همزمان با هفته هوای پاک؛ نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان: موضوعات زیست محیطی نیازمند فرهنگ سازی است

همزمان با هفته هوای پاک؛ نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان: موضوعات زیست محیطی نیازمند فرهنگ سازی است

به گزارش«پارما» از اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان، همزمان با هفته هوای پاک؛ آیت‌الله عباسعلی سلیمانی در دیدار با رئیس و کارکنان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان اظهار داشت: حیاتی بودن محیط زیست برای همگان در شعار امر پذیرفته‌ای است در حالی که در عمل امر جاافتاده‌ای نیست در حالی در مورد بهداشت عمومی نیز این موضوع در عمل پذیرفته نیست.

وی با بیان اینکه این موضوعات به فرهنگ‌سازی نیاز دارد، افزود: باید به شکل مصداقی مسئله ترغیب شود؛ امروز شرایط ناهمواری زیست محیطی به گونه‌ای است که حتی سفارش می‌شود که ماهیان دریا را مصرف نکنید چراکه آب دریا آلوده شده است و مصرف آن ماهی‌ها برای مصرف‌کننده ضایعات دارد.

نماینده ولی فقیه در کاشان ضمن اشاره به مشکلات و معضلات زیست محیطی چاله زباله ابوزیدآباد آران و بیدگل ابراز داشت: درست است که این منطقه دریاچه ندارد اما شیرابه‌های آن باعث می‌شود تا سفره‌های آب زیرزمینی را دچار آلودگی کنند و این مهم آثار نامطلوبی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه تشکیلات زیست محیطی باید شناسنامه‌دار شود، گفت: باید واحدها استانداردسازی شوند و میزان آلایندگی هریک مشخص شود تا فهم عمومی نسبت به این مسئله پیدا شود در حالی که برخی از سوخت‌ها آلودگی محیطی ایجاد می‌کند و بر همین اساس این اقدام از مسئولان حفاظت محیط زیست وجود دارد.

سلیمانی با بیان اینکه زباله که در کشور ما به بلا تبدیل شده در دیگر کشورها به ثروت تبدیل شده است، تصریح کرد: باید این موضوعات جدی‌تر در دستور کار قرار بگیرد در حالی که اطلاع داریم منابع انسانی و مالی محدود است و با توصیه و اعمال قدرت برخی ضوابط زیست محیطی زیرپا گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه شناسنامه‌دار کردن واحدها بر عهده حفاظت محیط زیست است، تأکید کرد: ما باید مصداقی مورد تشویق قرار دهیم در حالی که به غیر از این شرایط تنها شعار داده می‌شود در حالی که متأسفانه محیط زیست در کشور تعریف ندارد و به دلیل عدم پشتیبانی مورد هجمه و حمله قرار گرفته می‌شود.
اللهیار دولتخواه رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان نیز در این دیدار با بیان اینکه هر فردی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با محیط زیست ارتباط دارد و به نسبتی با این موضوع درگیر هستند در حالی که زندگی ما به محیط زیست ارتباط دارد و کوچکترین مشکلی باعث می شود تا زندگی ما دچار مشکل شود. وی با بیان اینکه این موضوع با شیوع ویروس کرونا به صورت ملموس احساس شد، افزود: به واسطه بی‌دقتی و شیوع ویروس بیماری کرونا توانسته اثرات منفی بر روی زندگی افراد داشته باشد و بر همین اساس در مورد آلودگی هوای نیز منطقه کاشان همچون دیگر مناطق کشور و کلان شهرها درگیر آن است. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان با بیان اینکه این شهرستان نیز به مرور به یک کلان شهر در حال تبدیل شدن است، ابراز داشت: توسعه شهر و از سوی دیگر گسترش صنایع و از طرفی ریزگردها باعث شده است تا در طول سال درگیر موضوع آلودگی هوا باشیم. وی با بیان اینکه آلودگی هوا برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای می تواند آثار سوء به دنبال داشته باشد، گفت: پیش از آن زمانی که از آلودگی هوا در کاشان سخن به میان می آمد یک موضوع پیش پا افتاده را متصور بودند و این موضوع را با وجود دغدغه اشتغال و معیشت در اولویت‌های پایینی قرار می‌داد. دولتخواه با بیان اینکه امروز اما حوزه محیط زیست و هوای پاک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، تصریح کرد: متأسفانه برخی از صنایع در منطقه کاشان مستقر می‌شوند و تذکرات زیست محیطی به آنان داده می‌شود اما در موضوع فیلتراسیون عملکرد قابل قبولی را نداشته و پساب واحد صنعتی خود را نیز به صورت غیراصولی هدایت می‌کنند. وی با بیان اینکه این هدایت غیراصولی پساب ممکن است موجب آلودگی آب‌های زیرزمینی شود، تأکید کرد: مردم باید در کنار حفاظت محیط زیست باشند و نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند در حالی که بر اساس قانون حفظ محیط زیست وظیفه همه مردم است.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات