پدافند غیرعامل، پیشگیری و مدیریت یک حادثه

پدافند غیرعامل، پیشگیری و مدیریت یک حادثه

شهریار تبریز: پدافند عامل عبارت است از به کارگیری مستقیم جنگ افزار، به منظور خنثی کردن و یا کاهش اثرات حملات و عملیات خصمانه هوایی، زمینی، دریایی، نفوذی خرابکارانه و عملیات تروریستی دشمن بر روی اهداف موردنظر.

پدافند غیر عامل به مجموعه اقدامات غیر مسلحانه‌ای که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیتهای ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن می‌شود.

باید توجه داشت که در کنار آموزش‌ها و مهارت‌های تحصیلی فراگیری مهارت‌های مقابله با بحران و مدیریت در چنین شرایطی هم ضروری است و باید از ابتدا در کنار آموزش های تحصیلی سواد و آگاهی و مهارت‌های لازم را افزایش داد.

تماس های اضطراری

· فوریت های مرکز پلیس ۱۱۰

- پلیس به عنوان مظهر اقتدار و امنیت در جامعه، حوزه فعالیتی بسیار گسترده دارد. از مبارزه با قاچاق گرفته تا مبارزه با مواد مخدر، سرقت، کلاهبرداری، شرارت و نزاع.

- برای دسترسی آسان و سریع مردم به خدمات زیاد و گوناگون نیروی انتظامی، چندین سال است پلیس ۱۱۰ راه اندازی شده است. این واحد نقشی مهم در افزایش اعتماد مردم و اثربخش بودن خدمات نیروی انتظامی داشته و دارد.

- با گرفتن شماره ۱۱۰ که متعلق به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است میتوانید گزارش سرقت، درگیری و نزاع، قتل و زورگیری را به نیروی انتظامی بدهید.

· آتش نشانی

شماره تلفن ۱۲۵ متعلق به سازمان آتش نشانی است. در صورت بروز حوادثی مثل آتش سوزی، محبوس شدن در آسانسور، انواع تصادفات، ریزش آوار و با حوادثی مربوط به چاه (از کشف جسد در چاه گرفته تا سقوط فرد داخل آن)، گیر کردن انگشتری در دست افراد، محبوس شدن در جاهای مختلف (از ماندن در حمام گرفته تا گیر کردن سر یک کودک در بین نرده‌ها)، مشاهده یا حمله جانوران (مثل مار، عقرب، سگ، روباه، حمله زنبورها و یا حتی کلاغ‌ها و ...) و هر گونه امداد نجاتی می توانید از این شماره استفاده کنید.

· اورژانس

- بیماریها و حوادث اورژانس به مواردی اطلاق می گردند که در صورت عدم ارائه به موقع اقدامات امدادی- درمانی، منجر به صدمات عضوی و با جانی و نیز مشکلات روانی بیمار می شوند.

-  حوادث محیطی و شغلی، طیف وسیعی از موارد اورژانس را در بر می‌گیرند که مهم‌ترین آنها عبارت‌انداز: تصادف با وسایط نقلیه، سقوط از بلندی، سوختگی، برق گرفتگی، ریزش آوار، مسمومیت های داروئی و شیمیائی، خودکشی، گزیدگی توسط مار، عقرب و سایر جانوران، غرق شدگی

-  وظیفه اورژانس پیش‌بیمارستانی رسیدگی به موارد فوریتهای پزشکی و ارائه خدمات به مصدومین و بیماران اورژانسی می‌باشد. در واقع کار این مجموعه از صحنه حادثه آغاز شده و در مرکز درمانی به پایان می‌رسد. این سیستم در کشور ایران بنام مرکز فوریت های پزشکی شناخته می‌شود که هم اکنون زیرمجموعه مراکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی می‌باشد، دسترسی به خدمات فوریت‌های پزشکی از طریق شماره امدادی ۱۱۵ امکان پذیر است.

چگونه با برقراری تماس تلفنی از خدمات اورژانس استفاده کنیم؟

وقتی با تلفن اورژانس تماس می گیرید، در مورد وضعیت فعلی بیمار و نوع حادثه از شما سؤال می‌شود. در حوادث جاده ای اگر با چندین مصدوم مواجه شده‌اید، در درخواست خود به تعداد مصدومین و نوع آسیب آنها اشاره کنید، این کار باعث افزایش سرعت عمل و دقت تصمیم‌گیری در پرسنل اتاق فرمان اورژانس خواهد بود. اگر در مورد موقعیت مکانی خود مطمئن نیستید، هراس به خود راه ندهید. سعی کنید از افراد محلی و اطرافیان موقعیت جغرافیایی محل را جویا شوید در تماس با اتاق فرمان اورژانس سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید تا بتوانید تمام اطلاعات موردنیاز را ارائه کنید.

· اطلاعاتی که باید در اختیار اورژانس قرار دهید:

جزییات زیر ضروری هستند:

- شماره تلفن خودتان

- دادن نشانی کامل و در صورت امکان نام یا شماره کوچه و خیابان

- در حوادث جاده‌ای در صورت امکان، نام یا شماره جاده را بدهید. هرگونه تقاطع یا نشانه دیگر را ذکر کنید.

- نوع و سنگینی مورد اورژانس، به عنوان مثال «در حادثه رانندگی دو ماشین جاده مسدود شده و سه نفر گیر افتاده است. تعداد، جنس و سن تقریبی مصدومان و هر چیزی که در مورد وضعیت آنها می دانید؛ به عنوان مثال: مرد، پنجاه و چند ساله، مشکوک به حمله قلبی، ایست قلبی»

- جزییات هر نوع خطر مثل گاز، مواد سمی، صدمه خطوط نیرو یا وضع آب و هوا (مثلا مه با جاده یخ زده)

- بکار بستن توصیه های پزشکان و پرستاران تا رسیدن اکیپ امدادی

برگرفته از کتاب فرهنگ شهروندی/ راهنمای تسهیل گران/ پایه ۹

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات