شهروند محوری از مشهد به تمام کشور می رسد

شهروند محوری از مشهد به تمام کشور می رسد

شهروند محوری از مشهد به تمام کشور می رسد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد؛ محمد محسن مصحفی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد در معرفی این پروژه گفت: «محله ما» در تلاش است تا روندهای جاری مدیریت شهری را به روندهای مشارکتی و مردمی و رویکرد بالا به پایین جاری در مدیریت شهری را به رویکرد پایین به بالا تبدیل کند. این تغییر جز با آگاهی شهروندان از وظایف و مسوولیت‌های خود و مدیریت شهری و مشارکت فعالانه در تصمیم‌گیری‌های شهری میسر نمی‌شود.
وی در خصوص جزییات این پروژه در اولین دوره اجرا، افزود: با آغاز طرح در دو محله امامیه در منطقه ۱۰ و محله اقبال در منطقه۹، فرآیند نیازسنجی از شهروندان در مرکز محله شروع شد و با روش‌های مختلف، این فرآیند تا یک ماه ادامه یافت. پس از جمع‌آوری نظرات مردمی در پاسخ به سوال «دوست دارم در محله من...»، جمع‌بندی نظرات در جلسه گفت‌وگوی عمومی به اطلاع شهروندان رسانده شد و همچنین نظرات اصلاحی دریافت شد.
مصحفی ادامه داد: پس از ارایه جمع‌بندی نظرات به شهرداری هر دو منطقه، پروژه‌ای که جزو درخواست‌های اول شهروندان بود به پروژه‌ای عمرانی و اجرایی تبدیل و فرآیند طراحی آغاز شد. با گذشت فرآیند دو هفته‌ای طراحی و پس از دریافت موافقت شهرداری مناطق و ساکنان محله، پروسه اجرا توسط پیمانکاران عمرانی و شهروندان آغاز و تا پیش از شروع سال ۱۳۹۷ به اتمام رسید.
«محله ما» در ۱۴۳ محله!
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: این طرح پس از اجرای ازمایشی و به دلیل استقبال مردم و موفقیت آن، توسعه پیدا کرد و تاکنون در ۱۴۳ محله انجام یا در حال انجام است. از مزایای این طرح، برقراری ارتباط مردم با یکدیگر در روند مذاکره و ارایه پیشنهادات برای محله خود و همچنین احساس تعلق خاطر آنها به پروژه‌هایی است که خواسته خود آنها بوده است، لذا شهروندان نسبت به حفظ و مراقبت از آن مصمم‌ترند، که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.
«محله ما» از مشهد به تمام کشور می‌رسد
مصحفی با بیان اینکه امروزه با توجه به جمعیت بالای شهرها و گستردگی امور، اگر مردم در اداره امور شهری دخالتی نداشته باشند، مدیران شهری تنها می‌توانند به کلیات مسائل بپردازند، خاطرنشان کرد: طرح «محله ما» یک مدل ابتدایی نوین در مدیریت شهری است که مردم هم در آن تصمیم‌گیرنده هستند و مدیران شهری، مجری خواسته‌های مردم هستند. از طرفی، به نظر می‌رسد که در آینده همین مدل ابتدایی در تمام شهرهای بزرگ کشور فراگیر شود و پروژه‌های بزرگ‌تر هم با کمک و نظر مردم انجام خواهد شد که البته این امر، نیاز جامعه در سال‌های نه چندان دور بوده و گریزی هم از آن نیست. اگر چنین شرایطی به وجود آید، شهرداری مشهد دارای تجربه‌های ارزشمندی در این زمینه است و آمادگی انطباق با وضعیت جدید را خواهد داشت.
وی درخصوص انتخاب محلات هدف پروژه، اضافه کرد: عدالت توزیعی در مناطق مد‌نظر تیم دبیرخانه قرار گرفته است. به این ترتیب که در گام اول که در تابستان ۹۸ کلید خورد، به‌طور مساوی در هر منطقه، چهار محله به عنوان محله هدف پروژه انتخاب شد. در گام دوم، پاییز و زمستان ۹۸، با‌توجه به میزان موفقیت گام اول در شهرداری مناطق و همچنین درخواست‌های مردمی برای اجرای پروژه، تعداد محلات هدف در مناطق شهرداری مشهد تغییر یافت و در مناطق ۳، ۷، ۹ و ۱۰ تعداد بیشتری پروژه اجرا شد. در اجرای گام سوم طرح در تابستان ۹۹، تنها محلاتی مورد بررسی قرار گرفت که تاکنون هدف طرح محله ما نبوده‌اند و به امید خدا با اجرای گام چهارم در زمستان ۹۹، تمامی محلات شهر مشهد، حداقل یک‌بار هدف پروژه محله ما قرار خواهند گرفت. تاکنون ۱۴۳ پروژه در محلات شهر مشهد اجرا شده و در گام چهارم، ۳۰ تا ۴۰ پروژه به این تعداد اضافه خواهد شد.
پروژه‌های عمرانی با نظر مردم
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، مشارکت مستقیم شهروندان در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری را از جمله اهداف محقق شده در این پروژه ‌خواند و ادامه داد: برای اولین‌بار در کشور طرح‌های عمرانی خرد مقیاس در سطح محلات، با نظر و درخواست مستقیم شهروندان برنامه‌ریزی و اجرا شده است. همچنین به مرور زمان شاهد افزایش مطالبه‌گری شهروندان نیز خواهیم بود؛ به‌طوری که با شروع پروژه در سال ۹۸، اعتماد شهروندان به مدیریت شهری چندان مشهود نبود اما با گذر زمان و با اجرای سومین گام از این طرح، درخواست‌های زیادی از سمت شوراهای اجتماعی محلات جهت اجرای این پروژه در سطح محله به دست ما می‌رسد.
مصحفی گفت: با آغاز طرح در قالب پویش مردمی خانه بهار، لزوم اجرای طرح‌های مشارکت‌محور خردمقیاس محله‌ای به مدیریت شهری ثابت شد و در راستای اجرایی کردن «شهروندمحوری»، در تبصره ۲۲ بودجه مصوب شهرداری مشهد، ۵درصد از سرجمع اعتبارات پروژه‌های عمرانی سالانه به اجرای پروژه‌های پیشنهادی شهروندان اختصاص یافت.
اعتبارات اختصاص یافته برای هر محله
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد تاکید کرد: این اعتبار در گام اول و دوم و سوم پروژه به ‌ازای هر محله به ترتیب مبلغ ۳۳۰ میلیون تومان، ۳۳۰ میلیون تومان و ۴۵۰ میلیون تومان اختصاص یافته است. اکنون در میانه اجرای گام سوم طرح، پروژه‌های احداث پاتوق محلی، بهسازی پیاده‌رو و معابر سواره‌رو، احداث و بهسازی زمین‌های فنس‌کشی شده ورزشی، بهبود و بهسازی پارک‌های محلی، نصب مبلمان و ست بازی کودک و وسایل ورزشی، اصلاح هندسی معابر شهری، زیباسازی فضای شهری و تامین نقوش دیواری عمده پروژه‌های اجراشده در طرح محله ما بوده است.
وی در خصوص میزان رفع نیازهای اجتماعی و فرهنگی محلات به واسطه طرح محله ما، افزود: طرح حاضر با هدف تقویت هویت محلی و ارتقای فرهنگ مشارکت‌جویی شهروندان اجرا شده و دریافت نظرات و درخواست‌های خردمقیاس شهروندان در اولویت قرار دارد. در عین اینکه اعتبار اختصاص داده شده به طرح محله ما عمرانی بوده، تلاش ما بر این است که با اجرای پروژه‌های عمرانی به شکل مستقیم و غیر‌مستقیم به درخواست‌های شهروندان پاسخ دهیم و رضایت ایشان را کسب کنیم.
اختصاص اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی جهت اجرای پروژه‌های عمرانی با نظر مردم
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد اظهار کرد: این طرح تاکنون در ۱۴۳ نقطه محلی از شهر مشهد به اجرا درآمده و در سال ۹۸ با جمع‌آوری نزدیک به ۱۰۰ هزار نظر مردمی، پروژه‌های درخواستی شهروندان را با اعتبار بالغ بر ۳۲میلیارد تومان در سطح محلات اجرا کرده است. اکنون در گام سوم این طرح با جمع‌آوری بیش از ۵۵ هزار نظر مردمی، در ۴۰ نقطه محلی، پیش‌بینی می‌شود پروژه‌های خردمقیاس محلی با اعتبار ۱۸ میلیارد تومان تعریف و اجرا شود. در مجموع این سه گام، اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان در‌خصوص اجرای پروژه‌های عمرانی که با نظر مردم اجرا شد، صرف شده است. تلاش ما در سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد بر این است تا با همراهی شوراهای اجتماعی محلات و مشارکت همشهریان، گام چهارم طرح محله ما را در زمستان ۹۹ در حداقل ۳۰ محله آغاز کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات