فروش مجدد ۵۰٫۵ درصد سهام کارخانه فولاد خوزستان برای راهسازی
مدیرعامل شرکت ساخت از امضاء تفاهمنامه ساخت پروژههای حملونقلی استان خوزستان در ازاء ۵۰٫۵ درصد سهام فولاد خوزستان خبر داد و گفت: البته این توافق هنوز به قرارداد تبدیل نشده است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احمد صادقی در گفتوگو با فارس اظهار داشت: در راستای اجرای پروژههای حوزه حمل و نقل در استان خوزستان که شامل سه پروژه ریلی و دو پروژه آزادراهی و بخشی از پروژههای راه روستایی بود، طی تفاهمنامهای که هنوز منجر به اجرای قرارداد نشده مقرر شد بخشی از سهام کارخانه فولاد خوزستان به فروش برسد. وی با اشاره به اینکه صورتجلسات در این رابطه انجام شده تصریح کرد: در حال حاضر این موافقتنامه به وزارت امور اقتصادی و دارایی فرستاده شده و آنها نیز منتظر ابلاغ آییننامه اجرایی واگذاری سهام شرکتهای دولتی بودند که این امر انجام شده و این موضوع پروسه طبیعی خود را طی میکند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه اجرای این پروژهها در ازای واگذاری ۵۰٫۵ درصد از سهام کارخانه فولاد خوزستان انجام میشود، تصریح کرد: برخی پروژهها در این تفاهمنامه شامل راهآهن بندر امام خمینی (ره) به خرمشهر و اندیمشک و آزادراه پل زال ـ اندیمشک است. به گزارش فارس چندی پیش نیز طی تفاهمنامهای مقرر شده بود در ازاء واگذاری ۵۰٫۵ درصد سهام فولاد خوزستان به شرکت تراورس و گروه امیرمنصور آریا، آزادراه دو طبقه نور - رامسر ساخته شود. در آن زمان طی نامه شماره ۱۰۲۰۵/ص۲۰ مورخ ۸۹/۷/۲ آمادگی شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راهآهن برای خرید ۵۰٫۵ درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان و پس از آن اجرای پروژه آزادراه دو طبق رامسر - نور اعلام شده بود.
این در حالی است که پس از ابطال خرید سهام ۳۰٫۵ درصدی فولاد خوزستان، مقرر شده بود ۵۰٫۵ درصد سهام این کارخانه به الف-خ فروخته شود و این ۵۰+ نیم درصد به دلیل ارائه موقعیت و امکان تصمیمگیریهای خاص به گروه امیرمنصور آریا بود. بنابراین گزارش پس از این مورد در سوم اردیبهشت سال جاری جلسهای در وزارت راه برگزار و درباره نحوه اجرایی شدن پروژه رامسر به نور در قبال واگذاری سهام شرکت خوزستان، صورتجلسهای به امضاء رسید اما پس از مدتی ابن تفاهمنامه به دلایلی منجر به قرارداد نشد. البته چندی پیش ساخت آزادراه دریا (نور-رامسر) به پیمانکاران داخلی سپرده شد.
* ساخت آزادراه اصفهان شیراز از سمت اصفهان هنوز آغاز نشده است معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیشرفت مراحل اجرایی ساخت آزادراه اصفهان - شیراز، تصریح کرد: ساخت این آزادراه در دو قطعه در حال انجام است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: در قطعه مربوط به استان فارس پروژه در حال اجراست، اما قطعهای که در سمت استان اصفهان قرار دارد، هنوز اجرایی نشده است، ولی پیمانکار معرفی شده و در حال تجهیز کارگاه است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پیشرفت پروژه در استان فارس حدود ۳۰ درصد است، خاطرنشان کرد: در قطعه مربوط به استان اصفهان هنوز عملیات اجرایی آغاز نشده است. به گزارش فارس وزیران عضو کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست بنا به پیشنهاد وزارت راه و به استناد ماده واحده قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور ـ تامین منابع مالی برای تکمیل آزاد راه اصفهان - شیراز را تصویب کردند. براساس این مصوبه، وزارت راه مجاز است برای اجرای قطعه اول آزاد راه چهار خطه اصفهان ـ شیراز (حد فاصل ایزدخواست ـ سده) به طول حدود (۱۰۵) کیلومتر، شامل احداث آزادراه و ایجاد تأسیسات جانبی خاص و نگهداری و بهرهبرداری از آن نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهرهبرداری از قطعه اول آزاد راه اصفهان ـ شیراز با رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی اقدام کند. همچنین وزارت راه مجاز است برای اجرای قطعه دوم آزاد راه چهار خطه اصفهان ـ شیراز (حد فاصل شیراز ـ سده) به طول حدود (۱۰۵) کیلومتر، شامل احداث آزاد راه و ایجاد تأسیسات جانبی خاص و نگهداری و بهرهبرداری از آن نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهرهبرداری از قطعه دوم آزاد راه اصفهان ـ شیراز با رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی اقدام کند. براین اساس، وزارت راه پنجاه درصد منابع مالی لازم برای احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن را از محل طرح مشارکت در احداث آزادراه اصفهان ـ شیراز تأمین و در مدت اجرا متناسب با پیشرفت کار و طبق قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می کند. همچنین طرف مشارکت نیز تأمین پنجاه درصدمنابع مالی لازم برای احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز میکند. براساس تصمیم وزیران عضو کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست، وزارت راه و ترابری میتواند همزمان با عقد قرارداد مشارکت و یا پس از آن، پیمانکاری اجرای طرح را پس از تأیید کمیسیون بند (و) ماده (۲۸) قانون برگزاری مناقصات ـ مصوب ۱۳۸۳ ـ به روش ترک تشریفات مناقصه به شرکت بهار دیمه واگذار کند، مشروط به آنکه قیمتهای پیشنهادی و ضرایب مربوط، مورد تأیید وزارت راه قرار گیرد. همچنین سهمالشرکه وزارت راه در درجه اول صرف تأمین هزینه های تملک اراضی مسیر به نام وزارت میشود و باقی مانده آن نیز در دوران اجرا حسب نیازهای مالی طرح، تخصیص و پرداخت میشود.
نظرات