جلوگیری از کشت محصولات پر آب طلب می تواند در جبران کسری مخازن آب...

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان؛ در ابتدای این جلسه ، جلسه بررسی برنامه های پیشنهادی سازگاری با کم آبی استان زنجان در کارگروه تخصصی سازگاری با کم آبی به ریاست مهندس عباس کشاورز، قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در امور پروژه های زیربنایی آب و خاک و رئیس کارگروه ،خانم دکتر بنفشه زهرایی دبیر کارگروه طرح ملی سازگاری با کم آبی و با حضور مهندس قاسم تقی زاده خامسی معاون آب و آبفای وزارت نیرو ،دکتر فتح اله حقیقی استاندار زنجان ، مدیران عامل شرکت آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، سازمان های مدیریت و برنامه ریزی ،محیط زیست،سازمان صمت و جهاد کشاورزی استان زنجان بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

در ابتدا، مهندس اسماعیل افشاری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با ارائه پاورپوینتی ازبرنامه عملیاتی سازگاری با کم‌آبی و میزان مخازن و مصارف آب زیرزمینی و سطحی استان زنجان،اظهارداشت: وسعت استان 22 هزار کیلومتر مربع است با 8 شهرستان،21 شهر،17 بخشف48 دهستان و هزار و 185 آبادی که جمعیت مجموع این جغرافیا بالغ بر ۱٫۰۵۷٫۴۶۱نفر است.

وی، وضعیت منابع آب زیرزمینی و کسری مخازن استان را تشریح کرد و ادامه داد: حدود 125 میلیون مترمکعب  متوسط حجم کسری سالانه مخازن آب زیرزمینی است که عمدتاً ناشی از برداشت از چاههای غیرمجاز و اضافه برداشت از چاههای مجاز می باشد.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان، وضعیت بارندگی سالانه و آورد رودخانه های استان را تبیین و خاطرنشان کرد که باید در مصرف منابع آب با در نظر گرفتن کسری مخازن و ممنوعیت 5 دشت از 7 دشت استان، میزان مصرف منابع آب سطحی و زیرزمینی را با آورد این منابع تطبیق و هماهنگ نمائیم تا در آینده دچار بحران در این حوزه نشویم.

افشاری، در ادامه به مصارف بخش کشاورزی، صنعت و شرب و بهداشت اشاره کرد و افزود: بیشتر مصرف منابع آب سطحی و زیرزمینی استان در بخش کشاورزی است و این موضوع می طلبد با کنترل و ساماندهی کشت محصولات پر آب طلب در استان به بالا بردن راندمان محصولات کشاورزی کمک کرده و از طرفی مصرف منابع آب استان را کنترل نمائیم.

وی،سپس به ویرایش گزارش طرح سازگاری با کم آبی با اعمال آخرین تغییرات دستگاههای ذیمدخل ، توسط شرکت آب منطقه ای زنجان اشاره کرد و عنوان داشت : این طرح جهت تصویب نهایی در کارگروه ملی به ریاست مقام عالی وزارت نیرو مطرح خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان،گفت: در فاز اول برنامه، صرفه‌جویی در مصارف بخش کشاورزی از محل منابع زیرزمینی به میزان 289 میلیون مترمکعب مورد توافق کارگروه استانی قرار گرفته است.

افشاری، افزود: پس از حصول نتایج آماربرداری دور سوم و به‌روز رسانی بیلان و بازنگری آب قابل برنامه‌ریزی، مقادیر صرفه‌جویی استان در فاز دوم سازگاری با کم آبی به‌روز رسانی شده و برنامه دستیابی به اهداف فاز دوم بطور متناسب تدوین خواهد شد.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان،اظهارکرد: برنامه سازگاری با کم‌آبی در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات، شرب و بهداشت در جهت کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی است و این اهداف از طریق مسدود یا پر و مسلوب‌المنفعه نمودن چاه‌های غیرمجاز کشاورزی، اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری و نصب کنتور حجمی و هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی و دامداری‌های صنعتی و جلوگیری از اضافه‌برداشت چاه‌های مجاز دست یافتنی است.

افشاری در پایان سخنان خود با تاکید بر حفظ منابع آب زیرزمینی و لزوم صرفه جویی سالیانه به میزان 125 میلیون متر مکعب که کسری مخازن آب زیرزمینی استان است، تصریح کرد: ارائه تسهیلات بانکی برای خرید و نصب کنتور هوشمند با همکاری وزارت نیرو، بانک‌ها و جهاد کشاورزی،  استفاده از ظرفیت یگان حفاظت منابع طبیعی و امور اراضی برای کمک به یگان حفاظت از منابع آب با انعقاد تفاهم‌نامه فی‌مابین در سطح ملی و یا استانی در صورت توافق دستگاههای مشمول در نهایت  ارائه کمک بلاعوض جهت احداث واحدهای گلخانه‌ای همانند طرح کمک‌های بلاعوض توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، از پیشنهادات این کارگروه در سطح استان برای تصویب در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی است که امیدورایم با تصویب آن قدمهای مهمی را در جهت حفظ و صیانت از منابع آبی استان برداشته باشیم.در ادامه اظهارات مهندس افشاری ، مدیران سایر دستگاه‌ها از جمله جهاد کشاورزی و آبفای استان نیز به بیان دیدگاه ها و نظرات دستگاه خود در خصوص امکان تحقق صرفه جویی در مصارف بخش مرتبط  اقدام نمودند.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور پروژه های زیربنایی آب و خاک نیز  در این جلسه گفت: انتظار صرفه جویی از منابع آب حوزه سفیدرود در استان زنجان با میانگین بارندگی ۳۰۰ میلی متری سالانه و بردن آن به استان هایی که میانگین بارندگی بیش از هزار میلی متر است، انتظار درستی به نظر نمی رسد .

کشاورز، همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: موضوع وجود معادن سرب و روی در استان زنجان و تاثیر آن ها بر منابع آبی نیز باید در سند عملیاتی سازگاری با کم آبی این استان مورد توجه قرار داده شود .

وی به کشت محصولات پرآب در استان زنجان نیز اشاره کرد و گفت: یونجه، لوبیا، سبزی و صیفی جات از قبیل گوجه فرنگی و سیب زمینی جزو این محصولات هستند و لازم است در جهت مدیریت بهینه منابع آب، تدابیر و راه حل هایی برای کشت این نوع محصولات در استان اتخاذ شود .

استاندار زنجان نیز در این جلسه تخصصی با ابراز نگرانی از میزان آب اختصاصی به استان بخصوص آب سطحی اظهارداشت: هدف ما این است که برنامه و نقشه راهی در خصوص منابع آبی استان داشته باشیم که قابلیت اجرایی داشته باشد .

وی ادامه داد: برای این منظور لازم است برنامه تدوین شده بر اساس اصول علمی، منطقی و واقعی باشد تا قابلیت اجرایی پیدا کند .

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بر اساس برنامه پیشنهادی میزان صرفه جویی در منابع آب زیر زمینی استان، ۲۸۹ میلیون مترمکعب برآورد شده است، گفت: ۱۸۴ میلیون مترمکعب آن از محل انسداد چاه های غیرمجاز در استان محقق خواهد شد .

حقیقی با بیان اینکه زنجان در زمینه آب های سطحی، غنی نیست، گفت: با وجود شرایط دیگری همچون حذف حق آبه کشاورزی سدهای موجود در استان، وضعیت ضعیف استان در احداث سدهای کشاورزی و بهره گیری سنتی و عرفی از منابع آب های سطحی، اختصاص تنها ۱۵ درصد از آب حوزه سفید رود به زنجان، منطقی نیست.

وی خاطرنشان کرد: ۳۱ درصد مساحت حوزه سفید رود در محدوده استان زنجان واقع است ولی با این وجود میزان بهره مندی این استان از آب آن ۱۵ درصد تعیین شده است، در صورتی که یک استانی که فقط هفت درصد مساحت این حوزه آبریز در آن واقع است، سهمش از آب آن بالای ۴۵ درصد است .

استاندار زنجان تصریح کرد: صرفه جویی های پیش بینی شده در برنامه سازگاری با کم آبی در استان باید عادلانه و منطقی باشد تا قابلیت اجرایی در عمل را داشته باشد .

بنفشه زهرایی نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت وجود یک پایگاه خبری و اطلاع رسانی درخصوص سازگاری با کم آبی، برنامه‌ها و اقدامات کارگروه ملی، کمیته تخصصی و همچنین برنامه‌های سازگاری با کم آبی استان‌ها از ایجاد تارنمای کارگروه ملی سازگاری با کم آبی خبر داد .

وی، تدوین و راه‌اندازی تارنما، با تلاش همکاران دبیرخانه کارگروه ملی، دفتر فناوری اطلاعات، توسعه مدیریت و تحول اداری شرکت مدیریت منابع آب ایران و همکاری دبیرخانه کارگروه‌های استانی سازگاری با کم آبی انجام شد .

زهرایی، به همسو بودن و اتفاق نظر اعضای کارگروه تخصصی در استان زنجان در خصوص اجرای برنامه های این کارگروه اشاره کرد و تصریح کرد: لازمه عملیاتی نمودن این طرح در زنجان رسیدن به یک هدف مشترک و برنامه مدون است که بایستی همه اعضای آن را مد نظر داشته باشند.

در پایان این جلسه، پس از بحث و بررسی های کارشناسی روی برنامه عملیاتی سازگاری با کم آبی استان زنجان، قرار شد نسخه اصلاح شده آن برای طرح در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تدوین شود .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات