۱۱ درصد آزاد راههای کشور در استان قزوین قرار دارد

۱۱ درصد آزاد راههای کشور در استان قزوین قرار دارد

http://www.bananews.ir/مدیرکل راه و ترابری استان قزوین گفت: استان قزوین با داشتن ۲۱۶ کیلومتر آزاد راه و اختصاص ۱۱ درصد آزاد راههای کشور در رتبه دوم جای گرفته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)  محمد امین نصراللهی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان قزوین با داشتن پنج هزار و ۱۹۴ کیلومتر راه روستایی و ۲۷۷ کیلومتر راه اصلی، ۵۷۰ کیلومتر راه فرعی، ۲۶۵ کیلومتر بزرگراه جایگاه مناسبی در بخش راههای ارتباطی کشور دارد.

وی افزود: بیش از یک هزار و ۲۳۱ کیلومتر از راههای استان قزوین ترانزیت است و عملکرد ملی دارد که در این میان پنج درصد راه ترانزیت کشور در این استان واقع شده است.

نصراللهی زاده بیان کرد: ۹۰ درصد جابجایی کالا و مسافر از طریق شبکه جاده ای و ۲۱۰ درصد از راه دریایی و هوایی است و این وضعیت اهمیت جاده ها و ضرورت توجه به آن را دوچندان می کند.

اجرای ۱۸۹ پروژه راهسازی در استان

این مسئول از اجرای ۱۸۹ پروژه راهسازی در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۰۶ پروژه راه روستایی، ۵۳ پروژه راهداری، ۲۹ پروژه راهسازی و بهسازی راهای اصلی و فرعی، با ۸۰۶ میلیارد ریال اعتبار در استان در دست اجراست که امسال ۶۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و ۱۲۵ میلیارد ریال از اعتبارات استانی به این طرحها اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: یک هزار و ۹۵۱ کیلومتر از راههای استان دارای روکش آسفالت، یک هزار و ۹۵۱ کیلومتر خاکی و ۸۶۳ کیلومتر آن شوسه است و تاکنون بیش از ۵۰ درصد راههای روستایی استان نیز روکش آسفالت شده است.

راه روستاهای بالای ۲۰ خانوار آسفالت می شود

نصراللهی زاده یادآورشد: با اجرای نهضت روکش آسفالت که از روستاهای بالای ۵۰ خانوار آغاز شده در یکی دوسال آینده تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار نیز از راه آسفالته برخوردار خواهند شد.

وی گفت: در استان قزوین ۳۱ روستای بالای ۵۰ خانوار فاقد راه آسفالته است که بزودی عملیات روکش آسفالت این راهها به مسافت ۱۲۲ کیلومتر آغاز خواهد شد.

وی گفت: امسال ۱۹۸ میلیارد ریال اعتبار استانی در بخش راههای روستایی استان اختصاص یافته که در بهسازی و آسفالت راهها هزینه خواهد شد.

نصب بیش از سه هزار تابلوی علائم

مدیرکل راه و ترابری استان قزوین در ادامه تصریح کرد: در هشت ماهه امسال سه هزارو ۹۲۳ عدد تابلوی علائم انتظامی، ۲۳۰ مترمربع تابلوی اطلاعاتی، ۸٫۵ کیلومتر گاردریل در راهها نصب شده و بیش از یک هزار و ۱۵۰ کیلومتر از مسیر نیز خط کشی شده است.

۱۵۰ میلیارد ریال در نگهداری راهها هزینه می شود

این مسئول بیان کرد: بطور متوسط باید سالانه شش درصد ارزش تمام شده راهها برای نگهداری راهها هزینه شود که با این احتساب در استان قزوین هر سال به اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال نیازمندیم.

وی اضافه کرد: امسال فقط در بخش نگهداری راههای مواصلاتی استان ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه خواهد شد که با توجه به حجم عملیات نگهداری که شامل مقاوم سازی، بهسازی، خاک برداری، روکش، خط کشی، مرمت، نصب علائم می شود، این اعتبار جوابگوی نیازها نیست.

مشارکت ۲۷۹ راهدار در طرح زمستانی

نصراللهی زاده با اشاره به آغاز طرح زمستانی راهداری در استان گفت: در طرح زمستانی امسال ۲۷۹ راهدار با بهره گیری از ۱۷۷ دستگاه ماشین آلات راهداری در قالب ۲۴ اکیپ فعالیت زمستانی خود را از اوایل آبان ماه آغاز کرده اند که این طرح تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

وی گفت: در اجرای طرح زمستانی بیش از ۱۱ هزار تن نمک و ۳۲ هزار تن شن و ماسه در محورهای مواصلاتی استان بکار گرفته خواهد شد.

نصراللهی زاده تامین تجهیزات مورد نیاز راهداریها را از اولویت برنامه های وزارتخانه اعلام کرد و اظهارداشت: در دو سال گذشته ۶۰ میلیارد ریال ماشین آلات مدرن وارد کشور شده که ۱۲ دستگاه ماشیت برفروب و راهداری سهمیه استان قزوین نیز خریداری و تحویل شده است.

 

مدیرکل راه و ترابری استان قزوین بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و مواصلاتی استان قزوین ارایه خدمات راهداری به مشارکت بخش خصوصی هم نیازمند است که در این راستا امسال از ۱۲ دستگاه ماشین آلات راهداری و راهسازی بخش خصوصی برای خدمات رسانی استفاده کرده ایم.

جاده قزوین، الموت، تنکابن با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی

نصراللهی زاده ساخت جاده قزوین، الموت، تنکابن را از مهمترین طرحهای راهسازی ملی در استان قزوین دانست و گفت: این جاده به مسافت ۱۵۸ کیلومتر در پنج فاز اجرا می شود که فاز اول آن از محل نیروگاه شهید رجایی قزوین به مسافت ۶۲ کیلومتر در دست اجراست که تاکنون ۶٫۵ کیلومتر از مسیر هم آسفالت شده است.

وی گفت: از روستای حصارخروان تا روستای شهرک در معلم کلایه حدود ۶۲ کیلومتر و تا گرمارود ۱۲ کیلومتر در استان در دست اصلاح مسیر است و بقیه در استان مازندران پیگیری می شود.

این مسئول بیان کرد: برای اجرای ۶۲ کیلومتر فاز اول تاکنون ۳۷۰ میلیارد ریال هزینه شده که در سال جاری ۱۹۰ میلیارد ریال از منابع ملی و ۱۰ میلیارد ریال اعتبارات استانی هزینه شده است.

نصراللهی زاده افزود: اجرای کامل جاده قزوین، الموت به تنکابن بالغ بر دو هزار میلیارد ریال هزینه در بر خواهد داشت و تاکنون ۴۵ درصد عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است.

وی گفت: در حال حاضر ۱۷ کیلومتر از مسیر به صورت راه روستایی استفاده می شود و امیدواریم ۱۲ کیلومتر مسیر تا نیمه سال آینده و ۲۲ کیلومتر آن تا نیمه سال ۹۲ آماده بهره برداری شود.

مدیرکل راه و ترابری استان قزوین در خصوص مزایای متعدد ساخت جاده قزوین - الموت به تنکابن افزود: مسیرهای دسترسی به شمال که همواره از راههای پرترافیک کشور بشمار می رود و سالانه با وقوع سوانح متعدد موجب تحمیل خسارات جانی و مالی فراوانی به کشور می شود مسئولان را در احداث راههای جدید در این مسیر مجاب کرده که در صورت تکمیل این جاده می توان ترافیک پرحجم مسافران شمال غرب و مرکز کشور به شمال را از پایتخت کم و در این مسیر هدایت کرد.

وی گفت: مسافران استانهای همدان، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، کرمانشاه و لرستان می توانند بجای استفاده از جاده هراز، فیروزکوه و چالوس از این مسیر استفاده کرده و به ترافیک مسیرهای قبلی هم دچار نشوند.

پیش بینی تردد روزانه پنج هزار خودرو در جاده قزوین - الموت به تنکابن

به گفته این کارشناس راهداری در صورت تکمیل این جاده پیش بینی می شود روزانه بیش از پنج هزار دستگاه خودرو در این مسیر تردد کنند که بدلیل مسافت کم و چشم اندازهای مسیر این ترافیک هر سال افزایش خواهد یافت.

نصراللهی زاده همچنین اظهار داشت: مسیر ۳۳۰ کیلومتری قزوین به تنکابن با احداث این جاده با ۱۷۲ کیلومتر کاهش به ۱۵۸ کیلومتر خواهد رسید و مسافران دو ساعت زودتر به مقصد خود در مازندران می رسند.

وی تصریح کرد: با کاهش قابل توجه مسافت این مسیر، سالانه و با احتساب بنزین ۴۰۰ تومانی حدود ۱۷۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت خودروها صرفه جویی خواهد شد که این کار به اقتصاد مردم و کشور کمک شایانی خواهد کرد.

کاهش مهاجرت، توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه

مدیرکل راه و ترابری استان قزوین کاهش هزینه جابجایی کالا از استان قزوین به مازندران و بندرانزلی در استان گیلان را از دیگر مزایای ساخت این جاده دانست و گفت: با وجود قلل مرتفع و مناطق گردشگری سه هزار تنکابن، احداث این جاده مهم، دسترسی آسان و کم هزینه ورزشکاران و علاقمندان به مناطق دیدنی، شناسایی آثار باستانی این دو استان را بیشتر خواهد کرد و با خروج ۸۷ روستای منطقه الموت و ۴۰ روستای مازندران از بن بست ضمن جلوگیری از مهاجرت روستائیان شکوفایی و رونق اقتصادی این منطقه زیبا نیز شتاب فزاینده ای خواهد گرفت.

 

    نظرات