اگر نکات ایمنی رعایت نشود، هرساختمانی می تواند پلاسکویی دیگر باشد

اگر نکات ایمنی رعایت نشود، هرساختمانی می تواند پلاسکویی دیگر باشد

قدیر موسی خانی رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهردای قزوین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش نشان حادثه تلخ 30 دیماه در ساختمان پلاسکو گفت: همزمان با این روز طرح ویژه بازدید از اماکن مختلف در سازمان آتش نشانی قزوین آغاز شده است.

موسی خانی با بیان اینکه ایمن سازی اماکن مختلف می تواند حداقل تا 85 درصد از حوادث احتمالی جلوگیری کند افزود: ساختمان‌های ناایمن به دو گروه تقسیم شده‌اند، یک دسته از این ساختمان ‌ها ناایمنی از جنس ساختاری دارند مانند طراحی ساختمان و جنس سازه دسته دیگر، ناایمنی از جنس رفتاری دارند، مانند اینکه ساختمان را محل کالای پرخطر کنند، لوله‌کشی گاز ساختمان غیراستاندارد باشد،کالاهای قابل اشتعال داشته باشند و مواردی از این قبیل در واقع اینگونه از ساختمان‌ها از منظر نگهداشت، نوع نگهداری و کاربری ناایمن هستند .

وی اظهار کرد: خوشبختانه تعامل خوبی میان شهرداری، سازمان نظام‌مهندسی و سازمان آتش‌نشانی وجود دارد و شهرداری به‌هیچ‌وجه بدون نامه ایمنی از سوی آتش‌نشانی، تائیدیه ای را برای ساختمان‌های بلندمرتبه صادر نمی کند. ولی مشکل اساسی در قزوین موضوع ایمنی بازار بزرگ و سنتی قزوین است که بافت فرسوده این محل همواره خطرآفرین است.

موسی خانی با بیان اینکه در حال حاضر تعدادی از کسبه بازار با تغییر کاربری منازل مسکونی و قدیمی به انبار و کارگاه، اماکن خطرسازی را ایجاد کرده‌اند گفت: تعداد قابل‌توجهی از انبارهای قدیمی اطراف بازار که اسکلت بیشتر آن‌ها چوبی است از ایمنی بسیار پایینی برخوردار است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهردای قزوین با بیان اینکه عدم توجه مالکین و بهره برداران ساختمان های بلند مرتبه به دستورالعمل های ایمنی سازمان آتش نشانی می تواند همواره خطر آفرین باشد،گفت:در این خصوص جلسات و کارگروههای مختلفی تشکیل شده و بازدیدهای مداومی از اماکن مختلف و تصرفهای گوناگون توسط کارشناسان این سازمان و کارگروه ایمنی،معاونت شهرسازی و آتش نشانی انجام می گیرد ودر عین حال نیز طرحهای ویژه بازدید این سازمان از اماکن مختلف با اولویت تصرف­های مسکونی آغاز شده است و نواقص و نکات ناایمن ساختمان­ها طی نامه­ای به هیات مدیره ساختمان،شهردار منطقه و مدیریت بحران استانداری نیز اعلام می­ شود.

موسی ­خانی گفت: شاید کارایی ساختمانها با هم فرق داشته باشند و شبیه پلاسکو نباشند اما نکات نا ایمنی هر چند کوچک می تواند فاجعه ای بزرگ را چه در ساختمان 3 طبقه و چه در ساختمان 20 طبقه به وجود آورد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با بیان اینکه شهروندان نیز می­ بایست نسب به رعایت نکات ایمنی در ساختمانهای خود هوشیار باشند و این مطالبات را از طریق مدیر و یا هیات مدیره پیگیری نمایند،افزود: تقریباً تمامی مردم در هنگام خرید منزل به قیمت و نمای ساختمان توجه دارند و کمتر پیش آمده که کسی به ایمنی و نوع ساخت و چیدمان آن توجه کند .

لذا انتظار می­ رود شهروندان نیز در کنار متولیان ایمنی  همواره به ایمنی محل زندگی و کسب و کار خود توجه کافی داشته و از هرگونه بی توجهی و سهل انگاری در موضوعات مربوط به ایمنی اکیداً خودداری نمایند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری قزوین

    منبع خبر

    شهرداری قزوین

    شهرداری قزوین

    شهرداری قزوین یک شهرداری در شهر قزوین می باشد

      نظرات