زاهد: سازمان‌های فرهنگی و سیما، منظر می‌بایست طرح‌ها و برنامه‌های خود را به کمیسیون فرهنگی اطلاع دهند / ذاکری: کسی که 50 سال در این شهر زندگی کرده، بخشی از هویت شهر ماست / عاقل منش: متاسفانه مدیریت واحد در شهر و کشور ما وجود ندارد

زاهد: سازمان‌های فرهنگی و سیما، منظر می‌بایست طرح‌ها و برنامه‌های خود را به کمیسیون فرهنگی اطلاع دهند / ذاکری: کسی که 50 سال در این شهر زندگی کرده، بخشی از هویت شهر ماست / عاقل منش: متاسفانه مدیریت واحد در شهر و کشور ما وجود ندارد

زاهد: سازمان‌های فرهنگی و سیما، منظر می‌بایست طرح‌ها و برنامه‌های خود را به کمیسیون فرهنگی اطلاع دهند / ذاکری: کسی که 50 سال در این شهر زندگی کرده، بخشی از هویت شهر ماست / عاقل منش: متاسفانه مدیریت واحد در شهر و کشور ما وجود ندارد
زاهد: سازمان‌های فرهنگی و سیما، منظر می‌بایست طرح‌ها و برنامه‌های خود را به کمیسیون فرهنگی اطلاع دهند / ذاکری: کسی که 50 سال در این شهر زندگی کرده، بخشی از هویت شهر ماست / عاقل منش: متاسفانه مدیریت واحد در شهر و کشور ما وجود ندارد
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر رشت، جلسه مشترک کمیسیون‌های فرهنگی و بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد.
بهراد ذاکری رئیس کمیسیون بهداشت شورا در این جلسه با اشاره به طرح ارائه منزلت کارت شهروندی به برخی از شهروندان توسط شهرداری رشت، ضمن ارائه پیشنهاد در خصوص موضوع صندوق سلامت در این طرح، افزود: شهرداری رشت در خصوص خلاف سازی‌های ساختمان‌های مربوط به دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند تهاتری با این مجموعه در بحث درمانی دارندگان منزلت کارت با دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان داشته باشد.
ذاکری در خصوص این طرح، گفت: طرح منزلت کارت برای ارائه برخی خدمات به جامعه‌ای از شهروندان به‌صورت تخفیف و یا رایگان ارائه‌شده است که در حوزه‌های میراثی، حمل‌ونقل و... قابل‌استفاده است.
رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای شهر رشت با بیان اینکه فردی که 50 سال در این شهر زندگی کرده است بخشی از هویت شهر ماست، گفت: شاید این فرد هیچ نیازی به استفاده از این کارت در استفاده از سینما نداشته باشد، اما نفس این عمل می‌تواند کمک‌کننده باشد.
اسماعیل حاجی پور عضو شورای شهر رشت در این جلسه با قدردانی از زحمات بابک رمضانی مدیر خدمات شهری شهرداری رشت، اظهار داشت: با راه‌اندازی بخش فنی در آتش‌نشانی که سال‌هاست بر روی آن در حال کار کردن هستند ما مشکلی در بحث تعمیرات آتش‌نشانی نداریم و ماشین‌های از رده خارج به این بخش می‌آیند که نیاز است تا به آن‌ها توجه بیشتری انجام شود.
وی ادامه داد: در بحث ماشین‌آلات ما نمی‌توانیم وضعیت را نادیده بگیریم. ما از یک ماه آینده با شرایط احتمال برف مواجه خواهیم بود، نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا برف بیاید و آن‌وقت فکر چاره باشیم؛ اما از سوی دیگر ما باید بدانیم که چقدر باید هزینه شود، اکنون حدود 4 میلیارد تومان درخواست شده است. تنها ایرادی که به کار دوستان است کم کردن از اعتباراتی است که برای ما مهم است. بحث کسر کردن اعتبار رودخانه‌های رشت، رصدخانه و... کار صحیحی نیست. وقتی ما 95 درصد کار رصدخانه را انجام داده‌ایم بجای تلاش برای پایان 5 درصد کار رصدخانهٔ خواهیم از بودجه آن کسر کنیم؟
عضو شورای شهر رشت افزود: قرار بر این شد تا ردیف‌هایی که از آن‌ها برای بحث افزایش ردیف اعتباری تعمیرات ماشین‌آلات کسر شد، حذف شود؛ زیرا این ردیف‌ها برای ما دارای اهمیت است. ما سال‌هاست می‌خواهیم رصدخانه را به پایان برسانیم و نباید از ردیف اعتبارات آن کسر کنیم.
حاجی پور با اشاره به درخواست یک پیمانکار شهرداری رشت جهت تهاتر خدمات با شهرداری رشت، گفت: پیمانکار پیشنهاد داده است که ماشین‌آلات شهرداری را در زمان غیر بحران برای اجرای پروژه‌های خود در حوزه شهرداری رشت در اختیار داشته باشد و در مقابل تعمیرات این ماشین‌آلات را انجام دهد و هر زمان که بحرانی به وجود آمد این ماشین‌آلات را در اختیار ما بگذارد.
وی با اشاره به وضعیت ساختمان دانشسرای رشت، گفت: ما از نظر تاریخی بسیار، بسیار فقیر هستیم. زمانی در شورای اول ساختمان میرزا و عمارت حاج میرزا خلیل رفیع را خریداری کردیم، اما همان زمان ما را اذیت کردند. ما رشتی‌های مقیم تهران بسیاری داریم که می‌خواهند و می‌توانند در بحث خرید این دست ساختمان‌ها اقدام کنند و از آن ساختمان‌ها برای بحث موزه و... استفاده شود.
عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر رشت با اشاره به پیشنهاد مطرح‌شده در خصوص تهاتر تخلفات ساختمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با موضوع منزلت کارت، گفت: می‌توان در بحث بند «و» برای این کار استفاده نماییم و می‌بایست برای این امر مابقی آرای کمیسیون ماده صد صادر شود.
حاجی پور در بحث شرکت سهامی شهرداری رشت، گفت: متأسفانه کارگرانی که با شهرداری رشت قرارداد می‌بندند حق‌وحقوق آنان تضییع می‌شود. ما بابت حقوق ماهیانه افراد 3 میلیون تومان پرداخت می‌کنیم، اما به کارگر یک‌میلیون و 600 الی 700 هزار تومان می‌رسد. باید فکری کرد تا حق‌وحقوق کارگران از بین نرود. اساسنامه این کار تنظیم‌شده است و باید تکلیف این نیروها مشخص شود و حق‌وحقوق آنان پرداخت شود.
امیرحسین علوی عضو شورای شهر رشت در خصوص طرح منزلت کارت، اظهار داشت: به نظر بنده می‌بایست در شهرداری بر روی این موضوع کار کارشناسی انجام شود و به شورا بیاید و طرح ما می‌تواند یک الزام برای انجام برنامه‌ریزی در این خصوص باشد.
وی افزود: ما صبح امروز بازدیدی از ساختمان دانشسرا داشتیم و درخواست بنده از دبیران کمیسیون‌های بهداشت و فرهنگی بر این است که با دوستان بازآفرینی شهرداری صحبت شود تا تصمیمی برای این ساختمان گرفته شود. قرار بر این است که صحبتی با وکیل مالک خصوصی این ملک انجام شود تا شهرداری ورود کرده و در این خصوص بتواند کار را به نتیجه برساند.
عضو شورای شهر رشت ادامه داد: بنده خرسند می‌شدم که پژوهش‌های در دست اقدام شهرداری مانند نقشه مهندسی فرهنگی توضیح داده می‌شد.
علوی اضافه کرد: موضوعات متفاوتی که در بحث برندسازی در شهر رشت وجود دارد شهرداری به‌صورت مغز متفکر نتوانسته است که موضوع را به‌خوبی اداره و مدیریت کند. این کار قاعدتاً می‌بایست در حوزه مدیریت نوسازی و تحول اداری شهرداری که بحث مطالعات و پژوهش در آن است موردبررسی قرار گیرد.
وی تأکید کرد: در کشورها و نقاط مختلف جهان با توجه به فرهنگ‌های مختلف خود، ما با فرهنگ بومی و اسلامی خود شرایط ویژه‌تری داریم که می‌بایست به‌صورت خاصی مورد توجه قرار گیرد، اما خواهش بنده بر این است که یک‌بار این پروژه به‌صورت بزرگ دیده شود و برندهای مختلف شهر رشت در آن دیده شود. ما می‌توانیم چندین برند برای شهر رشت نام ببریم، درحالی‌که نقش این برندها در حوزه‌های خود برای شهر رشت مشخص نیست.
فرهام زاهد رئیس کمیسیون فرهنگی در این خصوص اظهار داشت: بنده نیز با پیشنهاد آقای علوی در خصوص ایجاد الزام توسط شورا و کار کارشناسی توسط شهرداری رشت موافق هستم. ظرفیت و توان شهرداری می‌بایست برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود و تفاهم‌های بعدی با فروشگاه‌ها، مراکز خدماتی و درمانی کار در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به بحث در پیش بودن هفته پژوهش، گفت: با توجه به شرایط کرونایی می‌بایست بررسی کرد که چه‌کاری می‌توان به مناسبت این هفته انجام داد. همچنین اقدامات شهرداری رشت می‌بایست بررسی شود و در کنار آن به وضعیت پژوهشگرانی که در حوزه نهضت جنگل و میرزاکوچک خان جنگلی بزرگ اقدام کرده‌اند باید توجه کرد تا ببینیم چه‌کاری به مناسبت این هفته می‌توان انجام داد.
رئیس کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه چند کار که شاید هزینه‌ای نیز نداشته باشد می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، گفت: ما دنبال این بودیم که در کمیسیون فرهنگی از ظرفیت چهره‌های فرهنگی شهرمان استفاده کنیم. دوستان ما در پژوهشکده گیلان شناسی از برخی اتفاقات شورا و شهرداری دلگیر بودند، ما می‌خواهیم 4 کار مشخص را به سرانجام برسانیم. شاید نتوانیم 10 ساختمان را در رشت نجات دهیم، اما امروز به دنبال ساختمان دانشسرا رفتیم و خواستیم با وکیل خانواده مالک صحبت کنیم تا ببینیم شهرداری چه‌کاری را می‌تواند انجام دهد.
وی ادامه داد: اینکه ساختمان در دوره این شورا حفظ شود یا در شورای بعدی از نظر اینکه ساختمان آسیب کمتری می‌بیند دوست دارم در این دوره و هرچه سریع‌تر انجام شود، اما اینکه به نام بنده باشد، خیر و دنبال چنین نتیجه‌هایی نیستم. امروز خواستم در کنار یکدیگر جمع‌شویم تا به بهانه هفته پژوهش برنامه‌ای ایجاد کنیم تا در مرحله اول از چند چهره پژوهشگر گیلانی تقدیر شود و در مرحله بعد قبور فعالین نهضت جنگل که شرایط خوبی ندارد را مورد توجه قرار دهیم.

زاهد همچنین تصریح کرد: در شهر رشت گاهی برخی اتفاقات رخ می‌داد که ما از آن بی‌اطلاع بودیم. ما طی نامه‌ای به سازمان فرهنگی، ورزشی و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری درخواست کرده‌ایم برنامه‌های این سازمان‌ها در روزهای خاص و یا برنامه‌هایی که ممکن است مخاطب خاصی داشته باشد، نصب المان، دیوارنویسی‌ها و نقاشی دیواری اطلاع داده شود تا در کارگروهی موردبررسی قرار گیرد تا اگر در خصوص یک مورد، ایرادی وارد شد به آن امضای پای‌کار در کارگروه نگاه شود.

وی تأکید کرد: این کارگروه سبب می‌شود تا هر حجمی، هر شعری، هر طرحی در شهر به‌یک‌باره سبز نشود که هیچ پاسخی برای آن نداشته باشیم.

محمدحسن عاقل منش عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت با بیان اینکه در شهر رشت و کشور متأسفانه مدیریت واحد وجود ندارد، گفت: متأسفانه اجماعی که بتواند کارها را پیش ببرد بسیار کم و نادر رخ می‌دهد. اینکه خانه میرزا خلیل حفظ شد یک معجزه بود، اینکه خانه میرزا کوچک با تلاش جمعی از بزرگان خریداری و سپس آماده‌سازی شد اتفاقاتی ویژه بود.

وی ادامه داد: ما از ابتدای سال تفاهم‌نامه و مصوبه شورا با سازمان میراث فرهنگی داشتیم اما تا به امروز یک ریال نیز پولی واریز نشده است تا بتوان کار موزه‌های تخصصی در ساختمان‌های تاریخی شهر رشت ایجاد کنیم؛ اما متأسفانه کارها لاک‌پشتی و خزنده است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورا، تأکید کرد: حدود یک سال قبل سنگ مقبره پروفسور بهزاد شکسته بود و با همکاری دوستان در شهرداری این سنگ مرمت و تعویض شد، از سوی دیگر در زمان حضور بر مزار میرزا کوچک خان، متوجه شدم که سردیس میرزا شکسته شده بود که موضوع را پیگیری کردم تا وضعیت این سردیس اصلاح شود.

عاقل منش اظهار داشت: در آرامستان سلیمانداراب رشت چهره‌های شاخص فرهنگی، شهدا و... دفن هستند، بر همین اساس در نظر گرفته شد زندگینامه این عزیزان با QR Code و مسیر قبور آنان با تابلوها و علائم خاص مورد توجه قرار گیرد که این مجموعه بتواند برای آیندگان به یادگار باقی بماند.

عضو شورای شهر رشت، اذعان داشت: با استفاده از این شرایط می‌توان از فضای مجازی و رشت گردی نیز جهت ایجاد جاذبه گردشگری استفاده نمود.

فاطمه شیرزاد عضو شورای شهر رشت، گفت: بسان جلساتی که در سال‌های گذشته برگزار می‌شد، افتخار آن را داریم که در این جلسه در خدمت اساتید و بزرگان حوزه فرهنگ استان گیلان باشیم. موضوع مورد توجه ما اجرایی شدن صحبت‌ها، پیشنهادها و طرح‌هاست.

وی ادامه داد: به‌جز ساختمان دانشسرا که در معرض تخریب قرار گرفته است، ساختمان‌هایی همچون حمام حاجی و بسیاری از ساختمان‌های مرکز شهر رشت وضعیت خطرناکی دارند، همانند ساختمان فرهنگ و هنر، ساختمان ساعت و... که نیازمند اقدامی آنی برای رفع خطر دارند. این هشدارها به‌صورت مکتوب به شهرداری رشت ارائه شود، زیرا برای این ساختمان‌ها و مرمت آن‌ها بودجه در نظر گرفته‌شده است.

عضو شورای شهر رشت، با اشاره به اهمیت دبیرخانه زبان مادری و دبیرخانه حوزه فرهنگ و هنر، گفت: در گذشته این دست امور در سازمان فرهنگی به‌صورت کارگروه فعال بودند و انتظار می‌رود که این موضوع مجدداً احیا شود.

در پایان جلسه مقرر شد تا در ساعت 14 روز شنبه 1 آذر اعضای کمیسیون فرهنگی با حضور مشاورین بازدیدی از آرامستان سلیمانداراب رشت داشته باشند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر رشت

    منبع خبر

    شورای شهر رشت

    شورای شهر رشت یک شورای شهر در شهر رشت می باشد

      نظرات