تامین گرمایش و روشنایی، اساسی‌ترین اولویت کشور در زمستان/ باید بتوانیم با مدیریت مصرف گاز و برق مشکل را برطرف کنیم

تامین گرمایش و روشنایی، اساسی‌ترین اولویت کشور در زمستان/ باید بتوانیم با مدیریت مصرف گاز و برق مشکل را برطرف کنیم

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر خود به عراق اظهار کرد: در خصوص سفر به عراق، دو قرارداد در بخش صادرات برق و گاز به عراق داریم. عراق گازی را که از ایران دریافت می‌کند در اختیار شرکت‌های خصوصی خود قرار می‌دهد تا آنها تبدیل به برق کنند و در نیروگاه‌های خود استفاده کند. هر دو کالای گاز و برق در عراق به‌عنوان برق در اختیار مردم قرار می‌گیرد و همانطور که فصل سرما برای ما سختی‌ها و محدودیت‌هایی دارد برای کشور عراقی نیز سختی‌هایی به مراتب بیشتری دارد.
وی افزود: ما برقی را که به عراق، افغانستان و پاکستان صادر می‌کنیم، این برق از طریق‌های مختلف مانند نیروگاه‌های برق‌آبی، تولید شده با سوخت مایع و برقی که با گاز تولید می‌شود.
وزیر نیرو ادامه داد: اگر فرض کنیم همه برق صادراتی ما به کشورهای همسایه از طریق گاز صورت می‌گیرد، تمام گاز مصرفی برای تولید برق صادراتی کمتر از یک درصد کل گاز تولیدی روزانه کشور است. یعنی اگر وزارت نفت اعلام می‌کند که ما روزانه حدود هزار میلیون متر مکعب گاز تولید و عرضه می‌کنیم، شاید حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب این گاز در وضعیت عادی صرف تولید برق کشور برای صادرات می‌شود. البته آن مقدار هم نیست و خیلی خیلی کمتر است.
به گفته اردکانیان گاز و برقی که کشور در شرایط کنونی صادر می‌کند حتی در میزان کم، برای ما مهم است. کشور ما میلیاردها دلار صادرات‌های غیر گازی و برقی در زمینه محصولات کشاورزی، خدمات مهندسی و غیره توسط بخش خصوصی انجام می‌دهد.
وی با بیان اینکه در بازارهای صادراتی و متعدد، رقبای هوشیاری داریم خاطرنشان کرد: باید خودمان را جای کسانی که وارد کننده این حجم صادرات هستند، بگذاریم. امروز ضروری‌‎ترین و اساسی‌ترین اولویت در فصل زمستان تامین گرمایش و روشنایی مورد نیاز مردم است.
وزیر نیرو یادآور شد: ما دو قرارداد ارزی با عراق در زمینه برق و گاز داریم. با پیگیری‌های شرکت توانیر به‌عنوان طرف قرارداد در بخش برق، تا امروز شاید اندکی کمتر از دو ماه طلب برق داریم و در طول این سال‌هایی که از ۲۰۰۴ میلادی تا الان طلبمان را وصول کردیم و تا امروز شرکت‌توانیر مطالبه چندانی ندارد.
وزیر نیرو تصریح کرد: کاری که ما در سفر هفته گذشته انجام دادیم و پیگیر موضوع هستیم،  این بود که حساب به شکل یورویی باشد تا هم پول موجود و هم آن طلب در کوتاه‌ترین زمان ممکن با رعایت محدودیت‌هایی که طرف عراقی ناشی از تحریم‌ها دارند، صرف نیازهای کشور شود.
اردکانیان با تکذیب حمله سایبری به صنعت برق، گفت: حمله سایبری به صنعت برق وجود ندارد. ما به طور کلی برای گازرسانی به شمال کشور به دلیل جنبه‌های فنی با مشکل مواجه هستیم و گازی که از ترکمنستان نیز دریافت می‌کردیم در این مشکل بی‌تاثیر نیست و  بیشتر خودنمایی می‌کند.
وی افزود: امروز ما باید بتوانیم با مدیریت مصرف مشکل را برطرف کرده و از این فصل عبور کنیم. از این هزار میلیون مترمکعب گاز که هر روز عرضه می‌شود تنها حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آن در بخش خانگی مصرف می‌شود.
به گفته این مقام مسئول هم‌وطنان در بخش برق در تابستان همکاری وسیعی کردند و نتیجه مثبتی داشت به‌طوری که ما کشوری تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی بودیم و موفق به انجام این مهم در کشور شدیم.
وی افزود: امروز باید مردم بدانند که مصرف گاز و برق به هم پیوسته هستند و اگر مصرف خانگی افزایش پیدا کند سقف تولید گاز هزار میلیون متر مکعب باقی خواهد ماند و سهم نیروگاه‌ها با کاهش روبرو خواهد شد و ممکن است باعث خاموشی ‌شود.
اردکانیان با اشاره به یادداشت تفاهم‌نامه‌ امضا شده با وزیر وقت برق عراق در خصوص بازسازی شبکه توزیع این کشور تصریح کرد: از دو سال پیش یادداشت تفاهمی را با وزیر وقت برق عراق امضا کردیم، کمک خواهیم کرد صنعت برق عراق روی پای خود بایستد در همین اساس دو پروژه کاهش تلفات شبکه برق و تعمیرات تجهیزات نیروگاهی در این کشور را پیشنهاد دادیم.
به گفته وزیر نیرو این قرارداد از طرف ایران امضا شده و منتظر طرف عراقی برای امضای این قرارداد هستیم.
وی با اشاره به بدهی‌های شرکت توانیر نیز گفت: بدهی ما به نیروگاه‌های بخش خصوصی ناشی از فاصله‌ بین قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی است.
اردکانیان ادامه داد: از سال پیش روش‌هایی برای افزایش پیدا نکردن این بدهی‌ها و کم‌کردن این بدهی‌ها و شروع کرده و کارهای مختلفی هم صورت گرفته است که مجوزهای قانونی مختلفی هم در بودجه برای تهاتر از این قبیل کارها است.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بخش بزرگ و مهمی که جلوی این بدهی را در آینده می‌گیرد، مصوبه اخیر هیات وزیران در خصوص مصرف‌کنندگان بزرگ برق است که مصرفشان بالاتر از ۵ مگاوات بوده، ترتیب اثر داده شده است.
وی افزود: این حرکت موجب می‌شود که تولید کننده برق بلافاصله پول خودش را از مصرف کننده بزرگ دریافت کند که شاید در کوتاه مدت درآمدهای شرکت‌های توانیر کاهش پیدا ‌کند، اما در دراز مدت این مهم به نفع صنعت برق کشور است.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات