دستیابی ایران به دانش طراحی و ساخت توربینهای گازی و نیروگاههای سیکل ترکیبی
بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، "علیرضا نصراللهی" در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به آخرین جزئیات ساخت نیروگاه با استفاده از توربین ملی در تهران گفت: این طرح جدید در نیروگاه بعثت انجام میشود و قرار است اولین توربين توسط متخصصان داخلی که طراحی شده، ساخته شود.
وی یادآور شد: در گذشته این توربين توسط شرکتهایی از جمله زیمنس طراحی میشد، اما خوشبختانه با توجه به توان داخلی و شعار سال با عنوان جهش تولید اولین توربين ملی قرار است در نیروگاه بعثت طراحی و ساخته شود.
بازنشستگی برخی از واحدهای نیروگاه بعثت
نصراللهی افزود: نیروگاه بعثت جز نیروگاههای قدیمی کشور است و قرار است که ٣ واحد فرسوده این نیروگاه بازنشسته شود و با نیروگاهی با راندمان بالا برای جلوگیری ار بروز خاموشیهای تابستان جایگزین شود.
مجری طرح نیروگاههای سیکل ترکیبی برق حرارتی اضافه کرد: متاسفانه ما در گذشته توان انجام مهندسی در زمینه طراحی توربينهای گازی نداشتیم، اما امروز در قالب دانش فنی تکنولوژی این فرایند را به دست آوردیم که صفر تا صد این توربين توسط مجموعه شرکتهای گروه مپنا طراحی و ساخته شود.
او ادامه داد: راندمان توربینهای گازی ساخت داخل کلاس E در گذشته ٣۴ درصد بود که در مدل ارتقا یافته به حدود ٣۵.۵ درصد میرسید؛ خوشبختانه در نسل جدید (توربینهای کلاس F) راندمان توربین نزدیک ۴٠ درصد شده است و این اتفاق بزرگی برای کشور محسوب میشود.
مجری طرح نیروگاههای سیکل ترکیبی برق حرارتی با بیان اینکه این مدل توربين از لحاظ استانداردهای زیست محیطی مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: گزارش نیروگاه جدید با استفاده از این توربینها به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده است که امیدواریم مراحل تصویب گزارشات ارزیابی اثرات زیست محیطی نیروگاه بعثت با نگاه عمیق و کارشناسانه سازمان حفاظت محیط زیست اخذ گردد؛ چرا که نیروگاه بعثت با توجه به تعداد واحدهای قدیمی و فرسوده باید هرچه سریعتر از مدار خارج میشد و واحدهای جدید به چرخه تولید وارد میشدند.
مجری طرح نیروگاههای سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی اضافه کرد: در حال حاضر قرار است با راه اندازی این واحد نیروگاهی راندمان نیروگاه بعثت از محدوده 27 درصد به 57 درصد ارتقا پیدا کند.
نصراللهی تصریح کرد: با احداث نیروگاه سیکل ترکیبی جدید مصرف آب در نیروگاه به حدود ٨ درصد مصرف فعلی کاهش مییابد و بالغ بر ٩٠ درصد صرفهجویی آب در منطقه جنوبی تهران خواهیم داشت. بهطور کلی راندمان نیروگاه بعثت بیش از 2.5 برابر میشود.
مجری طرح نیروگاههای سیکل ترکیبی برق حرارتی اضافه کرد: تکنولوژی ساخت توربینهای کلاس E و F پیشتر از شرکت زیمنس آلمان در قالب دو قرارداد انتقال تکنولوژی وارد شده است، البته توربینها در نهایت در داخل ساخته میشدند.
نصراللهی در خصوص این که آیا این توربينها به کشورهای دیگر صادر میشوند یا خیر؟ گفت: این امکان وجود دارد که بعد از انجام مراحل تست و آزمایشهای فنی این توربينها را به کشورهای دیگر صادر کنیم.
او ادامه داد: نیروگاه ٢٠٠ مگاواتی بعثت با راندمان ٢٧ درصد اگر تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی شود، علاوه بر کاهش مصرف سوخت، حدود ١١۵ مگاوات افزایش ظرفیت اصلی خواهد داشت.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرووی یادآور شد: در گذشته این توربين توسط شرکتهایی از جمله زیمنس طراحی میشد، اما خوشبختانه با توجه به توان داخلی و شعار سال با عنوان جهش تولید اولین توربين ملی قرار است در نیروگاه بعثت طراحی و ساخته شود.
بازنشستگی برخی از واحدهای نیروگاه بعثت
نصراللهی افزود: نیروگاه بعثت جز نیروگاههای قدیمی کشور است و قرار است که ٣ واحد فرسوده این نیروگاه بازنشسته شود و با نیروگاهی با راندمان بالا برای جلوگیری ار بروز خاموشیهای تابستان جایگزین شود.
مجری طرح نیروگاههای سیکل ترکیبی برق حرارتی اضافه کرد: متاسفانه ما در گذشته توان انجام مهندسی در زمینه طراحی توربينهای گازی نداشتیم، اما امروز در قالب دانش فنی تکنولوژی این فرایند را به دست آوردیم که صفر تا صد این توربين توسط مجموعه شرکتهای گروه مپنا طراحی و ساخته شود.
او ادامه داد: راندمان توربینهای گازی ساخت داخل کلاس E در گذشته ٣۴ درصد بود که در مدل ارتقا یافته به حدود ٣۵.۵ درصد میرسید؛ خوشبختانه در نسل جدید (توربینهای کلاس F) راندمان توربین نزدیک ۴٠ درصد شده است و این اتفاق بزرگی برای کشور محسوب میشود.
مجری طرح نیروگاههای سیکل ترکیبی برق حرارتی با بیان اینکه این مدل توربين از لحاظ استانداردهای زیست محیطی مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: گزارش نیروگاه جدید با استفاده از این توربینها به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده است که امیدواریم مراحل تصویب گزارشات ارزیابی اثرات زیست محیطی نیروگاه بعثت با نگاه عمیق و کارشناسانه سازمان حفاظت محیط زیست اخذ گردد؛ چرا که نیروگاه بعثت با توجه به تعداد واحدهای قدیمی و فرسوده باید هرچه سریعتر از مدار خارج میشد و واحدهای جدید به چرخه تولید وارد میشدند.
مجری طرح نیروگاههای سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی اضافه کرد: در حال حاضر قرار است با راه اندازی این واحد نیروگاهی راندمان نیروگاه بعثت از محدوده 27 درصد به 57 درصد ارتقا پیدا کند.
نصراللهی تصریح کرد: با احداث نیروگاه سیکل ترکیبی جدید مصرف آب در نیروگاه به حدود ٨ درصد مصرف فعلی کاهش مییابد و بالغ بر ٩٠ درصد صرفهجویی آب در منطقه جنوبی تهران خواهیم داشت. بهطور کلی راندمان نیروگاه بعثت بیش از 2.5 برابر میشود.
مجری طرح نیروگاههای سیکل ترکیبی برق حرارتی اضافه کرد: تکنولوژی ساخت توربینهای کلاس E و F پیشتر از شرکت زیمنس آلمان در قالب دو قرارداد انتقال تکنولوژی وارد شده است، البته توربینها در نهایت در داخل ساخته میشدند.
نصراللهی در خصوص این که آیا این توربينها به کشورهای دیگر صادر میشوند یا خیر؟ گفت: این امکان وجود دارد که بعد از انجام مراحل تست و آزمایشهای فنی این توربينها را به کشورهای دیگر صادر کنیم.
او ادامه داد: نیروگاه ٢٠٠ مگاواتی بعثت با راندمان ٢٧ درصد اگر تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی شود، علاوه بر کاهش مصرف سوخت، حدود ١١۵ مگاوات افزایش ظرفیت اصلی خواهد داشت.
نظرات