صرفه جویی در آب زیرزمینی ، تامین آب پایدار برای آینده استان است.

مهندس اسماعیل افشاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در گفت و گوی زنده در استودیو خبر شبکه اشراق زنجان، اظهارداشت:سازگاری با کم آبی موضوعی است که در آب زیرزمینی هرچقدر صرفه جویی کنیم بعنوان یک منبع استراتژیک در آینده به کمک استان خواهد آمد و کشاورزان و بهره بردران دچار مشکل کم آبی نخواهند شد.

افشاری، آب سطحی را که بصورت برداشت سنتی و عرفی استفاده می شود بعنوان یک حقابه پایدار برای این بهره برداران دانست و تصریح کرد: آنچه در خصوص آب سطحی مورد بحث و گفتگو است موضوع سرمایه گذاری و تنظیم آب است که شرکت آب منطقه ای زنجان تاکنون توانسته با احداث سدهایی که در حوزه آب ریز قزل اوزن قرار دارند 350 میلیون مترمکعب آب را برای استان قابل تنظیم و ذخیره نماید.

وی، تاکید کرد: در صورت تامین اعتبار لازم برای تکمیل سدهای بلوبین، مراش که تا یکسال آینده به بهره برداری خواهند رسید و همچنین سد مشمپا که نهایتا در 2 سال آینده به بهره برداری می رسد، می توان حدود 420 میلیون متر مکعب نیز علاوه بر 350 میلیون متر مکعبی که اشاره شد، از منابع آب سطحی برای این استان ذخیره نمود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، درخصوص سئوال مجری برنامه که از سوی استاندار محترم زنجان در مورد آب سطحی مطرح شده بود،  با این عنوان که؛ چالش عمده ما در استان زنجان در خصوص آب های سطحی است و باید برای بهره گیری مناسب از آب های سطحی استان فکر اساسی شود، این گونه پاسخ داد: بحث اصلی که استاندار محترم مطرح کردند در خصوص میزان صرفه جویی در آب سطحی است که ایشان معتقدند حقابه سنتی استان باید از حوزه سفید رود تامین شود و در این خصوص جای مذاکره و بحث نیست، برای اینکه سدهای این استان هنوز تکمیل نشده است و میزان مصرف آب سطحی نیز به میزان کمی صورت می گیرد.

افشاری در ادامه گفت: دیدگاه وزارت نیرو در تخصیص و توزیع آب در حوزه قزل اوزن عادلانه و منطقی است و برای توسعه کشاورزی و کشت محصولات پر آب طلب به هیچ وجه تخصیص بالایی صورت نمی گیرد.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان،افزود:منافع و مواضع همه استانهائیکه در حوزه رودخانه قزل اوزن هستند در توزیع آب این رودخانه از سوی وزارت نیرو مد نظر است و  همه استانها در توزیع عادلانه آب شریک خواهند بود.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات