وزير نيرو؛بهره برداري از 204 پروژه بزرگ صنعت آب و برق ...

به گزارش پايگاه خبري توانير ، طي مراسمي با حضور وزير نيرو 10 مگاوات نيروگاه خورشيدي در يزد و 6 مگاوات نيروگاه مقياس كوچك در كرمان به همراه 2 پروژه توسعه و بهينه سازي شبكه و خطوط برق قدرت در يزد و برق رساني به 17 روستا در استانهاي يزد و كرمان با 240 ميليارد تومان سرمايه گذاري در هفته سي و هفتم پويش هر هفته الف –ب ايران به بهره برداري رسيد.

اين مراسم كه با حضور دكتر اردكانيان وزير نيرو و مهندس متولي زاده مديرعامل و معاونان شركت توانير در مركز پايش صنعت برق و ارتباط تصويري استانداران و مديران عامل شركتهاي برق منطقه اي كرمان و يزد برگزار شد، با پخش بيانات مقام معظم رهبري مبني بر لزوم دقت و پيگيري در اتمام طرحهاي برنامه ريزي شده و زيربنايي صنعت آب و برق تا پايان امسال و تاكيد برعزم وزارت نيرو در اين مسير همراه بود.

وزير نيرو با اشاره به بهره برداري از حدود 240 ميليارد تومان طرحهاي پويش هر هفته الف –ب ايران در استانهاي كرمان و يزد در اين مراسم، مجموع طرحهاي افتتاح شده امسال را 204 پروژه از 250 پروژه ذكر كرد كه با 55 هزار ميليارد تومان  سرمايه گذاري به بهره برداري رسيده و46 پروژه باقي مانده نيز كه عمدتا مربوط به بخش سازو كارهاست، تا پايان امسال افتتاح مي شود.
اين مراسم كه با افتتاح نيروگاه 10 مگاواتي خورشيدي در اردكان ،اصلاح و بهينه سازي پستها و شبكه برق قدرت و برق رساني به 6 روستا در استان يزد و بهره برداري از نيروگاه 6 مگاواتي مقياس كوچك و برق رساني به 11 روستا در استان كرمان همراه بود ،دكتر اردكانيان اين پروژه ها را در جهت حفظ معيشت و جلوگيري از مهاجرتهاي ناشي از كم آبي و مبتني بر برنامه هاي توسعه و توليد ثروت و طرحهاي صنعتي ،معدني و توليدي ذكر كرد و اصلي ترين شاخص اين توفيق در استان كرمان را اختصاص سهم بالايي از انرژي مصرفي به بخشهاي توليدي و صنعتي برشمرد كه به متوسط مصرف قابل قبول برق صنعتي در دنيا (41 تا 43 درصد) نزديك است.
اردكانيان تعداد نيروگاههاي تجديد پذير در دست اتمام وزارت نيرو در سال جاري را 33 نيروگاه ذكر كرد كه از اين تعداد 21 نيروگاه به بهره برداري رسيده و 12 نيروگاه باقي مانده نيز تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد.
وزير نيرو برق رساني به روستاهاي كشور را بسيار بالاتر از شاخصهاي جهاني و به ميزان 99.7 درصد عنوان كرد كه درمقايسه با پوشش 79 درصدي برق رساني روستايي در دنيا، از وضعيت مطلوب برخوردار است و 3 درصد روستاهاي باقي مانده كشور عمدتا زير 10 خانوار و در مناطق صعب العبور واقع شدند و تا پايان كار دولت دوازدهم ،روستاهاي بين 10 تا 20 خانوار با 200 ميليارد تومان اعتبار برقدار مي شوند.
وي استان يزد را يكي از مستعد ترين استانهاي كشور در بهره برداري و توسعه نيروگاههاي تجديد پذير خورشيدي ذكر كرد كه با مديريت صحيح مسولان استاني ، حمايت مردم و پشتيباني ساتبا به منصه ظهور رسيده و با مجموعه تلاشهاي وزارت نيرو و استفاده از ظرفيتهاي استان براي سازگاري با كم آبي و حفظ تمدن ديرپاي اين منطقه ،دل مشغولي براي تامين درازمدت آب در اين استان رفع خواهد شد.
وزير نيرو وارد شدن موضوع اصلاح مصرف به ادبيات فعاليتهاي مديريتي صنعت آب و برق را حايز اهميت ذكر كرد كه بايد نخست تلاشها در اين عرصه از صنعت آب و برق و سازمان دولت شروع و به مردم عزيز كشور تسري يابد.
وي با فرض استفاده از سوخت گاز در تمامي نيروگاههاي كشور ،پاسخگويي به نياز برق مشتركان در هر شبانه روز را مستلزم مصرف 180 ميليون مترمكعب سوخت گاز در نيروگاهها عنوان كرد كه 4 برابر اين ميزان در بخش خانگي مصرف مي شود و مردم بايد بدانند منابع گازي كشور بي انتها نيست و بايد با استفاده از خلاقيتها و تكنيكها اين مسير را اصلاح كنيم.
دكتر اردكانيان افزود: روزهايي بود كه نيروگاهها به جاي 180 ميليون متر مكعب گاز 75 ميليون متر مكعب دريافت كردند و همان روزها 600 ميليون متر مكعب گاز در منازل مصرف مي شد.
وزير نيرو گفت: نبايد همه مسووليتها را متوجه بخش خانگي بدانيم و به نظر من  در مقايسه با كارهاي بزرگ و پيچيده اي كه در بخش سازوكارها انجام داديم در بخش اصلاح شيوه هاي مصرف عقب هستيم و گام اول آن شناسايي و پردازش صحيح ارقام و داده هاي مصرف در استانها و هدفگذاري منطقي براي اصلاح مصرف انرژي با حفظ رفاه و آسايش مردم است.
وي حفظ سهم كشور از بازار فروش گاز در كشورهاي همسايه را مهم ارزيابي و ميزان صادرات را معادل يك درصد گاز توليدي كشور عنوان كرد و حفظ بازار برق و انرژي را با توجه به مزاياي فراوان آن براي مردم و كشور حايز اهميت دانست.
مديرعامل توانير در اين مراسم به نتيجه رسيدن حجم قابل توجهي از پروژه هاي برق در دو بخش سازوكارها و ساخت و سازها و به رغم مشكلات مربوط به هدفمندي يارانه ها را مورد اشاره قرار داد و ابراز اميدواري كرد بيش از 95 درصد برنامه هاي صنعت برق تا پايان سال جاري به بهره برداري برسد.
وي تصريح كرد: در بخش پروژه هاي توليد پراكنده شركت توانير اميدواريم صد درصد برنامه ها محقق شود و علاوه بر بخش ساخت و سازها بخش عمده اي از پروژه هاي مربوط به سازو كارها به بهره برداري رسيد و عملكرد خوب همكارانمان در شركتهاي توزيع و برق منطقه اي در پيك شبكه باعث شد مسولان كشور و وزير نيرو در زمستان سرد امسال ،انتظار بيشتري از صنعت برق براي نقش آفريني در حل مشكل سوخت داشته باشند.
مهندس متولي زاده خاموشي ناشي از محدوديت سوخ نيروگاهها را معادل 1.5 درصد از نياز مصرف همان روز  ذكر كرد كه با تدابير و اقدامات انجام شده بيش از 72 هزار مگاواتساعت از مصرف روزانه برق كاهش و خاموشي برطرف شد.
وي مصرف برق هر پايه روشناييي معابر و بزرگراهها را معادل مصرف برق يك واحد مسكوني اعلام كرد كه با اقدام فراگير صنعت برق 730 هزار چراغ روشنايي معابر تعديل و بيش از 211 مگاوات از زميزان مصرف كاسته شد.
مهندس متولي زاده كنترل مصرف برق ادارات را از ديگر اقدامات عنوان كرد و با اشاره به 200 مگاوات توان مصرفي مراكز مجاز توليد رمز ارز در كشور ،از همكاري اين مراكز در قطع برق و شناسايي و برخورد با توليدكنندگان غير مجاز و پراكنده رمز ارز با استفاده از مكانيزمهاي تشويقي و با كمك مردم و نيروي انتظامي خبر داد كه اين اقدامات در قالب طرحي فراگير با مشاركت 1600 اكيپ اجرايي و 5 هزار نيروي صنعت برق اجرا شد و ضمن جمع آوري 47 هزار مركز غير مجاز رمز ارز، مصرف برق بيش از 100 مگاوات كاهش يافت.
وي پويش انرژي همدلي را  يكي ديگر از اقدامات صنعت برق ذكر كرد و افزود اعتقاد دارم اين پويش با همكاري مردم فهيم كشور به طور اثربخشي انجام مي شود و با همكاري مردم در كاهش مصرف گاز و برق ،سوخت صرفه جويي شده در اختيار صنايع و نيروگاهها قرار مي گيرد تا از بروز خاموشي جلوگيري شود.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات