یکی از راهبردهای نظارت بر ساخت و ساز، مشارکت مردم است

یکی از راهبردهای نظارت بر ساخت و ساز، مشارکت مردم است

یکی از راهبردهای نظارت بر ساخت و ساز، مشارکت مردم است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، مسعود ایاز در کمیته فرهنگی و اجتماعی ساخت و سازهای مشهد، اظهار کرد: مشهد به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور روزانه شاهد تخلفات زیادی از جمله مجاز و غیرمجاز است.
وی افزود: اگر ما پرونده هایی که در کمیسیون ماده صد به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات را بررسی کنیم، در سال گذشته حدودا ۱۴ هزار ملک در کمیسیون ماده صد رسیدگی شده که هر کدام دو الی سه بار اصرار به تخلف داشتند.
مدیرکل نظارت بر ساخت و سازها و کمیسیون ماده صد شهرداری مشهد بیان کرد: حدود ۳۰ هزار پرونده در کمیسیون ماده صد در طی سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته که مرتبط با ۱۴ هزار ملک بوده است.
ایاز تصریح کرد: اگر آمار پروانه های صادر شده در سال گذشته را نیز بررسی کنیم، حدود ۷ هزار پروانه در محدوده شهر مشهد توسط شهرداری مشهد صادر شده و در نتیجه اگر املاکی که بدون مجوز به ساخت و ساز پرداختند را کنار بگذاریم؛ نتیجه می گیریم که حداقل هر ملک یکبار مرتکب تخلف ساختمانی شده است.
وی با بیان اینکه طی همکاری با جهاد کشاورزی از تخلفاتی که در حریم انجام می شود؛ ممانعت می شود؛ تاکید کرد: این تخلفات بعد از شناسایی تخریب شده و به کمیسیون ماده صد ارجاع داده نمی شود. اگر این آمار نیز به داده ها اضافه شود؛ عدد قابل توجهی به تعداد پرونده هایی که در کمیسیون ماده صد رسیدگی می شود؛ اضافه خواهد شد.
مدیرکل نظارت بر ساخت و سازها و کمیسیون ماده صد شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: رفع تخلفات ساختمانی، مستلزم انجام هزینه های اقتصادی و اجتماعی زیادی است. در نتیجه بهترین کار برای نظم و انضباط برقرار کردن در ساخت و سازهای شهری؛ پیشگیری است.
ایاز عنوان کرد: بر اساس برنامه جامعی که ما در سال ۹۷ تهیه و به تصویب شورای شهر رساندیم؛ یکی از راهبردهای نظارت بر ساخت و ساز، مشارکت خود مردم است.
وی با بیان اینکه اگر مردم در کنار همکاران نظارتی ما قرار گیرند و در بحث شناسایی تخلفات ساختمانی ما را همراهی کنند و از حقوق خود آگاه باشند؛ می توان مانع بروز بسیاری از تخلفات شد؛ خاطرنشان کرد: می توان بسیاری از این تخلفات را ابتدا شناسایی و بعد از آن پیشگیری کرد و هزینه هایی که در بر دارد را کاهش داد.
مدیرکل نظارت بر ساخت و سازها و کمیسیون ماده صد شهرداری مشهد ادامه داد: مطالعات و بررسی های میدانی در همه کلانشهرها نشان می دهد که بخش عمده ای از تخلفاتی که در حوزه ساخت و ساز انجام می شود؛ در نتیجه نبود آگاهی مردم است.
ایاز اضافه کرد: اگر تخلفی صورت گیرد همه این موارد ناشی از مساله اقتصادی نیست و برخی از مسائل به نبود آگاهی مردم نیز باز می گردد.
غزاله شهیدی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات