تعداد ایستگاههای پایش گرد و غبار در خراسان جنوبی به ۵ ایستگاه رسید

تعداد ایستگاههای پایش گرد و غبار در خراسان جنوبی به ۵ ایستگاه رسید



به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ،حسن اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از نصب و راه اندازی دو ایستگاه جدید پایش گرد و غباردر شهرستان های بیرجند و زیرکوه خبر داد.

وی گفت:سال گذشته اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در راستای مقابله با پدیده گرد و غبار اختصاص یافت که بر این اساس طرح ها و پروژ ههای متعددی در این زمینه در استان تعرف و اجرا شد.

وی با اشاره به این موضوع که بیش از دومیلیون هکتار از وسعت استان را کانون های بحرانی فرسایش بادی تشکیل داده گفت: فعالیت های انسان ساز بر این موضوع تاثیر بسزایی گذاشته و نیاز بود تا این اداره کل دستگاهها و تجهیزات لازم در زمینه پایش و آنالیز گرد و غبار در استان را دارا باشد.

اکبری بیان کرد: از محل اعتبارات اختصاص داده شده به این استان در جهت مقابله با پدیده گرد و غبار ، اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و هشتصد میلیون تومان جهت این موضوع اختصاص داده شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد:در استان ۳ ایستگاه سنجش کیفی هوا یکی در مرکز استان و دو ایستگاه در شهرستانهای نهبندان و سرایان مستقر می باشد لذا با توجه به نیاز استان و همچنین وسعت مناطق متاثر از پدیده گرد و غبار با وجود ۳۵ کانون بحرانی گرد و غبار در استان ،به ایستگاههای بیشتری در زمینه کنترل، پایش و آنالیز نیاز بود بنابر این با اختصاص این اعتبار ،دو ایستگاه پایش جدید برای استان خریداری و یک ایستگاه در مرکز استان و دیگری در شهرستان زیرکوه نصب و راه اندازی شد.

اکبری با اشاره به این موضوع که  با اضافه شدن این دو دستگاه جدید ، تعداد ایستگاههای سنجش کیفی هوا در استان به ۵ ایستگاه رسید اظهار کرد:این ایستگاهها قابلیت سنجش ذرات باقطر۲.۵ و ۱۰میکرون را دارا بوده  و یکی از ویژگی های  ایستگاه‌های جدید خریداری شده  در مقایسه با دیگر ایستگاه‌ها، ارائه داده‌ها به صورت لحظه‌ای و بدون تاخیر می‌باشد که داده‌های آن از طریق سامانه پایش کیفی هوای کشور(https://aqms.doe.ir)به صورت روزانه در قالب شاخص کیفی هوای منطقه(AQI)در دسترس عموم است.


لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات