ارزیابی فنی و اقتصادي راهکارهاي مدیریت توان راکتیو در شبکه فـوق توزیع و انتقـال برق زنجان
بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، "علی بقائی" با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت کاهش بارگذاری خطوط و ترانسفورماتورهای موجود در شبکه در راستای حفظ قابلیت اطمینان شبکه در زمان رخداد پیشامد یگانه N-1 در زمان پیک بار شبکه، کنترل توان راکتیو یک ابزار مناسب در جهت تحقق این هدف است.
وی افزود: در همین راستا با توجه به افزایش روزافزون پیک بار شبکه سراسری و شرکت برق منطقهای زنجان و افزایش بارگذاری تجهیزات در اثر شارش توان راکتیو با مدیریت توان راکتیو از طریق بهینهکردن تپ ترانسفورماتورهای انتقال میتوان بارگذاری تجهیزات را با لحاظ تمامی موارد ذکر شده در دستورالعملهای ثابت بهرهبرداری کاهش داد.
معاون بهره برداری شرکت برق منطقه ای زنجان در ادامه توضیح داد: در شرکتهای برق سعی میشود تا حد امکان از قابلیتهای موجود سیستم برای کنترل ولتاژ و توان راکتیو بهره گرفته شود.
وی افزود: کنترل ولتاژ یکی از روشهای کاهش تلفات و افزایش توانایی بارگیری خطوط در سیستم قدرت است. کنترل ولتاژ سیستم قدرت با روشهای گوناگونی انجام میشود که از جمله آنها میتوان به احداث ادوات FACTS، تغییر آرایش شبکه، تنظیم تحریک ژنراتورها، و تنظیم تپ ترانسفورماتورها اشاره کرد.
بقائی خاطرنشان کرد: معمولاً نیروگاهها و کنترل پارامترهای مربوط به آنها شامل توان تولیدی و مقدار ستپوینت ولتاژ در اختیار شرکتهای برق منطقهای نبوده و از طرف دیگر جایابی و احداث ادوات کنترل ولتاژ و توان راکتیو مانند بانکهای خازنی، راکتورها، و ادوات FACTS یک مطالعه برنامهریزی محسوب میشود که یک گزینه پرهزینه بوده و اجرای آن زمانبر است.
وی ادامه داد: در میان روشهای ذکر شده، تغییر آرایش شبکه و تنظیم تپ ترانسفورماتورها یکی از راهکارهای کوتاه مدت و مطلوب شرکتهای برق هستند اما تغییر آرایش شبکه به منظور کنترل ولتاژ، نیازمند توجه و انجام مطالعات بیشتر در رابطه با قیود مختلف بهرهبرداری از جمله تغییر تنظیمات حفاظتی، تغییر سطح اتصال کوتاه شبکه و مواردی از این قبیل خواهد بود؛ لذا، سادهترین و در دسترسترین راهحل پیش رو برای شرکتهای برق منطقهای، استفاده از پتانسیل تنظیم تپ ترانسفورماتورها است.
معاون بهرهبرداری این شرکت در خصوص پروژه در دست اجرا گفت: پروژه مذکور برای اولین در سطح شبکه انتقال سراسری انجام و پیادهسازی شده که در بیش از 25 دور مطالعاتی در نرم افزار دیگسایلنت اجرا و بررسی شد که نتایج حاکی از کاهش حدود 11 درصدی (در میان باری) و میانگین 15 درصدی ( در پرباری و شرایط پیک بار) بارگذاری اتوترانسفورماتورهای انتقال غایتی به عنوان یک پست کلیدی و استراتژیک در شبکه برق منطقه ای زنجان است؛ لذا اجرایی شدن پروژه مذکور با همکاری واحدهای ذیربط و دیسپاچینگ ملی و منطقهای موجب شده تا در حدود 500 میلیارد ریال صرفه اقتصادی در راستای جلوگیری از افزایش ظرفیت اتوترانسفورماتورها ایجاد شود.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرووی افزود: در همین راستا با توجه به افزایش روزافزون پیک بار شبکه سراسری و شرکت برق منطقهای زنجان و افزایش بارگذاری تجهیزات در اثر شارش توان راکتیو با مدیریت توان راکتیو از طریق بهینهکردن تپ ترانسفورماتورهای انتقال میتوان بارگذاری تجهیزات را با لحاظ تمامی موارد ذکر شده در دستورالعملهای ثابت بهرهبرداری کاهش داد.
معاون بهره برداری شرکت برق منطقه ای زنجان در ادامه توضیح داد: در شرکتهای برق سعی میشود تا حد امکان از قابلیتهای موجود سیستم برای کنترل ولتاژ و توان راکتیو بهره گرفته شود.
وی افزود: کنترل ولتاژ یکی از روشهای کاهش تلفات و افزایش توانایی بارگیری خطوط در سیستم قدرت است. کنترل ولتاژ سیستم قدرت با روشهای گوناگونی انجام میشود که از جمله آنها میتوان به احداث ادوات FACTS، تغییر آرایش شبکه، تنظیم تحریک ژنراتورها، و تنظیم تپ ترانسفورماتورها اشاره کرد.
بقائی خاطرنشان کرد: معمولاً نیروگاهها و کنترل پارامترهای مربوط به آنها شامل توان تولیدی و مقدار ستپوینت ولتاژ در اختیار شرکتهای برق منطقهای نبوده و از طرف دیگر جایابی و احداث ادوات کنترل ولتاژ و توان راکتیو مانند بانکهای خازنی، راکتورها، و ادوات FACTS یک مطالعه برنامهریزی محسوب میشود که یک گزینه پرهزینه بوده و اجرای آن زمانبر است.
وی ادامه داد: در میان روشهای ذکر شده، تغییر آرایش شبکه و تنظیم تپ ترانسفورماتورها یکی از راهکارهای کوتاه مدت و مطلوب شرکتهای برق هستند اما تغییر آرایش شبکه به منظور کنترل ولتاژ، نیازمند توجه و انجام مطالعات بیشتر در رابطه با قیود مختلف بهرهبرداری از جمله تغییر تنظیمات حفاظتی، تغییر سطح اتصال کوتاه شبکه و مواردی از این قبیل خواهد بود؛ لذا، سادهترین و در دسترسترین راهحل پیش رو برای شرکتهای برق منطقهای، استفاده از پتانسیل تنظیم تپ ترانسفورماتورها است.
معاون بهرهبرداری این شرکت در خصوص پروژه در دست اجرا گفت: پروژه مذکور برای اولین در سطح شبکه انتقال سراسری انجام و پیادهسازی شده که در بیش از 25 دور مطالعاتی در نرم افزار دیگسایلنت اجرا و بررسی شد که نتایج حاکی از کاهش حدود 11 درصدی (در میان باری) و میانگین 15 درصدی ( در پرباری و شرایط پیک بار) بارگذاری اتوترانسفورماتورهای انتقال غایتی به عنوان یک پست کلیدی و استراتژیک در شبکه برق منطقه ای زنجان است؛ لذا اجرایی شدن پروژه مذکور با همکاری واحدهای ذیربط و دیسپاچینگ ملی و منطقهای موجب شده تا در حدود 500 میلیارد ریال صرفه اقتصادی در راستای جلوگیری از افزایش ظرفیت اتوترانسفورماتورها ایجاد شود.
نظرات