ضرورت تمرکز بر تجاری‌سازی پروژه‌های تحقیقاتی توسط شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای

ضرورت تمرکز بر تجاری‌سازی پروژه‌های تحقیقاتی توسط شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمد اله داد" در نخستین رویداد آنلاین تجاری سازی محصولات شرکت‌های برق که توسط پژوهشگاه نیرو طی روزهای 20 و 21 آبان در حال برگزاری است، با بیان این مطلب افزود: در دنیای کنونی مراحل گذر از علم ناب طی شده و مراکز علمی و تحقیقاتی باید به طور آشکار در خدمت اقتصاد و تجارت قرار گیرند.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی باید از هدفمند بودن خارج و به وسیله‌ای برای توسعه اقتصادی تبدیل شوند، افزود: در حال حاضر باید به دنبال سازو کارهایی باشیم که روش تبدیل ایده به محصول را به ما یاد بدهند و روش تبدیل علم به ثروت را سرعت بخشند.
اله داد تصریح کرد: اهمیت تجاری سازی مراکز توسعه و نوآوری به حدی است که بسیاری از مراکز تحقیقاتی با بهره گیری از خدمات مشاوره‌ای و انجام پروژه‌های تحقیقاتی به تجاری سازی فناوری خود رسمیت داده‌اند.
وی با بیان اینکه تعداد اینگونه مراکز در کشورهای پیشرفته صنعتی در حال افزایش است و وقتی تحقیق را در قالب سنتی یعنی دبیرخانه تحقیقات پیگیری می‌کنیم به دنبال ایجاد موقعیت سرمایه گذاری در آینده‌ای نامعلوم هستیم، افزود: در مراکز توسعه و نوآوری، ایجاد طراحی محصول و نمونه اولیه در دبیرخانه تحقیقات پیگیری و هدف اکتشاف مفاهیم جدید است و در مراکز توسعه و فناوری بر کارایی مبتنی بر هزینه تاکید می‌شود.
وی بیان کرد: برخی از نوآوری‌ها در شرکت ها که منجر به ساخت و تجهیز یا یک فناوری می‌شود به‌دلیل  نیاز کم وبازار محدود و کمتر به تجاری سازی آن پرداخته می شودکه این امر  نیاز به حمایت سازمان های بالادستی دارد.
اله داد تصریح کرد: برای  اولین بار طرح "اپلبکیشن خوانش کنتورهای آنالوگ" با راهبری شرکت توانیر و کمک انجمن صنفی شرکت های توزیع نیروی برق، تجاری سازی شده و برای 39 شرکت در حال تهیه است.
وی با بیان اینکه توسعه رویکرد تجاری سازی در بحث نرم افزارهای کاربردی ضروری است، افزود: 35 طرح ارائه شده در این رویداد عمدتا نمونه‌های سخت‌افزاری هستند و تمرکز بر سخت افزارها و نرم افزارهای غیرحضوری و هوشمند سازی می‌تواند فرصتی در پی تهدید کرونا باشد و توجه بیشتر در این بحران هم توجیه اقتصادی و بهداشتی داشته و مورد استقبال مردم است.
گفتنی است، در این رویداد 9 طرح تحقیقاتی توسط شرکت توزیع نیروی برق مرکزی ارائه شده است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات