تشریح آخرین وضعیت محیط‌بانان کشور

تشریح آخرین وضعیت محیط‌بانان کشور

سرهنگ جمشید محبت خانی با حضور در خبرگزاری برنا به تشریح آخرین وضعیت محیط بانان کشور پرداخت.


به گزارش«پارما» از گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محیط زیست شاید گنجینه ای باشد که هنوز به خوبی قدر آن را نمی دانیم و هر روز تکه ای از آن را در کش و قوس های سودجویی و توسعه از دست می دهیم. گنجینه ای که امروز وضعیت خوبی ندارد و حتی برای حافظان آن نیز امکانات خوبی فراهم نشده است.


سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در این خصوص به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: محیط بان ها در حوزه دریافتی ها و نوع قراردادی که با آن ها بسته می شود به سه دسته تقسیم می شوند. محیط بانان رسمی، پیمانی و محیط بان های طرحی که بعضی ها ارتباط مالی با سازمان ندارند و با توجه به آن طرحی که در آن استان است از اداره کل یا شرکت مربوطه حقوق می گیرند.

او افزود: مشکل اساسی ما محیط بان هایی هستند که طرحی و قراردادی به آنها اطلاق می شود و دریافتی و حقوقی ماهانه ای که دارند خیلی ناچیز است. حدود 500 نفر از محیط بانان در قراردادهای طرحی برای آن ها اقداماتی انجام شده است. ریاست سازمان محیط زیست حدود دو ماه پیش با رییس سازمان اداری و استخدامی صحبتی داشتند و در جلسه با رییس منابع انسانی سازمان محیط زیست مقرر شد این 500 نفر را درخواست دادیم که بتوانیم هم رده محیط بان های پیمانی که یک پروسه ای طی شود و پیمانی شوند.


سرهنگ محبت خانی تصریح کرد: موافقت شفاهی گرفته شده است و با رییس سازمان اداری و استخدامی مکاتبه صورت گرفته است ولی بزرگترین مشکل ما معیشت آنهاست، با این تورم نمی توانیم بگوییم وضعیت آن ها خوب است ولی قطعا با کارکنان دیگر که سختی هایی دارند، نسبت به یک سال گذشته وضعیت و دریافتی هایشان بهتر شده است.

او افزود: دو سال است که محیط بان ها را با هزینه سازمان، حقوق آن ها را افزایش دادیم. سال گذشته حدود 9 میلیارد تومان در این راستا هزینه شد و امسال نزدیک به 13 میلیارد تومان در این زمینه هزینه شد. امروز محیط بان ها به اتفاق خانواده شان بیمه تکمیلی هستند یعنی هزینه ای از سوی ان ها انجام نمی شود و محیط بان ها هم بیمه مسئولیت و بیمه خانه و خانواده شان مانند کارکنان نیروی انتظامی شده است.

این مقام ارشد یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سال اول خدمت من، محیط بانی در کرمان شهید شد خدمت شان رفتیم آنجا اخوی این شهید عزیز که آمد آنجا برای تشییع جنازه حتی ریالی نداشتند و با مشکلات مالی مواجه بودند امادر حال حاضر اگر اتفاقی برای محیط بانی بیفتد اندازه دیه کامل به خانواده شان پرداخت می کنیم و پس از آن پروسه اداری این کار انجام می شود.

سرهنگ محبت خانی خاطرنشان کرد: یک محیط بان کرمانشاهی در زلزله، خانه اش کاملا نابود شد و ما هیچ کمکی به صورت قانونی نمی توانستیم به او انجام دهیم. با این پروسه محیط بانان تحت پوشش قرار می گیرند. از لحاظ معیشتی باید توجه داشت که استحقاق ماهیانه و سالیانه محیط بان ها نیز پرداخت نشده است. الان حدود 7 ماهی که از سال سپری شده ما هنوز نتوانستیم با ملی شدن بودجه سازمان محیط زیست پول جیره غذایی محیط بان ها را پرداخت کنیم. محیط بان حداقل از یک ماه 15 شبانه روز در پاسگاه است و انجام وظیفه می کند و ما موظف هستیم که صبحانه، ناهار و شام آن ها را تامین کنیم.


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در رابطه با پیگیری مطالبات محیط بان ها اظهار کرد: مکاتبات جدی صورت گرفته است و به من قول داده اند که انشالله بتوانیم از ماه آینده جیره غذایی را برقرار کنیم که حدود 450 هزار تومان حداقل به محیط بانی که نصف ماه را در آنجا است پرداخت کنیم و همچنین نیازهای سالیانه و تجهیزاتی مانند البسه، لباس و کفش نیز به آن ها اهدا خواهد شد.

سرهنگ محبت خانی در ادامه گفت: قول های ویژه ای برای حمایت از محیط بانان داده شده است و در بعضی بخش ها عملی شده و در بعضی بخش ها نیز در آینده عملی می شود و احساس بنده بر این است که بتوانیم یک گشایش هایی در این حوزه داشته باشیم که محیط بانان هم قطعا قدردان حمایت های سازمان و رییس سازمان از خودشان هستند و ما در عملکردها با این حمایت هایی که شد توضیح خواهم داد که در برنامه و بودجه همه عملکردها افزایشی بوده و مأموریت محیط بانان هر ساله نسبت به سال گذشته وقتی آمار می گیریم، مشخص می شود که رو به افزایش است. در کشفیات و میزان دستگیری متهم ها همه آمارها افزایشی است.



این مقام ارشد یگان حفاظت محیط زیست در خصوص آخرین وضعیت محیط بان هایی که به قصاص محکوم بودند گفت: 4 محیط بان زمانی که وارد سازمان شدم حکم قصاص آن ها صادر شده بود و به علت قتلی که در حین اجرای مأموریت توسط محیط بان ها صورت گرفته بود به تشخیص مقامات محترم قضایی، قانون به کارگیری سلاح رعایت نشده بود و نهایتا محیط بان های ما محکوم به قصاص شده بودند. که دو مورد از آنها را با اخذ رضایت از اولیای دم یعنی خانواده های محترمی که عزیزی را از دست داده بودند و از همین جا من از آنها تشکر می کنم رضایت دادند و محیط بان های ما آزاد شدند و مجددا به کار محیط بانی مشغول شدند.

او افزود: یکی دیگر از محیط بان ها در کرمان برای حدود 10 سال پرونده اش مفتوح بود و خانواده مقتول راضی به رضایت دادن نشد و رأی صادره از محکمه قضایی را اجرا کردند و مورد سوم آقای مومیوند بود که ما بر روی پرونده او اعتراض زدیم و کارشناس سلاح در صحنه حاضر شد و پرونده او دو مرتبه به دیوان رفت و بار دوم که مجدد اعتراض ما بر روی پرونده ضمیمه شد این بار دیگر به شعبه هم عرض در همدان پرونده برگشته و رأی قصاص را نقض کردند. نظر ما این است که این قتل سهوی بوده و به امید خدا در شعبه جدید قضایی او تبرئه خواهد شد.


سرهنگ محبت خانی در خصوص محیط بانی که در استان فارس جان خود را از دست داد، اذعان کرد: این پرونده نزد دادستانی مربوطه است. معمولا افرادی که خودکشی می کنند، یک پیام حلالیت از خانواده و یا صحبت هایی با دوستان نزدیک خود داشته اند یا از طریق تلفن همراه پیامک ارسال کرده و یا از جیب آن ها یادداشتی پیدا می کردیم که نشان می داد خودکشی صورت گرفته است. در پرونده محیط بان استان فارس، موردی کشف نشده است که مبنی بر قتل یا خودکشی باشد. این احتمال هم وجود دارد که در حین این که اسلحه را تمیز می کرده، ناخواسته دستش روی ماشه رفته و شلیک کرده باشد اما یک بعد دیگر این است که ممکن است خودکشی کرده باشد.

او افزود: کارشناس رسمی دادگستری در حوزه سلاح آمده در پرونده نظر خودش را داده است و در نهایت قاضی پرونده نظر خود را خواهد داد. او محیط بان خوبی بود و خانواده خوبی داشت و ایشان را چند بار از نزدیک دیده بودم و محیط بان فعالی بودند.


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: امروز محیط بان ها همه بیمه عمر هستند و برای هر محیط بانی اتفاقی بیفتد اگر در مأموریت باشد دیه کامل و مبالغ مشخص پرداخت می شود و اگر در زمان استراحت نیز اتفاقی بیفتد باز هم دیه ای به خانواده شان پرداخت می شود یعنی وراثی که دارند این بیمه را دریافت می کنند و مثل کارمندان دیگر این بیمه مربوطه حقوق شان را پوشش می دهد.

این مقام ارشد یگان حفاظت محیط زیست در خصوص جزئیات صدور پرونده شکار گفت: وظیفه ما در حوزه شکار این است که اگر سازمان محیط زیست به این تشخیص برسد که پس از سرشماری هایی که توسط محیط بانان انجام می شود تعداد حیات وحش نسبت به سال گذشته از یک افزایش آماری برخوردار شده است برابر قانون تعدادی شکار را در سراسر کشور تصویب کرده و در راستای انجام آن مجوز صادر کند.


او افزود: وظیفه ما این است که این شکار درست انجام شود یعنی حتما سن گونه جانوری بالای 9 سال باشد. محیط بان در محل شکار حضور دارد و براساس شاخ محیط بانان این را تشخیص می دهند و با هماهنگی و رصد دوربینی صورت می گیرد. در این میان اگر محیط بان دقت نکند تخلف کرده و ما با آن برخورد می کنیم و با شکارچی نیز برخورد می شود و به مراجع قضایی معرفی می شود. امسال هنوز مجوزی صادر نشده است این یک فرمولی دارد که در صندوق توسعه ملی سازمان محیط زیست تنظیم می شود.

سرهنگ محبت خانی تاکید کرد: در سرشماری به وضوح مشخص می شود که برای مثال هر منطقه تا چه میزان صدور مجوز شکار مشخص است. ما تا این لحظه نزدیک شدن حیواناتی نظیر پلنگ را به علت گرسنگی به مراکز مسکونی مشاهده نکرده ایم. تا این لحظه تصمیمی برای صدور مجوز شکار تا پایان سال گرفته نشده است.


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در خصوص قاچاق چوب و خاک از مناطق چهارگانه حفاظت شده، خاطرنشان کرد: در مناطق چهارگانه حفاظت کامل از حیات وحش و گونه های گیاهی و زیست محیط بر عهده ما است. ما در حوزه دستگیری متخلفان چوب و تعرض به مسایلی مانند ساخت و سازهای غیرمجاز 7 درصد در شش ماهه امسال نسبت به سال گذشته افزایش کشفیات داشته ایم اما بهترین عملکرد ما در حوزه محیط بانی دستگیری و برخورد با متخلفان و شکارچیان غیرقانونی است که ما در بحث سلاح های شکاری مجاز و غیرمجازی که وارد مناطق شده اند بدون داشتن پروانه ما امسال 17 درصد افزایش کشفیات داریم.

این مقام ارشد یگان حفاظت محیط زیست در خصوص معضلات زیست محیطی استان مازندران گفت: در فریدونکنار یک معضلی است که چندین سال است در آنجا تکرار می شود و ما دو سال پیش یک مکاتبه در سازمان انجام دادیم که حجم جرم و میزان جرایمی که وجود دارد نیاز به یک عزم ملی به ویژه در شورای تأمین استان مازندران دارد، یعنی تعداد متهم و میزان جرایمی که در آنجا انجام می شود، بسیار زیاد است. قدرت ما در حد و اندازه تعداد این افرادی که در این موضوع دخیل هستند، نبوده و یک برابری ندارد. بارها متخلفین با محیط بان ها درگیر شده اما محیط بان ها بیکار ننشسته اند ما آنجا مجروح نیز داده ایم اما این کار جوابگو نیست. معضل شکار هوایی پرندگان در خوزستان نیز وجود دارد. در حوزه سلبی که بحث مبارزه و دستگیری است ما نیاز به کمک داریم و این را هم اعلام کردیم، نیاز داریم که در شورای تأمین استان این موضوع جدی به آن پرداخته شود.


او افزود: هم بازارچه ای که در فریدونکنار است باید تعطیل شود و عرضه نداشته باشیم. نحوه شکار بوه سیله دام های هوایی و کرس که خیلی ناراحت کننده است نیز باید از آن جلوگیری شود. در آن منطقه واقعا یک قاچاق حیات وحش صورت می گیرد و کارهای نامشروع و غیرقانونی دارد صورت می گیرد. تا زمانی که تقاضا باشد این معضل ادامه دارد. امروز در فریدونکنار خودرویی با پلاک استانی که مثلا 500 کیلومتر با فریدونکنار فاصله دارد دیده می شود تا از گوشت این پرندگان مهاجر خریداری کنند. این امر به آن علت است که یک باور غلط بوجود آمده است که گوشت این پرندگان مفید است، در صورتی که هیچ پزشکی این را تایید نکرده است و حتی بعضا عنوان می کنند که ممکن است این پرندگان حامل بیماری باشند.


سرهنگ محبت خانی ادامه داد: تا زمانی که این تقاضا را نتوانیم کاهش دهیم قطعا در این قسمت قضیه عرضه و شکار غیر قانونی وجود خواهد داشت. در برخی از رستوران های کشور در استان های مختلف این عرضه طبخ شده گوشت های پرنده های مهاجر که شکار آنها غیر قانونی است در حال انجام است که 7 مورد با هماهنگی پلیس امنیت عمومی پلمب شده اند. از مردم عزیز می خواهیم که هر رستورانی که مطلع شدند که گوشت غیر مجاز را در منو غذایی خود قرار داده است با سامانه 1540 تماس بگیرند و می توانند مرجعه حضوری به محیط بانی کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: ما معتقد هستیم که محیط زیست برای مردم است و بدون مشارکت مردم نمی توانیم آن را حفظ کنیم. محیط زیست یعنی بقای انسان ها و بقای تمام موجودات زنده. اگر ما این ها را از بین ببریم قطعا با نبود آن ها ما هم نمی توانیم به حیات خود ادامه دهیم. محیط زیست ارثی نیست که از گذشته به ما رسیده باشد محیط زیست امانت نسل های آینده است در دستان ما. اگر نگاه امانت گونه به آن داشته باشیم باید این امانت را با خود مردم حفظ کنیم یعنی همه مردم باید بدانند که این حق و حقوقی که در محیط زیست وجود دارد برای بچه های خودشان است پس باید دقت کنیم.


سرهنگ محبت خانی اذعان کرد: ما اعتقاد به 80 میلیون محیط بان داریم. در یگان حافظت سازمان محیط زیست که برای محیط بانی کشور است پروسه همیار محیط بان را راه اندازی کرده ایم . در مجلس بحث بیمه همیاران محیط زیست حذف شد و امروز به دنبال آن هستیم تا از همیارانی که در اطفای حریق و سایر امور به کمک ما می آیند حمایت قانونی و بیمه ای کنیم. همیاران همواره بدون دریافت هیچگونه رقمی از ما داوطلبانه ورود می کنند و من دیدم که به صورت میدانی در خاموش کردن آتش در استان های مختلف اطلاع رسانی و کمک می کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: در سال جاری 12 محیط بان در حین مهار آتش سوزی مجروح شدند. در این میان 6 نفر از همیاران محیط نیز جان خود را در حین اطفای حریق از دست داده اند.

او افزود: حفظ جان محیط بان جز اولویت های درجه یک ما است من از عزیزان همیار خواهش کردم و باز هم خواهش میکنم این عزیزان حتما زمانی که می خواهند به منطقه ای ورود کنند هماهنگی لازم با ما انجام شود تا بتوانیم از آن ها پشتیبانی کنیم. حتما یک آموزش اولیه را در خصوص اطفا حریق به صورت آنلاین از طریق فضای مجازی به آن ها خواهیم داد. ما در کرمانشاه برای این عزیزان از دست رفته ناراحت شدیم. زمانی که ما می توانیم با یک سری آموزش های اولیه و هماهنگی ها از این اتفاقات تلخ جلوگیری کنیم، بهتر است در اولویت ما قرار گیرند.


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اذعان کرد: تلخ ترین خاطره من شهادت محیط بان کرمانی بود که ضمن اینکه یکی از بهترین محیط بانان خود را از دست داده بودیم، مشاهده کردم که خانواده او از لحاظ مالی ضعیف هستند و حتی پول تشییع و مراسم را نداشتند. واقعا برای ما ناراحت کننده بود و از حساب شخصی در ابتدا به آن ها کمک کردم و در بازگشت نیز از طریق سازمان محیط زیست به آن ها کمک هایی شد. شیرین ترین لحظه خدمت من در سازمان محیط زیست زمانی بود که رای اعدام محیط بان شکسته شد. آن ها یک خانواده جوان بودند و فرزند کوچک این محیط بان به علت اینکه پدرش در زندان بود از بدو تولد پدر خود را ندیده بود و پدر او نیز دوست نداشت در آن وضعیت او را ببیند و این فرزند تا سه سالگی پدر خود را ندیده بود و زمانی که حکم اعدام شکسته شد برای من بهترین لحظه بود.

او افزود: این محیط بان ها زمانی دست به اسلحه شده اند و به سمت شکارچیان غیرمجاز شلیک کرده اند که دیگر چاره ای نداشته اند و مجبور به شلیک بوده اند زیرا اگر این اقدام را انجام نمی دادند خود قربانی شده و یا اسلحه خود را از دست می دادند. ما به هیچ وجه به دنبال کشته شدن افراد نیستیم و این تعداد معدود در این مدت نیز از روی ناچاری اتفاق افتاده است. باید دقت کرد که ما از بدو تاسیس سازمان تا به امروز 143 شهید برای حفظ محیط زیست داده ایم. از این بابت خوشحالیم که جان محیط بان حفظ شده ولی از این بابت که یک هموطن دیگر کشته شده هم به شدت ناراحت هستیم.


سرهنگ محبت خانی در پایان با اشاره به جدی ترین دغدغه محیط بان ها خاطرنشان کرد: امیدوارم که روزی فرا برسد که از لحاظ حقوق دریافتی محیط بان ها به آنچه که شایستگی دارند، برسند. تمام تلاش ما این است که با اعطای تجهیزات مدرن، اصطکاک میان محیط بان ها و شکارچیان غیرمجاز را به حداقل برسانیم تا کمتر شاهد حوادث ناگوار در این عرصه باشیم. تا این لحظه نیز هم پهباد و هم کوادکوپتر در اختیار برخی از استان ها قرار گرفته است اما نیاز به امکانات به مراتب بیشتری داریم.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات