ایجاد اشتغال هزار نفری برای بازارها و فروشگاه های شهرداری

ایجاد اشتغال هزار نفری برای بازارها و فروشگاه های شهرداری

ایجاد اشتغال هزار نفری برای بازارها و فروشگاه های شهرداری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، مسعود رضوی در بیستمین جلسه عصرانه های کارآفرینی، اظهار کرد: یکی از مواردی که در حوزه کاری ما مطرح است، این بوده که بسیاری از خدماتی که ارائه می دهیم، رقیب پذیر است؛ یعنی مشابه آن در شهر وجود دارد و این امر باعث می شود که مردم توقع ویژه تری از این سازمان داشته باشند.
وی افزود: تمامی اقداماتی که توسط سازمان ما ارائه می شود، مرتبط با معیشت روزمره مردم بوده و این امر باعث شده اقدامات خود را با قدرت بیشتری انجام دهیم.
مدیرعامل سازمان مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری مشهد بیان کرد: یکی دیگر از وظایف سازمان ما ساماندهی مشاغل آلاینده و مزاحم بوده که آسیب جدی به محیط زندگی شهروندان وارد می کند. همچنین برابر با مصوبه هیات وزیران ماموریت اسناد مجتمع های مربوطه را بر عهده سازمان ما گذاشته شده است.
رضوی تاکید کرد: بحث جلوگیری از آلودگی ها و مزاحمت های شغلی برای شهر، شهروندان و محیط زیست شهری یکی از برنامه مهم ما بوده که باید این بستر در محیط های موردنظر صورت گیرد.
وی با اشاره به ساماندهی مشاغل غیر رسمی، تصریح کرد: مشاغلی که دارای اتحادیه نباشند، غیررسمی هستند و در حال حاضر تعداد آن ها در جامعه پر رنگ تر شده است که می تواند به عنوان شغل های ثانویه برای افراد درآمد ایجاد کند.
مدیرعامل سازمان مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری مشهد با بیان اینکه ساماندهی مشاغل غیر رسمی در کشور ما موضوعی قابل سیاست گذاری نبوده و این امر مغفول مانده است، تاکید کرد: در حال حاضر در حوزه ساماندهی این مشاغل بر آمدیم و باید سیاست گذاری کلانی را برای این موضوع در نظر بگیریم. همچنین در حال حاضر این مساله فرهنگ سازی خوبی نیز می طلبد.
رضوی ادامه داد: تاکنون در این حوزه بحث هایی مانند ساماندهی دست فروشان صورت گرفته است. شهر مشهد به نسبت کل شهرهای کشور در رابطه با این موضوع در امان مانده است و این امر در قالب روز بازار، عصر بازار و شب بازار ساماندهی شده است. همچنین در آینده ای نزدیک به بحث ساماندهی بازار پرنده فروشان نیز ورود پیدا خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در سال جاری در حوزه کسی و کار و خانگی و صنایع دستی ورود خوبی داشته ایم، عنوان کرد: در این راستا جمعه بازار ترنج را با همکاری همه بخش های مختلف شهری و... راه اندازی کردیم و امید داریم به یک بازار دائمی تبدیل شود.
مدیرعامل سازمان مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: گفتنی است این محل صرفا بازار نیست، بلکه محلی برای آموزش هنر و تبلور ذوق های هنری برای جوانان و نوجوان است.
رضوی اضافه کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در سال جاری صورت گرفته، ساماندهی مشاغل کارگری سر گذر است که امید داریم تا پایان سال طرح مهم ساماندهی کارگران ساختمانی در سطح شهر به بهره برداری برسد. همچنین امید داریم تبعات مناسبی را با همراهی همه دستگاه ها ایجاد کند. این امر وظیفه شهرداری نبوده؛ اما از باب مسئولیت های اجتماعی به این حوزه ورود پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه در حوزه ساماندهی مشاغل رسمی برای آینده موضوع راه اندازی بازار علاقمندان به اشیا قدیمی و با ارزش را مدنظر داریم، اظهار کرد: این امر یک فعالیت اجتماعی کسب و کاری است که می تواند اتفاق افتد.
مدیرعامل سازمان مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری مشهد ادامه داد: یکی دیگر از اولویت های مهم ما بحث راه انداری بازارهای محصولات هنری نقاشی و خطاطی است. اگر در این امر افراد مرتبط ما را همراهی کند؛ می توانیم آن را به ‌زودی راه اندازی کنیم.
رضوی در خصوص احداث مجتمع های صنفی و گارگاهی نیز خاطرنشان کرد: این مجتمع ها کالبد منظمی دارد؛ خود این امر منجر به منظم شدن فعالیت ها خواهد شد؛ لذا همه این موارد زمینه ساز اشتغال و کارآفرینی و ایجاد رقابت های مهارت های فنی می شود و از تبعات ناگوار مانند ایجاد ترافیک های شهری جلوگیری کند.
وی افزود: راهی که برای توسعه این مجتمع ها در نظر داریم این است که آن ها را از ابعاد بزرگ و دور از شهر خارج کرده و آن را با مقیاس کوچک و با رویکرد درون گرا در داخل شهر ارائه دهیم تا به مردم خدمات دهی کند.
مدیرعامل سازمان مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری مشهد تصریح کرد: در بحث ساماندهی مشاغل غیررسمی موضوع ساماندهی کیوسک مورد درخواست شهروندان است. این نوع فعالیت ها قابل توسعه و ایجاد نیست.
رضوی اضافه کرد: در حال حاضر در خصوص کیوسک های فعلی به دنبال این هستم که به سمت ساماندهی آن گام برداریم تا ساختار آن ها را نیز تغییر دهیم.
وی تاکید کرد: بحث ساماندهی گل فروشان در سر چهارراه ها نیز موضوع بسیار مهمی بوده که به دنبال ساماندهی این افراد نیز هستیم. رویکرد ما در این بخش رویکرد خدماتی و اجتماعی است. امید داریم به زودی نتایج مطلوب تری را در این خصوص در شهر لمس کنیم. در حال حاضر برای ساماندهی این افراد ۵۰ تقاطع را مشمول این طرح کرده ایم.
مدیرعامل سازمان مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری مشهد عنوان کرد: در حوزه تامین مایحتاج اصلی خانوار نیز در حال حاضر ۱۵ بازار تره بار، ۳۰ فروشگاه شهرما و یک بازار تخصصی پروتئین و یک بازار تحت عنوان روستا بازار در چهارراه مخابرات در نظر گرفته شده و هدف ما این است که افراد در قرار گرفتن در این بستر بتوانند با فراگیری آموزش های لازم بهترین خدمات را به مردم ارائه دهند.
رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح ۸۷ قلم کالا به قیمت عمده در بازارهای تازه افتتاح خود راه اندازی کردیم و پیمانکاران وظیفه دارند ۸۷ کالای مهم و مورد استفاده خانوار را با برند معتبر با قیمت عمده به شهروندان و مردم ارائه کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هزار نفر در سطح این بازارها و فروشگاه ها مشغول به کار هستند، گفت: امید داریم این افراد به زودی خود به تنهایی تبدیل به یک فرد توانمند و اشتغال آفرین شوند.
مدیرعامل سازمان مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری مشهد در خصوص موضوع عرضه مستقیم کالا نیز، بیان کرد: در بازارهای میوه و تره بار نیز جایگاهی را در نظر گرفتیم که تولیدکنندگان در محل حاضر شوند و تولیدات خود را عرضه کنند.همچنین در سطح فروشگاه ها نیز باید ۳۰ متر مربع برای حضور تولید کنندگان در نظر گرفته شود و به صورت موقت، تک محصولی به صورت رایگان محصول خود را ارائه دهند.
رضوی در خصوص دیگر اقدامات سازمان مشاغل شهری، ادامه داد: تبلیغات شهری، ساماندهی پل های عابر پیاده و نگه داری آسانسورها و پله برقی نیز از دیگر موضوعات مرتبط با سازمان ما است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر هزار نفر در حوزه بازارها و فروشگاه ها، مجتمع صنفی و گارگاهی دو هزار واحد در هر واحد دو نفر، در بازارهای سیار دو هزار ۶۰۰ نفر، کیوسک ها ۲۰۰ مورد و پل ها و نگه داری آن ۸۰ نفر مشغول به کار هستند.
مدیرعامل سازمان مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری مشهد با اشاره به بحث معین های اقتصادی، ادامه داد: تاکنون اتفاقات خوبی در بخش معین های اقتصادی رخ داده و برخی جلسات مرتبط استانداری و شهرداری حضور داریم تسهیل گری هایی که در این جزوه صورت می گیرد کمک رسان بوده قاعدتا باید کم کم میوه های این درخت به بار نشیند و مردم و جامعه آن را لمس کند.
رضوی گفت: به نظر من آن چه که مغفول مانده است این بوده که هر فردی خود را یک معین اقتصادی بداند و آن را درک کند و همه باید احساس مسئولیت داشته باشند و هر شهروندی حتی با تحویل بازیافت و زباله های خود می تواند در این امر شراکت کند.
وی عنوان کرد: همه شهروندان باید خود را یک معین و متعهد اقتصادی بداند و کارهای خود را بر اساس این موضوع شکل دهد تا اقدامی شایسته ای رخ دهد.
غزاله شهیدی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات