کارخانه نوآوری نماد هویتی و تاریخ اجتماعی مشهد است

کارخانه نوآوری نماد هویتی و تاریخ اجتماعی مشهد است

کارخانه نوآوری نماد هویتی و تاریخ اجتماعی مشهد است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، احسان اصولی در روز دوم همایش «رقص قلم» گفت: از ابتدای شورای پنجم یکی از راهبردهای اصلی که همواره بر آن تاکیدداشتیم تقویت هویت و جایگاه هویتی شهر مشهد بود و هر آن چهبه مفهوم خراسان بزرگ متصل است به ویژه در نسبت با فرهنگ وتمدن ایران اسلامی.نگاه ما برآن بوده که این هویت چه مقدار توانسته و می‌تواند درعرصه فرهنگی کشور تاثیرگذار باشد و برای تثبیت و انتقال آن به نسل ها و شهروندان و زائران چه باید کرد.
وی با بیان اینکه کارخانه نواوری مشهد بر بستر یکی از قدیمی ترین و اولین کارخانه هایی که در تاریخ شهر مشهد وجود داشته بنا و خود تبدیل به نماد هویتی این شهر تاریخی و فرهنگی شده است، افزود: در گذشته با توجه به آنکه این مکان توسط شهرداری مشهد تملک شده بود قرار بود تبدیل به پروژه اقتصادی و سودآور فرین برای شهر و درآمدزا برای شهرداری شود، اما هم شورای شهر و هم شهردار پرتلاش و دوست داشتنی مشهد به این نکته مهم اشراف داشتند که این کارخانه می تواند با رویکرد و نگاهی جدید به یک ظرفیت هویتی کم نظیر برای شهر مشهد تبدیل شود و به نوعی پیوند از گذشته به حال و آینده باشد.
عضو شورای مشهد ادامه داد: البته در ابتدا نگاه ها و سلیقه های سنتی با این تعریف و کاربرد مخالفت فراوانی داشتند اما شهردار جوان مشهد با شجاعت به این حوزه ورود کرده و پای این ایده ایستاد. نکته جالب توجه آن بود که در طی دوره کاری شورای پنجم هیچگاه پروژه‌های برج و آسمان خراش مشابه آنچه پیش از ایندر مشهد رخ داده بود آغاز نشده و از شهرداری مجوز نگرفت، بااین وجود اما روند درآمدی شهرداری دچار مشکل نشد. این درحالی است که در بسیاری از شهرهای کشور در سال های اخیر وبه دلیل مشکلات اقتصادی موجود شهرداری ها با مشکلات عدیدهای در حوزه درآمدی روبه‌رو بودند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حس عمیقی از آرامش و اطمینان خاطر و امنیت و دوری از تنازع و تعارضات مختلف درشهر مشهد حاکم است که به جرات می توان گفت دوره بی نظیری برای این شهر است.
این مهم ممکن نبوده مگر با همراهی و همکاری، تعامل و همیاری و هم افزایی بخش های مختلف و عناصر تاثیر گذار در مدیریت شهر و نهادهای مختلفی که در شهر مشهد به دلیل ویژگی های خاص آن تعیین کننده هستند.
از این رو یکی از مهم ترین دغدغه‌های بنده به عنوان یک عضوشورای شهر مشهدحفظ این همدلی، تعامل و همزیستی است که به نفع شهر مشهد و مردمان شایسته آن شکل گرفته و پرهیز ازهرگونه تنازع و تقابل و متعارض که به این جو آسیب بزند. در این صورت مهمترین گروهی که متضرر خواهند شد مردم هستند، لذا همواره خود را و سایر اشخاص و نهادها را از ورود به این عرصه ها که بیشتر برپایه سلایق و نظرهای شخصی رقم می خورد برحذر داشته ایم.
اصولی با تاکید براینکه تاکنون بزرگان و شخصیت های معتبرشهر مشهد و آنان که حرف نظرشان تاثیرگذار و جریان‌ساز است همراهی و حمایت کاملی از این روند داشته و شهر را در حفظ این فضا یاری رساندند، ادامه داد: امیدواریم همه گروه ها به این سیرتوجه کنند تا دستاوردهای مهم و ارزشمند این دوره که متعلق به مردم و شهروندان مشهد بوده و نفع آن به همین افراد می رسد تداوم داشته باشد.
وی اضافه کرد: رسالت اساسی کمیسیون ملی یونسکو و نهادهای فرهنگی موازی با این کمیسیون هدایت جامعه به سمت صلح و ثبات، همزیستی مسالمت آمیز و پرهیز از جنگ و تنازع و تقابل است. باید توجه داشت که جنگ هیچگاه ماهیت مستقل نداشته و همان گونه که در فیزیک سرما چنان تعریف می شود که خروج از گرما از جسم سبب بروز آن می شود در این مفهوم نیز بر این عقیده ایم که خداوند متعال ذات ما را بر مبنای صلح آفریده و هرآنچه در جهان هستی در اختیار ما هست باید در اختیار و خدمت به این مفهوم باشد اما آنجایی که صلح و همزیستی از جامعه گرفته شود نتیجه جنگ و تعارض و تقابل خواهد بود.
به گفته اصولی در تعارض نمی‌توان سازندگی داشت و نمی توان منافع مردم را دید و در سایه آن نمی‌توان شهر‌ها را ساخت چرا که پایه جنگ تخریب است و دعوا و تضاد و نفرت.
وی همچنین گفت: بنده نگرانی عمیقی در در خصوص حفظ این شرایط و فضایی که در قالب همدلی و همیاری و هم افزایی وبرای مردم فراهم شده دارم و از صمیم قلب امیدوارم اتفاقی نیفتدکه این موهبت از مردم گرفته شود.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد همچنین یادآور شد: لازم است از شهردار جوان و جسور و محبوب مشهد به دلیل ممارست، مجاهدت، پیگیری‌های جدی و جسارتی که در اداره شهرداشته و دارند که منافع بسیار بزرگی از قبل این این مهم برای شهر و شهروندان ایجاد شده تقدیر کنم و بر این باورم این منافع به عنوان یادگار در تاریخ شهر مشهد و برای شهروندان مشهدالرضا باقی خواهد ماند.
همواره شاهد آن بودیم که ایشان از هرگونه تقابل و دعوا پرهیزکرده و همیشه به نیت مردم برای خواست و منفعت ایشان تصمیم گرفتند.
در کنار ایشان نیز از همه همکاران، کارشناسان و کارکنان خدوم شهرداری مشهد تقدیر و تشکر دارم به ویژه در حوزه معاون تبرنامه ریزی و توسعه منابع انسانی و سرکار خانم دکتر مهربان که همواره تلاش و پیگیری فراوانی برای موضوعات کاری و تخصصی داشته و به ویژه در تکمیل و راه اندازی کارخانه نوآوری مشهد از هیچ کوششی فروگذار نکردند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات