اجرای هر کیلومتر مترو ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد/ فاز اول خط سه مترو ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، کیانوش کیامرز در این خصوص، افزود: با توجه به آلودگی هوا در کلانشهرها یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا و ترافیک استفاده از سیستم های انبوه بر مانند حمل و نقل ریلی است.
وی اضافه کرد: بر همین اساس توسعه خطوط مترویی مشهد در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته و در طرح جامع حمل و نقل این شهر احداث ۴ خط مترو پیش بینی شده است.
کیامرز با بیان اینکه خط یک مترو مشهد حد فاصل فرودگاه تا انتهای بولوار وکیل آباد حدود ۱۰ سال است که فعال شده و به جابجایی مسافر مشغول است، اظهار کرد: خط دو مترو مشهد نیز سال گذشته به صورت کامل به بهره برداری رسید و از این خط تنها احداث ایستگاه سلامت واقع در انتهای این خط باقی مانده است که احداث آن نیز در آینده ای نزدیک آغاز خواهد شد.
کیامرز تصریح کرد: خط سه مترو مشهد، یکی دیگر از خطوط در حال احداث این کلانشهر است که به طول ۲۸.۵ کیلومتر با ۲۴ ایستگاه ،طولانی ترین خط مترو مشهد است که از بولوار امیریه تا شهرک ابوذر اجرا خواهد شد.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با اشاره به اینکه خط سه مترو مشهد در سه فاز در حال احداث است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حفاری تونل این خط در دو جبهه از میدان فردوسی تا امامت و از میدان فردوسی تا بعد از پایانه امام رضا(ع) به وسیله دو دستگاه حفار انجام شده و مابقی نیز در حال انجام است.
وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده فاز اول خط سه از میدان شهدا در صورت تامین منابع مالی تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.
کیامرز ادامه داد: در حال حاضر نیز عملیات اجرایی خط چهار مترو مشهد نیز به طول ۱۷.۵ کیلومتربا ۱۵ ایستگاه حد فاصل شهرک شهید باهنر تا انتهای خواجه ربیع با ایجاد شفت ورودی دستگاه حفار آغاز شده است که با احداث آن خطوط تعریف شده در طرح جامع حمل و نقل مشهد کامل خواهد شد.
نظرات