صدور بیش از ۶۰ اخطاریه برای مراکز تولید کننده پسماند عفونی در خراسان رضوی

صدور بیش از ۶۰ اخطاریه برای مراکز تولید کننده پسماند عفونی در خراسان رضوی

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی با اشاره به اینکه نظارت بر نحوه مدیریت پسماندهای عفونی مراکز درمانی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت می پذیرد گفت: در استان ۶۹ بیمارستان داریم که نیمی از آنها درکلانشهر مشهد خدمت رسانی می کنند و اتوکلاوها یا دستگاه های بی خطر سازی پسماندهای پزشکی این مراکز به صورت دوره ای از سوی کارشناسان این اداره کل و نیز آزمایشگاه های معتمد سازمان تحت نظارت؛ کنترل و صحت سنجی عملکرد دستگاهی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال حدودا ۴۵۰ نوبت بازدید دوره ای از این مراکز صورت گرفته که منجر به صدور اخطاریه زیست محیطی برای ۶۱ مورد تخلف شده است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه پسماندهای عفونی کلانشهر مشهد پس از انجام فرایند مدیریت پسماند پزشکی، اتوکلاو شده و در نهایت در محل لندفیل ویژه که به همین منظور طراحی شده دفن بهداشتی می شوند گفت: به جز سه مرکز بیمارستانی در شهرستان های مشهد، خلیل آباد و تربت جام، دیگر بیمارستان های استان دارای دستگاه بی خطرساز زباله عفونی بوده و بی خطرسازی در محل بیمارستان ها انجام می پذیرد.

همتی مقدار پسماند عادی و غیرعفونی در شهرستان مشهد را روزانه ۱۴۴۲۱ کیلوگرم و پسماند عفونی را ۹۵۴۱ کیلوگرم درروز عنوان کرد و افزود: به استناد آمار، روزانه بیش از ۱۸۰ کیلوگرم پسماند دارویی و شیمیایی و ۵۷۶ کیلوگرم پسماند تیز و برنده در این کلانشهر تولید می شود.

وی با اشاره به طرح تفکیک پسماند مطب های دارای پسماند عفونی از پسماند شهری گفت:با توجه به جایگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان ناظر عالی پسماند، موضوع ساماندهی پسماندهای پزشکی مطب ها، کلینیک ها، آزمایشگاه ها و.. در دستور کارکارگروه و کمیته های تخصصی مدیریت پسماند واقع شد و پس از بررسی های صورت گرفته و با توجه به فعالیت دو مرکز بی خطرسازی پسماند پزشکی در استان خراسان رضوی و صدور مجوزات و تاییدیه های لازم از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛ عملیات جمع آوری و انتقال این دسته از پسماندها در شهرستان مشهد پس از بیخطر سازی توسط دو مرکز یاد شده، به سازمان مدیریت پسماند  شهرداری برای دفن بهداشتی آغاز شده است.

همتی ادامه داد: پسماندهای عفونی بی خطر سازی شده پس از جمع آوری به لندفیل خاص پسماندهای پزشکی در محل زباله گاه فعلی شهر مشهد که با لایه مناسب ژئوممبران عایق بندی و فنس کشی شده و بصورت روزانه پس از دفن زباله  های دریافتی ؛ آهک پاشی و پوشش دهی خاک انجام می گیرد ،انتقال می یابد.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات