افزایش ۱۷ درصدی نرخ کرایه اتوبوس و مینی‌بوس‌های بخش خصوصی

افزایش ۱۷ درصدی نرخ کرایه اتوبوس و مینی‌بوس‌های بخش خصوصی

در جلسه امروز شورای شهر نرخ کرایه اتوبوس و مینی‌بوس‌های بخش خصوصی ۱۷ تا ۱۸ درصد و سرویس‌های مدارس ۱۵ درصد افزایش یافت.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز به نقل از خبرگزاری فارس، خسرو دانشجو بعد از سیصدوچهل و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران به مصوبات امروز شورای شهر اشاره کرد و گفت: در جلسه امروز نرخ جدید کرایه‌های حمل و نقل عمومی در شهر تهران بررسی و تصویب شد.

*‌ نرخ‌های جدید از ابتدای بهمن آغاز و تا پایان فروردین سال ۱۳۹۰ ادامه دارد

----------------------------------------------------------

وی تصریح کرد: نرخ‌های مصوب شورای شهر با ۱۵درصد افزایش بعد از تأیید فرمانداری از ابتدای بهمن آغاز و تا پایان فروردین سال ۱۳۹۰ ادامه خواهد داشت.

دانشجو با بیان اینکه میزان افزایش نرخ‌ها مطابق با سیاست‌های دولت در راستای اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها است، ادامه داد: جلسات متعددی با مسئولان بدنه دولت برگزار شد که در جریان آن اعلام شد سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی تهران مقام نخست را در همکاری با مجموعه دولت در راستای اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها داشته‌اند.

وی با بیان اینکه اگر شاهد وجود تخلفات چشمگیری در نرخ کرایه ها نیستیم به دلیل پیگیری مسئولان مربوطه بوده است به افزایش نرخ اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های بخش خصوصی اشاره و خاطرنشان کرد: به طور کلی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های بخش خصوصی حدود ۱۷ الی ۱۸ درصد افزایش نرخ خواهند داشت ولی بنا به درخواست شهردار تهران نرخ اتوبوس‌های بلیطی و مترو تا پایان سال افزایش پیدا نمی‌کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: زمان اعمال نرخ‌ها بعد از تأیید کردن فرمانداری و از ابتدای ماه آینده انجام خواهد شد و تا پایان فروردین سال ۹۰ ادامه خواهد داشت و از پایان فروردین سال ۹۰ تا پایان فروردین سال ۱۳۹۱ طبق لایحه‌ای که شهرداری به شورا ارسال خواهد کرد تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

* مصوبه نرخ کرایه‌ها توسط استانداری یک پیشنهاد بوده است!

----------------------------------------------------------

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مرجع تصمیم گیری نرخ کرایه‌ تاکسی‌ها چه کسی است و چرا استانداری اقدام به تعیین،‌تصویب و اعمال نرخ‌ کرایه‌ها کرده است؟ گفت: طبق قانون و روالی چندساله، مرجع تصمیم گیری در خصوص نرخ کرایه تاکسی‌های درون شهری، شورای شهر است اما مصوبه‌ای که توسط استانداری اعلام شده در قالب یک پیشنهاد است.

دانشجو در ادامه گفت: تصمیم‌گیری شورایی مستلزم مشورت، شنیدن استدلالات طرف مقابل و تصمیم کارشناسی گرفتن است که زمان لازم برای خود را می‌طلبد؛ هفته گذشته موضوع افزایش نرخ کرایه‌ها به شورای شهر ارسال شد که ظرف مدت یک هفته با برگزاری جلسات و پیگیری این موضوع افزایش ۱۵ درصدی به تصویب رسید.

وی ادامه داد: اجرای چنین طرحی به زمان احتیاج دارد و قبل از تأیید کردن فرمانداری نمی‌توان آن را اجرا کرد ضمن اینکه سازمان تاکسیرانی نیز برای نصب برچسب‌های جدید هم تاکسی‌های خود به زمان احتیاج دارد.

* تا قبل از نصب برچسب نرخ‌های جدید، افزایش نرخ کرایه‌ها ممنوع است

----------------------------------------------------------

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: تا پیش از اینکه برچسب‌های جدید نرخ کرایه‌ تاکسی‌ها بر روی خودروها نصب شود هیچ کس حق ندارد ریالی به نرخ‌های خود اضافه کند؛ البته پایه این کار نیز با همکاری دولت انجام شده چرا که سوخت تاکسیران‌ها با نرخ قبل در اختیارشان قرار دارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش نرخ سوخت گاز تاکسیران‌ها، گفت: افرادی که خودروی دوگانه‌سوز دارند برای این ماه ۱۰۰لیتر بنزین اضافه در اختیارشان قرار داده شده است، یعنی علاوه بر اینکه سوخت قطعی آنها تغییری نکرده، ۱۰۰ لیتر بنزین اضافه برای جبران افزایش نرخ گاز به آنها تعلق داده شده است.

دانشجو در پاسخ به این پرسش که شورای شهر اعتراضی نسبت به دخالت فرمانداری در حوزه کاری خود ندارد، گفت: فرمانداری بر حسب قانون اختیار اعتراض مصوبات شورای شهر را دارد اما تا جایی که قانون وجود دارد این موضع‌گیری‌ها نباید اتفاق بیفتد.

* دلیل رأی دادن یا ندادن هر شخص را باید از خودش پرسید

-------------------------------------------------------------------------

وی در پاسخ به این پرسش که در ارتباط با رأی گیری طرح نامگذاری خیابان یا میدانی به نام بصیرت یا نهم دی نگاه سیاسی اعضای شورا در آن دخیل بوده است یا خیر؟ گفت: آنچه که به عنوان سخنگوی شورا می‌توانم بگویم این است که تقاضای ما از رسانه‌ها این است که اطلاع رسانی درستی انجام دهند و اشتباهی اتفاق نیفتد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران افزود: در شورا اگر تأکید داشته باشیم که چه کسی به چه چیزی رأی نداده می‌توانیم آن را به صورت مخفی انجام دهیم؛ اما وقتی رأی‌گیری‌ها به صورت علنی انجام می‌شود حداقل انتظار ما این است که اگر اطلاع رسانی صورت می‌گیرد درست باشد تا بعداً نیازی به اصلاح وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: وجود اختلاف نظر بین اعضای شورا خاصیت کار شورا است و باید مراقبت کنیم که نگاه‌های سیاسی در تصمیماتمان دخیل نشود؛ در ارتباط با موضوعاتی مثل نامگذاری نهم دی دلیل رأی دادن یا ندادن هر یک از افراد به خودشان مربوط می شود و باید از خودشان سؤال کرد.

به گفته دانشجو، طرح های دو فوریتی که مطرح می‌شود همانجا طرح می‌شود تا دیگر به کمیسیون‌ها ارجاع داده نشود.

* تعیین کننده نرخ کرایه آژانس‌ها همچنان در چالش است

----------------------------------------------------------

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره افزایش نرخ کرایه آژانس‌ها نیز گفت: آژانس هم یکی از صورت‌های مختلف حمل و نقل عمومی است و شورای شهر خودرا محق می‌داند تا در این زمینه نیز تصمیم‌گیری کند ولی تا همین لحظه این موضوع مورد چالش است چراکه وزارت بازرگانی انجام این کار را وظیفه خود می‌داند.

وی گفت: در جلسه امروز شورا سهادتی مدیرکل نهضت سوادآموزی نیز حضور داشت و درباره سوادآموزی و فعالیت های این نهضت گزارشی را ارائه کرد.

* ۹۳٫۳ تهرانی‌ها با سواد هستند

------------------------------------------

وی افزود: وی آمار مفصلی ارائه داد و برای نمونه گفت؛ استان تهران در سال ۱۳۵۵ ، ۷۳٫۷ درصد باسواد وجود داشته که در سال ۱۳۸۵ این رقم به ۹۱٫۳ درصد رسیده است؛ در شهر تهران نیز سال ۱۳۵۵ ، ۷۷٫۵ درصد فرد باسواد وجود داشته که این رقم تا سال ۸۵ به ۹۳٫۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

این وضعیت در سال ۱۳۸۹ بهتر شده و حدود ۹۷ درصد فرد باسواد داریم. اما آنچه مدنظر شورای شهر است و به آن اعتقاد دارد این است که وجود حتی یک درصد افراد بیسواد نیز زیاد است و باید به شرایطی برسیم که هیچ بیسوادی وجود نداشته باشد.

وی افزود: درخواست سعادتی این بود که در جذب و فرهنگ‌سازی این موضوع مدیریت شهری نیز کمک‌حال نهضت سوادآموزی باشد؛ بنابراین در این راستا یک فوریت طرح اعزام شهرداری به برنامه‌های کاهش بیسوادی به تصویب رسید.

 

    نظرات