۵ دیماه سالروز زلزله بم

۵ دیماه سالروز زلزله بم

پنجم دیماه هشتاد و دو، نه یک روز، که یک داغ بود. داغی نهاده شده بر دل میلیون ها ایرانی که در آن جمعه نحس سیاه نفسگیر، از قاب تلویزیون به دیدن شهری نشستند که دیروزی داشت، آباد و زیبا و پرجنب و جوش، و امروزی ویران و محنت زده، بی هیچ نشانی از زندگی و سرزندگی. شهر که نه، خرابه ای بود آوار بر جسم بی جان هزاران مرد و زن که به خشم توفنده زمین گرفتار آمده و راهی برای رهایی نیافته بودند. چه روزهای غم انگیزی بود. چه درد بزرگی قلب ها را در مشت خود می فشرد.

حال از آن جمعه بی سرانجام بدخاطره هفده سال می گذرد و باغشهر بزرگ بم زندگی و سرزندگی خویش را بازیافته است. کوچه باغ هایش پر است از صدای خنده بچه ها و امید و توکل پدرها و مادرها و زخم های ارگ دیرپا آرام آرام التیام می یابد.

زلزله بم، اگرچه مرگ آفرین و دردآور، ولی ما را آموخت که باید قهر طبیعت را به تدبیر انسانی مهار کرد و به اینچنین حوادثی اجازه نداد آنچنان مصیبتی به بار آورند و نقطه عطفی شد در تاریخ ساخت و ساز این کشور و از آن پس، به مدیریت مسئولان و آگاهی مردم، ساختمان هایی بر خاک قد برافراشت، مستحکم تر و مقاوم تر و البته هنوز تار رسیدن به نقطه آرمانی راه درازی در پیش است. در این میان جامعه بزرگ مهندسی کاری کرد کارستان و با اصلاح کردن مقررات و بهبود دادن موازین طراحی و اجرا و البته با نظارت دقیق و منطبق بر قوانین، پیشقراول افزایش ضریب ایمنی و کاهش اثر بلایای طبیعی در ساخت سازها شد.

یاد و خاطره همه جانباختگان زلزله بم و نیز پنجم دیماه، روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش  اثرات بلایای طبیعی را گرامی می داریم و برای همه مهندسان سختکوش و دقیق و قانونمند سرزمینمان سربلندی و توفیق آرزو می کنیم.

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان یک انجمن در شهر کرمان می باشد

    نظرات