تامین 150 میلیون متر مکعب آب هرمزگان از آب‌شیرین‌کن تا پایان سال

تامین 150 میلیون متر مکعب آب هرمزگان از آب‌شیرین‌کن تا پایان سال

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "هوشنگ ملایی" در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان هرمزگان که با حضور رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی استان در سالن جلسات استانداری هرمزگان برگزار شد، اظهار کرد: متوسط بارش 51 ساله استان هرمزگان حدود 186 میلی‌متر است که در سال گذشته این عدد 360 میلی‌متر بود و آثار آن در منابع آب سطح و غیر سطحی قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه مجموع آب استان هرمزگان 1.6 میلیارد متر مکعب است، عنوان کرد: مجموع بیلان منفی دشت‌های استان 3.2 میلیارد متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان مجموع بارش استان هرمزگان را 14 میلیارد متر مکعب اعلام کرد و افزود: در حال حاضر توانایی برنامه‌ریزی برای 3.5 میلیارد متر مکعب آب وجود دارد.

ملایی تصریح کرد: 10 درصد از مجموع منابع آبی استان هرمزگان را آب‌های سطحی، 10 درصد را آب‌شیرین‌کن و 80 درصد را منابع آب زیرزمینی تشکیل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال حدود 150 میلیون متر مکعب آب استان هرمزگان از طریق آب‌شیرین‌کن تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان با اشاره به اینکه 24 هزار حلقه چاه مجاز در استان هرمزگان وجود دارد، اظهار کرد: 20 هزار کیلومتر رودخانه در استان هرمزگان وجود دارد که نیاز به احداث دایک و لایروبی دارند.

ملایی با بیان اینکه متوسط چاه‌های برقی کشور 50 درصد است، گفت: در استان هرمزگان کمتر از هشت هزار حلقه چاه برقی داریم؛ یعنی حدود 30 درصد، که بایستی برای افزایش این رقم در استان هرمزگان تلاش کنیم.

وی با ذکر این نکته که مطالعات بیش از 40 سد کوچک در استان هرمزگان در حال انجام است، عنوان کرد: تنها در چهار رودخانه استان هرمزگان امکان ذخیره آب وجود دارد و بقیه سیلاب رودخانه‌ها وارد دریا می‌شود. با توجه به اینکه بیشتر رودخانه‌های فصلی استان هرمزگان که مستعد احداث سد هستند در مکران قرار دارند، می‌توان با تقویت اعتبارات مکران 70 درصد از منابع آبی رودخانه‌ها که وارد دریا می‌شوند را مهار کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان ادامه داد: با توجه به ماهیت بارندگی در استان هرمزگان که سیل آسا هستند، مراکز جمعیتی زیادی در کنار رودخانه‌های استان در معرض خسارت و آسیب هستند که انجام لایروبی و احداث دایک حفاظتی در این مناطق باعث کاهش خسارت احتمالی خواهد شد.

ملایی گفت: 4500 حلقه چاه مجاز در استان هرمزگان داریم که به دلیل ملی بودن اراضی آن‌ها، امکان تمدید پروانه وجود ندارد و از مزیت‌هایی مانند سوخت بی‌بهره‌ هستند.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات