آلودگی هوا و توصیه های بهداشتی

آلودگی هوا و توصیه های بهداشتی

کارشناسان بهداشت و سلامت در شرایط آلودگی هوا برای سلامت جامعه راهکارهای زیر را به مردم توصیه می کنند.

به گزارش«پارما» از مرکز بهداشت استان اصفهان، کارشناسان بهداشت و سلامت به مردم توصیه می کنند که در شرایط آلودگی هوا، مردم مایعات بیشتری بویژه آب و شیر بنوشند زیرا نه تنها باعث شست و شوی دستگاه گوارش می شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را از بین می برد .

از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می شود .

کلیه ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده روی در این شرایط در هوای باز خودداری نمایند .

همچنین کارشناسان بهداشت توصیه کرده اند که در روزهای آلوده از میوه ها و سبزی های تازه بیشتر استفاده شود زیرا آنتی اکسیدان های (ترکیبات ضد سرطان) موجود در میوه ها و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه ها دارند .

از طرفی مصرف تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه های گازدار بدلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می توانند اثرات سوء آلودگی هوا را افزایش دهد .

به افرادی که در محیط بیرون تردد می کنند توصیه می شود قبل از خورن غذا، دهان خود را شست و شو داده و پس از مراجعت به خانه دوش بگیرند .

این کارشناسان به بیماران قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم توصیه می کنند که در فضاهای باز فعالیت نکنند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری کرده و در منزل استراحت کنند .

ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می دهد. بنابراین کودکان را در منزل نگهدارید و درها و پنجره ها را بسته نگاه دارند .

اگر در اتومبیل و ناگزیر به تردد هستید اتومبیل شما دارای سیستم تهویه مطبوع است لذا آن را در وضعیت چرخش مجدد هوا قرار دهید تا گرد و غبار ورودی به اتومبیل شما کاهش یابد .

استفاده از ماسک نیز یکی از راهکارهای حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا است ولی در استفاده از همین ماسک ها هم باید نکاتی را رعایت کرد .

ماسک های کاغذی به لحاظ اینکه آلاینده ها را از خود عبور می دهند به هیچ وجه توصیه نمی شوند و بهتر است از ماسک های فیلتردار و ماسکی که دهان و بینی را به طور کامل پوشش می دهد، استفاده شود .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات