لوگوی مرکز آموزش محیطزیست و تربیت محیط‌بان طراحی شد

لوگوی مرکز آموزش محیطزیست و تربیت محیط‌بان طراحی شد


لوگوی مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان با الهام از عناصر محیط‌زیستی به صورت دو زبانه (فارسی-انگلیسی) طراحی شد.


به گزارش«پارما» از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، اسکندر امیدی‌نیا با بیان این موضوع گفت: ما در مرکز آموزش محیطزیست و تربیت محیط‌بان تمرکز را روی مسئله آموزش گذاشته‌ایم، در واقع اینجا هدف ارتقای دانش و آگاهی‌های محیط زیستی است به همین دلیل در طراحی لوگو تلاش بر القای هر چه بیشتر این مفاهیم بود.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: اینکه محیط‌بانان مسلح و مقتدر باشند امر ارزشمندی است اما در این لوگو تلاش شد تا نقش آگاهی و دانش آنها برجسته‌تر شود به همین خاطر در لوگو، دوربین سازمانی محیط‌‌بان که سمبل رصد و پایش است در کنار کتاب به عنوان محورهای اصلی انتخاب شدند.

وی افزود: همچنین از دریچه‌های دوربین به عنوان چشم ناظر استفاده شد، در یکی از این دو چشم درخت به عنوان نماد سرسبزی و طراوت به تصویر کشیده شد، در چشم دیگر که به صورت قطره آب با پس زمینه رنگ آبی طراحی شده هم نمادی از دریا، دریاچه، تالاب است و هم هوای آبی یعنی آسمان صاف و پاک را نشان می دهد. در این لوگو همچنین پنجه یک پستاندار بزرگ به عنوان «ردپای حیات وحش» کار شده است. ردپای پنج‌تکه‌ای نشان از موضوعات مهمی چون آب، انرژی، سلامت، کشاورزی و تنوع‌زیستی دارد که تعادل و تعامل این پنج موضوع یعنی مهار تغییرات شتابان اقلیم و حال خوش همه زیست‌مندان کره خاکی حتی حیات وحش مظلوم.

رئیس‌ دانشکده محیط‌زیست با اشاره به دلایل رنگی بودن این لوگو بیان داشت: استفاده از سه رنگ سفید، سبز و قرمز که نشانگر پرچم مقدس ایران در این طرح هست برای ما تعبیر دیگری هم دارد که یادآور صلح‌طلبی و پرهیز از خشونت محیط‌بانان و علاقمندان به محیط‌زیست، سبزاندیشی آنها و البته یادکرد شهدای محیط‌بان است. این لوگو به صورت دایره طراحی شده که به کره زمین و لزوم حفاظت و حراست از آن برای سبز نگهداشتن تاکید دارد.

امیدی‌نیا افزود: گرد بودن کره زمین در خود این اشاره را هم دارد که هیچکس نباید با محیط‌زیست زاویه‌ای داشته باشد، چون محیطزیست بخش، سازمان، وزارت، حزب، دسته و استان نمی‌شناسد و متعلق به همه زیست‌مندان بوده و اساس شادابی آن تنوع در زیست، تفکر، آداب و رسوم و مشارکت است تا شعار «هشتاد میلیون محیط‌بان» در منظومه کشور ایران تحقق یابد.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین با اشاره به فرم کتاب در این لوگو افزود: ورق خوردن کتاب به معنای در معرض باد بودن است که عنصر هوا را نشان می‌دهد و قرار گرفتن دوربین در بطن دایره میانی برای ایجاد تصویری هنرمندانه از چهره انسان به عنوان محور توسعه است. دستان زیر کتاب هم نماد و کاربست تعقل، آگاهی، خرد و اندیشه است و هم سمبل شکرگذاری انسان و طلب حمایت قدرت کردگار و آفریننده جهان تا محیط زیست این امانت آیندگان را به نیکی به وارثان زمین انتقال دهد.

وی افزود: از آنجائیکه مرکز آموزش محیطزیست و تربیت محیط‌بان در محل دانشکده محیط‌زیست کرج قرار دارد، فعالیت آن در امتداد فعالیت‌های نیم‌قرنه این مرکز آموزشی در راستای تربیت محیط‌بان و کارشناس محیط‌زیست است و در واقع نامگذاری جدید یک تغییر ماموریت قلمداد می‌شود. سال 1351 به عنوان سال تاسیس مرکز آموزش عالی حفاظت از محیط زیست کماکان در این لوگو محفوظ مانده است.



معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان گفت: یکی از اهداف مرکز ما ایجاد تعامل با مراکز مشابه بین‌المللی جهت به اشتراک گذاشتن تجربه‌هاست چون معتقدیم حفاظت از محیط زیست به صورت جزیره‌ای برای هیچ کشوری مقدور نیست و باید به سمت تعاملات بین‌المللی برویم به همین خاطر لوگو به صورت دوزبانه فارسی-انگلیسی طراحی شده است. CERT در لاتین به معنای «اعتماد و اطمینان» است که این مرکز باید رسالت‌اش ایفای وظایف سنگین آموزش و آگاهی‌بخشی و ارتقا فرهنگ توسعه پایدار باشد. واژه «سرت» در زبان فارسی یعنی راس و تاج. راس و اولویت اصلی این مرکز فعالیت‌های آموزشی با رویکرد ارتقای جایگاه اجتماعی فراگردهای محیط‌زیستی است. «سرت» در زبان آذری در مفهوم سخت و مقاوم هم به کار برده می‌شود که باز معنی فرخنده‌ای دارد و که گویای پشتکار و تلاش مداوم محیط‌بانان کشور است.

گفتنی است طرح اولیه لوگو توسط کاوه کریمی باوندپور عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران ارائه و سپس توسط معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان تکمیل و نهایی شد.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات