچنین تامین و توزیع مطلوب آب شرب، باید در اولویت دستورکار قرار گیرد، افزود: بدلیل افزایش نیاز شرب سنندج و بالا بودن تلفات شبکه داخل شهر در حال حاضر تصفیه خانه با حداکثر ظرفیت در حال کار است که می‌بایست فرایندهای تصفیه توسعه و بهینه سازی شود.
وی ادامه داد: آب شرب سنندج از مجرایی تامین می‌شود که با مجرای تامین آب کشاورزی مشترک بوده و لازم است شرکت آب و فاضلاب نسبت به ایجاد خط مستقل اقدام کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به اینکه این شرکت در راستای حفاظت کیفی مخزن و ارتقای کیفیت آب شرب سنندج تاکنون اقداماتی انجام داده است، یاداور شد: با تکمیل و ساماندهی برنامه‌های در دست اقدام این شرکت و دستگاه‌های مربوطه دیگر در بالادست سد قشلاق، امید داریم با همکاری و همدلی متولیان امر، نسبت به رفع مشکل کیفیت آب شرب اهتمام داشته تا بیش از پیش در تحقق اهداف کیفیت آب ورودی به مخزن گام برداریم.
وی با بیان اینکه سد آزاد از جمله سدهای استان کردستان بوده که احداث و بهره‌برداری آن توسط شرکت توسعه منابع آب و نیرو صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف تأسیس سد آزاد تأمین آب شرب سنندج است که ضرورت دارد سامانه خط انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج در اولویت اجرا قرار گیرد و این شرکت نیز این مهم را از وزارت نیرو به صورت مستمر پیگیری کرده است.
وی توسعه باغات و فعالیت های کشاورزی در حوضه‌های آبریز سدها را یکی دیگر از عوامل ایجاد مشکل در تغذیه‌گرایی سدها عنوان کرد و افزود: در این راستا مکاتبات زیادی با سازمان جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست صورت گرفته تا از صدور مجوز خانه باغ در بالا دست سد قشلاق، خوداری شود و کنترل‌های لازم بر مصرف کود و سم در این حوضه‌ها صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در خصوص طرح‌های پرورش ماهی در بالادست سد قشلاق، عنوان کرد: این شرکت با توجه به دستورالعمل‌های موجود و قوانین مربوطه اعلام می‌کند که تاکنون هیچ گونه مجوزی برای اجرای طرح پرورش ماهی در بالادست سد صادر نکرده و این قاعده در سایر شهرستان‌هایی که سدها تامین کننده آب شرب آن شهرستان هستند نیز مستثنی نیست.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات