طرح آبرسانی از سد امیرکبیر به شهر تهران به بهره برداری رسید

طرح آبرسانی از سد امیرکبیر به شهر تهران به بهره برداری رسید

در بیست و ششمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به دستور رئیس جمهور طرح آبرسانی از سد امیرکبیر به شهر تهران شامل تونل انتقال آب به طول 30 کیلومتر و تصفیه خانه ششم تهران به ظرفیت 7500 لیتر در ثانیه با اعتباری حدود پنج هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، «قاسم تقی‌زاده خامسی» روز پنج‌شنبه در بیست و ششمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران و در آیین افتتاح دو پروژه صنعت آب استان تهران با اعتبار 975 میلیارد تومان که با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور انجام شد، اظهار داشت: از این میزان حدود 75 درصد از پنج سد امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو و 6 تصفیه‌خانه که با تصفیه‌خانه امروز به عدد هفت می‌رسد و همچنین 9 هزار کیلومتر شبکه زیرزمینی آبرسانی تامین می‌شود.
وی با بیان این که 25 درصد از این مجموع از محل سد کرج تخصیص داده شده است، اظهار داشت: تخصیص آب سد کرج برای شهر تهران حدود 320 میلیون متر مکعب است که در سال‌های ساخت سد تاکنون نتوانسته بیش از 260 میلیون مترمکعب آب را منتقل کنند، چرا که تصفیه‌خانه یک و دو تهران ظرفیت تصفیه بیش از 260 میلیون مترمکعب را نداشتند و همیشه 60 میلیون متر مکعب بدون برنامه‌ریزی در رودخانه رهاسازی می‌شود.
تقی‌زاده خامسی گفت: رودخانه سد کرج به طور متوسط در 55 سال گذشته همیشه 460 میلیون مترمکعب آورد داشته و برای مدیریت سیلاب در سال‌های متفاوت مجبور هستیم این آب را بدون برنامه رها کنیم.
وی افزود:‌ از طرفی، 30 میلیون مترمکعب نیز برای حقابه زیست محیطی درنظر گرفته شده که هم‌زمان 100 میلیون مترمکعب هم به طور متوسط در مقاطع متفاوت رهاسازی می‌شد، ضمن این که در سال‌های پرآبی هم تا 600 میلیون متر مکعب از سد کرج می‌توانستیم تامین کنیم.
معاون وزیر نیرو گفت: مثلا در سال گذشته 472 میلیون مترمکعب سد کرج استعداد تامین آب را داشته است که برای مدیریت سیلاب در برهه‌ای حدود 160 میلیون متر مکعب را بدون هدف رها کردیم.
وی افزود: هدف از احداث این تونل آن است که آب‌هایی را که نمی‌توانستیم برای آنها برنامه ریزی انجام دهیم، بدین طریق به تصفیه‌خانه ششم هدایت کنیم.
تقی‌زاده خامسی یادآوری کرد: ساخت این تونل در سال 84 آغاز شده و تا سال 91 که «تی.بی.ام» خارج شده و اگر این کار دستی صورت می‌گرفت 15 سال طول می‌کشید و هم‌اینک آب از سد کرج تا به تصفیه‌خانه بیاید 4.5 ساعت زمان می‌برد. این، تونل مهمی است که آب‌های غیرقابل برنامه‌ریزی را برای استفاده شهروندان فراهم می‌کند. این سامانه می‌تواند نهایتا 150 حلقه چاه زیرزمینی که اکنون آب آنها برای تهران استفاده می‌شود را از مدار خارج کند.
وی گفت: در تصفیه‌خانه هفتم، آب‌های زیرزمینی پس از افتتاح آن بالا آمده و قابل تحمل است و اگر این کار هم انجام شود و به تدریج از هفته آینده از یک مترمکعب در ثانیه رهاسازی را شروع کرده و سازگاری تونل و تصفیه‌خانه را تست کنیم در غرب تهران هم این اتفاق خواهد افتاد و سطح آب‌های زیرزمینی بالا خواهد رفت.
تقی‌زاده خامسی در پاسخ به رئیس جمهوری هم گفت: مناطق  5، 9، 18، 21 و 22 و شهر جدید پرند از این آب برخوردار می‌شوند و اکثر این مناطق بخش عمده‌ای از چاه‌ها را استفاده می‌کنند. هفته گذشته، این آب تست شده و بهترین کیفیت را داراست. EC آن نصف متوسط فعلی تهران و کدورت آن یک دهم کدورت فعلی تهران است.
وی خاطرنشان کرد: به منظور تست سازگاری بین تونل و تصفیه‌خانه، تا رسیدن به ظرفیت نهایی دو تا سه ماه طول می‌کشد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات