اجرای پروژه مشارکتی با حضور مردم از اولویت‌های  ...

اجرای پروژه مشارکتی با حضور مردم از اولویت‌های ...

اجرای پروژه مشارکتی با حضور مردم از اولویت‌های بازآفرینی بافت ثامن است/هدف اساسی بازآفرینی حذف نقش اجرایی شهرداری و واگذاری امور به مردم خواهد بود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، احمد نوروزی در جلسه کمیته نظارتی شماره ۴ شورای شهر مشهد با موضوع بررسی مشکلات دفاتر تسهیلگری منطقه ثامن با بیان اینکه همیشه بر اجرای طرح بازآفرینی و بهسازی بافت پیرامون حرم امام رضا(ع) با مشارکت مردم تاکید داشتیم، گفت: همواره تلاش ما بر بازگرداندن حیات مردم به منطقه بوده و بیشترین کار اجرایی در ره باغ‌ها، کوچه‌ها و معابر انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه دفاتر تسهیلگری برای ارتباط با مردم و ارتباط بین کار و زندگی راه‌اندازی شدند، افزود: اگر نتوانیم پروژه‌های نمونه در دفاتر راه‌اندازی کنیم پروژه بازآفرینی و دفاتر توسعه محله عقیم خواهد ماند لذا امور دفاتر در اولویت شورا است. در منطقه ثامن، ۵ دفتر برای ۶ محله راه‌اندازی شده و برای تسریع در اجرای برنامه‌ها، شنوای حرف دفاتر و مشکلات برای رفع آنها هستیم.

رئیس کمیته نظارتی شماره چهار شورای شهر مشهد با بیان اینکه در تقابل با مردم باید به ادبیات عامه رسید تا بتوانیم ایشان را به مشارکت ترغیب کنیم، ادامه داد: عمده پروژه‌های مشهد و سازندگان که نقش اصلی ساخت و ساز در مشهد را دارند روی زمین های ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری کار اجرا می‌شود و لازم نیست برای پروژه های مفید سراغ اراضی بزرگ رفت. باید مردم را توجیه کنیم که با تجمیع سه یا چهار زمین صد متری و کاهش پله‌ها و فضاهای عمومی تا چه میزان می‌توان بر سود پروژه اضافه کرد. البته برای یافتن راهکار مناسب باید مشکلات را به رسمیت شناخته و در مورد آنها بحث کنیم.

به گفته نوروزی، مهم گ‌ترین نکته کار با مردم سرعت عمل در پاسخگویی است و اگر زمان زیادی برای این موضوع صرف شود مردم از مشارکت منصرف می‌شوند. بزرگترین محرک اقتصادی برای حضور مردم منفعت اقتصادی است. اگر دو پروژه نمونه سود آفرین با سرعت در منطقه انجام شود ابعاد تبلیغاتی و اثر مثبت فراوانی خواهد داشت.

رییس کمیته نظارتی شماره ۴ شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: اگر به قدرت مردم باور داشته باشیم هر غیر ممکنی ممکن خواهد شد. اولین بار که گروهی برای مذاکره با مردم منطقه ثامن اقدام کردند، برخوردهای بسیار بدی را شاهد بودیم اما با همین شرایط از مشارکت ۲۰ درصدی به ۷۰ درصد رسیدیم. ادبیات اقتصادی در ساخت مسکن در بافت ناکارآمد چندان جایگاهی ندارد و مسایل دیگری در این حوزه اولویت دارد. ضمن اینکه در کشور ما تورم حرف اصلی را میزند و سود مسکن از تورم حاصل می‌شود. به خاطر داشته باشیم ایده اولیه بازآفرینی محلات ناکارآمد، مشارکت دفتر توسعه محله در سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار بود و تولید درآمد پس از به ثمر رسیدن پروژه ها حاصل می‌شود.

نوروزی، ثامن را بهترین منطقه ایران دانست که هیچگاه رکود نداشته و ندارد چرا که همیشه مشتری داخلی و خارجی در آن حضور دارند.

وی اضافه کرد: تلاش اصلی ما محور قرار گرفتن مردم و خروج شهرداری از چرخه کار است. دفاتر نماینده مدیریت شهری هستند و باید در مورد طرح تفصیلی پیشنهادی توسط شهرداری منطقه توجیه شوند. همه باید دنبال راهی باشیم که کار پیش رفته و موانع برطرف شود. برای تسریع در روند کار نیز شهرداری ثامن باید قراردادهای دفاتر و حق‌ الزحمه ها را بررسی کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد یادآور شد: در دوره اول شورای شهر مشهد، آقایان آخوندی و حناچی و حجت سمتهای اجرایی در دولت داشتند و وقتی شهرداری تصمیم گرفت مطالعه طرح را به وزارت مسکن بسپارد توسط این آقایان طرح تایید شد و گفتند افتخار ایران خواهد شد. اما در دولت آقای روحانی همین افراد به همان طرح انتقاد می‌کردند. امروز نیز در خصوص طرح ویژه پیشنهادی برای منطقه ما معتقدیم روال طراحی و تصویب غیر قانونی است و نباید مدیریت شهری از عرصه تصمیم گیری دراین خصوص حذف شود. ضمن اینکه تعیین مصادیق منابع حقوق مکتسبه باید از مهم ترین اولویت‌های طرح ویژه قلمداد شود و در صورت تعیین این مهم، مدیریت شهری مشهد با هر تغییری در طرح گذشته موافقت می‌کند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات