امکان سرایت جذابیت بخش مسکن به راه

امکان سرایت جذابیت بخش مسکن به راه

http://www.bananews.irقائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که نرخ‌های فعلی حمل و نقل پاسخگوی جذب سرمایه نیست، تاکید کرد: در زیرساخت‌های حمل و نقل زمانی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی رخ می‌دهد که بتوانیم سوددهی کافی را تضمین کنیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس رضا پیل‌پایه اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا پروژه‌ها را از منابعی غیر از اعتبارات دولتی بسازیم.

وی با بیان این‌که اعتبارات دولتی برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی کافی نیست، خاطرنشان کرد: کشور ما از نظر حمل و نقل و ترانزیت ظرفیت‌های بسیاری دارد و راهکار مناسب برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها، استفاده از منابع غیردولتی سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که این راه هنوز به صورت کامل پیموده نشده است، خاطرنشان کرد: ‌توسعه این روش به بسترهای قانونی و حمایت‌های وسیع و همچنین مقررات زیادی نیاز دارد.

پیل‌پایه با اشاره به این‌که مهمترین نکته بازگشت سرمایه است، تصریح کرد: در بخش مسکن جاذبه‌ها بسیار بالا است و کلیه کسانی که دارای سرمایه هستند می‌توانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند زیرا این بخش برای سرمایه‌گذاران جذاب و ایمن است اما بخش حمل و نقل چنین وضعیتی ندارد و تمام تلاش ما این است که این بخش نیز برای سرمایه‌گذاران جذاب شود.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با ایسنا با بیان این‌که با عوارض پایین و گاهی رایگان آزادراه‌ها سرمایه‌گذاران تمایلی برای ورود به این حوزه ندارند، خاطرنشان کرد: باید به دنبال واقعی کردن عوارض باشیم همانطورکه پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نرخ آب، برق، گاز و ... واقعی شد، در بخش حمل و نقل نیز باید یارانه‌ها حذف شود در غیر این صورت ایمنی راه‌ها، سهولت عبور و مرور میسر نخواهد بود.

وی درباره ساخت هزار کیلومتر خط ریلی در سال گفت: بنا به سند چشم‌انداز در سال ۱۴۰۴ باید دارای ۲۵ هزار کیلومتر خط ریلی باشیم و برای تحقق این هدف باید سالانه هزار کیلومتر خط ریلی احداث کنیم.

پیل‌پایه در ادامه با بیان این‌که در سال‌های ابتدایی میزان ساخت کمتر در سال‌های بعد بیشتر می‌شود، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود ۶۰۰ کیلومتر خط ریلی احداث شده و امیدواریم تا پایان سال به هزار کیلومتر برسد اما به‌طور کلی توسعه خطوط ریلی در سال‌های بعدی مستلزم جذب سرمایه‌گذاری بیشتر است ضمن این‌که ایجاد راه‌آهن جدید در برنامه‌ است اما دو خطه کردن راه‌آهن‌های موجود به مراتب صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که برقی کردن راه‌آهن‌های موجود در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: در این بخش هنوز نتوانسته‌ایم بستری را برای BOT کردن و سرمایه گذاری مستقیم بخش خصوصی فراهم کنیم اما فعلا روش فاینانس جواب داده است.

 

    نظرات