بالای 50 درصد مصوبات آلودگی هوا اجرایی نشده‌اند

بالای 50 درصد مصوبات آلودگی هوا اجرایی نشده‌اند

بالای 50 درصد مصوبات آلودگی هوا اجرایی نشده‌اند

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هنوز درصد بسیار بالایی از مصوبات مربوط به قوانین هوای پاک اجرا نشده است، پس نباید انتظار داشته باشیم که آلایندگی کاهش خواهد یافت، در نهایت نباید انتظار داشته باشیم که آلودگی هوا برطرف شود.

به گزارش«پارما» ازپایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست به نقل خبر آنلاین ، بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در فصل سرد سال به دلیل مواجهه با پدیده وارونگی و پایین‌تر آمدن سقف هوای شهر، فضا برای آلاینده‌های هوا تنگ‌تر شده و با این کاهش حجم، طبیعتا غلظت آلاینده‌ها در هوا افزایش می‌یابد. این افزایش غلظت در صورتی که پایداری جوی نیز افزایش پیدا کند منجر به افزایش شاخص آلاینده‌ها و ایجاد شرایط ناسالم از منظر آلودگی هوا برای شهر می‌گردد.


وی ادامه داد: هر زمان که از میزان انتشار آلاینده‌ها کاسته شود یا میزان ناپایداری‌های جوی افزایش پیدا کند کیفیت هوا شرایط مطلوبی خواهد داشت، اما در مواقع دیگر باید انتشار افت کیفیت هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها را داشته باشیم.


دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی بیان کرد: بنابراین تا زمانی که میزان ناپایداری‌های جوی افزایش پیدا نکند یا از میزان انتشار آلاینده‌ها به هوا کاسته نشود نباید انتظار بهبود کیفیت هوا را داشته باشیم.


اشجعی تاکید کرد: در چند سال گذشته اقدامات خوبی برای مقابله با آلودگی هوا به انجام رسیده است بااین وجود در شرایط حاضر درصد عمده‌ای از مصوبات و قوانین مربوط به آلودگی هوا اجرایی نشده اند. به همین دلیل آن طور که باید از انتشار آلاینده‌ها به هوا جلوگیری نکرده ایم.


دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی عنوان کرد: حدود 200 مصوبه داریم که برای 20 دستگاه که متاسفانه درصد بالایی از این مصوبات هنوز اجرا نشده‌است و طبق بررسی‌های سازمان محیط زیست نشان می‌دهد که حدود 70 درصد مصوبات هنوز حتی اجرا هم نشده است و با خود اظهاری برخی دستگاه‌های اجرایی نشان می‌دهد که 50 درصد مصوبات هنوز اجرایی نشده است.


اشجعی بیان کرد: وقتی که این درصد از احکام و مصوبات تصویب شده و به دستگاه‌های زیر ربط ارسال شده و هنوز درصد بسیار بالایی از این مصوبات اجرا نشده است، پس نباید انتظار داشته باشیم که آلایندگی کاهش خواهد یافت، در نهایت نباید انتظار داشته باشیم که آلودگی هوا برطرف شود و اگر این حکم اجرا نشود همچنین وضعیت آلودگی هوا را حتی با شدت بیشتر همچنان خواهیم داشت و همچنان حل نشده باقی خواهد ماند.


وی اظهار کرد، برای خاتمه روزهای آلوده عواملی وجود دارد: اینکه منتظر باشیم تا پایداری جوی به اتمام رسیده و ناپایداری‌ها افزایش پیدا کند و با اجرای اقدامات موثر و کوتاه مدت مانند محدودیت‌های ترافیکی و نصب فیلتر برروی کامیون‌ها و اتوبوس‌ها و سخت گیری در نظارت بر معاینه فنی و ... از میزان انتشار آلاینده‌ها به هوا جلوگیری نماییم.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات