نخستین گام "اترک" اصفهان برای کاهش آلودگی محیط زیست

نخستین گام "اترک" اصفهان برای کاهش آلودگی محیط زیست

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از انعقاد قرارداد همکاری کارخانه خمیر کاغذ اترک با دانشگاه صنعتی شریف برای بهینه‌سازی و اصلاح سیستم تصفیه فاضلاب در قالب طرح پژوهشی خبر داد .

به گزارش«پارما» حمیرا صفی‌قلی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا ، از انعقاد قرارداد همکاری کارخانه خمیر کاغذ "اترک" برای کاهش آلایندگی فاضلاب این مجموعه در قالب طرح "مپسا"خبر داد و اظهار کرد: این قرارداد در قالب طرح پژوهشی- مطالعاتی برای بهینه‌سازی و اصلاح سیستم فاضلاب صنعتی کارخانه با همکاری دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ 30 شهریور امسال منعقد شده است و در یک بازه هشت ماهه اجرا خواهد شد .

وی افزود: کیفیت پساب کارخانه اترک در قالب این طرح پژوهشی باید به استاندارد کمتر از 200 COD برسد تا برای منبع پذیرنده "اراضی کشاورزی" مناسب باشد؛ همچنین طبق قرار داد تصفیه تکمیلی پساب باید به میزان 2400 مترمکعب در روز برسد .

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، با بیان اینکه مدیران اترک با استقبال از طرح "مپسا" برای بهینه‌سازی و کاهش آلایندگی پساب کارخانه در قالب طرح پژوهشی اقدام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: اترک این طرح را باید اجرا کند تا نتیجه را بررسی کنیم که کیفیت پساب چگونه خواهد بود زیرا هم اکنون نیز تصفیه پساب را انجام می‌دهد و خروجی آن به چهار لاگن منتقل می‌شود ولی کیفیت پساب در این لاگن‌ها به طور مستمر استاندارد نیست از این رو تا زمانی که کیفیت پساب استاندارد نشود کارخانه اترک در لیست صنایع آلاینده است .

صفی‌قلی گفت: بر پایه تازه‌ترین پایش‌ها که در تیرماه انجام شد کیفیت پساب کارخانه اترک استاندارد نبوده است و تا زمانی که طرح پژوهشی اجرا شود محیط زیست مجبور است برای آلایندگی کارخانه تصمیم‌گیری کند .

ساماندهی وضعیت پسماند کارخانه اترک

وی همکاری مدیران اترک برای کاهش آلایندگی این کارخانه بزرگ را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و افزود: اکنون می‌توان به عزم مدیران اترک برای کاهش آلایندگی کارخانه امیدوار بود زیرا در زمینه مدیریت پسماند نیز با محیط زیست همکاری کردند و به تازگی آنها را به گردنه زینل انتقال دادند و حقیقت از وضعیت نابسامان خارج شد .

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: اترک با استانداردسازی کیفیت پساب می‌تواند بخشی از آن را به چرخه تولید بازگرداند که گامی مثبت برای صرفه‌جویی در مصرف منابع آب است و همچنین از ورود آلاینده‌ها به منابع خاک و محیط زیست جلوگیری می‌شود .

به گزارش خبرنگار ایمن بزرگ‌تری ن کارخانه خمیر و کاغذ اصفهان از اواخر سال 1388 با سرمایه گذاری شرکت "نورکم آلمان" در زمینی به مساحت 200 هکتار در شهرک صنعتی فولاد زرین شهر به بهره‌برداری رسید. راه‌اندازی این کارخانه در آن سال‌ها زمینه اشتغال بیش از 500 نفر را فراهم می‌کرد. این کارخانه نخستین تولید کننده مقوای پشت خاکستری در خاورمیانه و تنها تولید کننده داخلی این محصول بشمار می‌رود. این کارخانه با وجود دستیابی به استاندارهای جهانی در تولید خمیر مقوا و بازیافت ضایعات کاغذ؛ به دلیل نداشتن سیستم فاضلاب کارآمد، رهاسازی و تخلیه پساب در محیط و آلوده کردن منابع آب و خاک در لیست صنایع آلاینده سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است .

فاضلاب‌های بسیار آلوده این کارخانه حدود 10 سال است که در محیط و آن هم بالادست چاه‌های فلمن، تصفیه خانه باباشیخعلی و رودخانه زاینده رود رهاسازی و در حوضچه‌های غیراستاندارد جمع‌آوری می‌شود. از سوی دیگر کارخانه خمیر و کاغذ اترک یکی از صنایع آب بر محسوب می‌شود؛ حقابه مجاز این کارخانه 45 لیتر در ثانیه است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد به رغم نصب کنتور هوشمند میزان برداشت آب در برخی موارد به 60 لیتر در ثانیه نیز می‌رسد. این در حالی است که دبی فاضلاب این صنعت نیز به میزان 45 لیتر بر ثانیه از طریق منهول‌های مختلف به چهار حوضچه خاکی منتقل می‌شود .
شهریور سال گذشته بود که اجرای طرح "مپسا" سازمان حفاظت محیط زیست در اصفهان کلید خورد؛ مپسا یا (مدیریت و پایش سیستمی آلاینده‌ها) طرحی برای کاهش صنایع آلاینده و تبدیل آنها به صنایع سبز است. به بیان دیگر مشکل صنایع آلاینده در قالب این طرح به معاونت علمی و فناوری و دانشگاه‌های معتبر کشور اعلام می‌شود و سازمان حفاظت محیط زیست نیز به این صنایع برای انتخاب مجموعه علمی و توانمند مشاوره می‌دهد .

بر این اساس واحد علمی و فناوری برگزیده، یک برنامه مدیریت زیست محیطی و اجرایی به نام ( EMP) برای واحد آلاینده صنعتی تهیه می‌کند که در قالب آن به مرور واحد صنعتی آلاینده به صنعت سبز تبدیل می‌شود. با آغاز اجرای این طرح برای واحدهای صنعتی اصفهان، مدیران اترک نیز پس از یک دهه بالاخره از این طرح استقبال کردند .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات