برنامه اصلی شهرداری حفاظت از بافت‌های هویتی شهر است/ نهادها مقابل اجرای پروژه‌های شهری سنگ اندازی نک ...

برنامه اصلی شهرداری حفاظت از بافت‌های هویتی شهر است/ نهادها مقابل اجرای پروژه‌های شهری سنگ اندازی نک ...

محمد حسین اسحقی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار شهریار، با بیان اینکه سال آینده بر اساس اعلام شورای اسلامی شهر، سال حفاظت و مرمت بافت های هویتی شهر تبریز است گفت: محلات قدیمی بافت های تاریخی نمایانگر هویت شهر است و تمام تلاش شهرداری در سال ۱۴۰۰ احیای این بافت ها در تمام جنبه ها از معماری و شهرسازی گرفته تا کارهای عمرانی خواهد بود.

او افزود: تلاش شهرداری و شورا احیای نام های قدیمی و تاریخی معابر و محلات است که در کمیسیون فرهنگی شورا به تصویب رسیده و اجرای آن آغاز شده است.

اسحقی گفت: در راستای رسیدن به اهداف تعیین شده تبدیل خانه های قدیمی شهر به موزه یکی از اقدامات مهم و تاثیرگذار محسوب می شود.

معاون عمرانی شهردار تبریز خرید و مقاوم سازی خانه های تاریخی را از اقدامات مهم شهرداری در سال ۱۴۰۰ دانست و تصریح کرد: خانه های قدیمی بسیاری در شهر است که امکان تبدیل به موزه را دارد. از این رو مرمت خانه های قدیمی از امسال آغاز شده است و سال ۱۴۰۰ با جدیت ادامه پیدا می کند.


اسحقی با بیان اینکه احداث پارک باغشمال با محوریت احیای عمارت کلاه فرنگی مهمترین پروژه بازآفرینی هویت شهری است گفت: این کاخ به عنوان سمبل ساختمان های مورد استفاده در دوره قاجار است و با احیای این کاخ به توسعه زیرساخت های گردشگری کمک بزرگی می شود.


او ادامه داد: بازسازی و مرمت چند ساختمان دیگر نیز در برنامه کاری شهرداری تبریز است. از جمله مرمت ساختمان باغ گلستان به عنوان اولین ساختمان انجمن شهر در کشور که بیش از ۱۱۰ سال قدمت دارد از جمله این برنامه هاست. با تکمیل مرمت این ساختمان، شورای اسلامی شهر دوره ششم به این ساختمان منتقل شده و مرمت اساسی عمارت ساعت آغاز می شود.


معاون عمرانی شهردار تبریز گفت: موزه کاریکاتور و کتابخانه مجموعه خانه هنر نیز به مجموعه نگارخانه حیدربابا در جنب مقبره الشعرا منتقل می شود. برنامه ما تکمیل موزه هنرهای معاصر در جوار مقبره الشعرا است.


او در خصوص بازسازی و مرمت عمارت ساعت نیز تاکید کرد: همزمان با حضور اعضای شورای اسلامی شهر در ساختمان عمارت، امکان مرمت اساسی ساختمان وجود ندارد. تردد پرتعداد شهروندان به این ساختمان باعث جلوگیری از کار عوامل اجرایی و نیز استهلاک بالای بنا می شود.


معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز گفت:  با مرمت کامل این ساختمان مجموعه عمارت ساعت به عنوان بزرگترین موزه شهرداری های کشور فعالیت خواهد کرد.

اسحقی تکمیل رواق های مجموعه دو کمال و تکمیل مقبره الشعرا را از برنامه های عمرانی ۱۴۰۰ اعلام کرد و گفت: تکمیل صفه جنوبی مقبره الشعرا از جمله پروژه های فرهنگی عمرانی در دست اجرای شهرداری است که با تکمیل این صفه و با توجه به افتتاح صفه شمالی در شهریورماه سال جاری، کار پروژه در سطح تکمیل می شود.

معاون عمرانی شهردار تبریز با بیان اینکه در سال های گذشته برای شهر تبریز پنج محور گردشگری تعریف شده گفت: کف سازی و تکمیل پروژه های این پنج محور جزو پروژه های اولویت دار شهرداری تبریز برای سال آینده است.

او افزود: کف سازی کوچه پروین اعتصامی، لک لر، بخشی از بازار شتربان انجام شده و سال آینده محور ششگلان به موزه قاجار و مقبره الشعرا به پیاده راه تبدیل می شود. همچنین بهسازی حیدر تکیه سی، خانه ثقه الاسلام، بازارچه قدیمی سرخاب، احداث مسیر پیاده راه سامان میدانی، بهسازی دروازه های بازارچه دوه چی نیز در برنامه های عمرانی سال آینده قرار گرفته است.

اسحقی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در داخل مجموعه بازار سرپوشیده تبریز نیز گفت: در داخل بازار قدیمی تبریز جداره سازی و مقاوم سازی و کف سازی انجام می شود. در مسیر سامان میدانی ضمن کف سازی کل تاسیسات به زیرزمین انتقال داده می شود و از همه این اقدامات مهمتر جداره سازی است.


اسحقی در خصوص مسیر دوم گردشگری تبریز نیز تاکید کرد: در  مسیر حاج جبار نایب و مقصودیه در خصوص کف سازی و بهسازی موزه های موجود در مسیر، اقدامات اساسی صورت می گیرد و خانه های قدیمی واقع در مسیر نیز در صورت نیاز مرمت خواهد شد.

معاون عمرانی شهردار تبریز با انتقاد از وضعیت نگهداری و بهره برداری از ساختمان های قدیمی گفت: شهرداری بیش از آنکه به بحث فیزیکال خانه های قدیمی توجه کند باید به موضوع نحوه بهره برداری و استفاده از آن تمرکز کند.

او افزود: موزه ها و ساختمان های قدیمی که تاکنون ساخته شده و در اختیار ارگان ها و نهادها قرا گرفته متاسفانه درست بهره برداری نشده و تبدیل به پاتوق برای برخی شده است. عمده خانه هایی که شهرداری به ارگان ها داده درب شان به روی مردم بسته است و گاهی برای نشست ها و محافل مورد استفاده قرار می گیرد.

اسحقی بهره برداری مناسب را از خود مرمت مهمتر دانست و گفت: امیدواریم در آینده این روند اصلاح شود و خانه های قدیمی درست مورد بهره برداری قرار گیرد. باید از این خانه های قدیمی بیشترین بهره برداری فرهنگی را داشته باشیم اما در چند سال اخیر، عکس این روند را شاهد بودیم.

او در ادامه با بیان اینکه خانه کلکته چی در حال مرمت است گفت: اگر مالک خانه ارفع الملک جلیلی نیز با شهرداری همکاری کند، بازسازی و مرمت این خانه تاریخی نیز آغاز خواهد شد تا به عنوان خانه اولین شهردار در ایران تقدیم شهروندان شود.

اسحقی گفت: کف سازی گوموش قیه نیز در راستای همین محور گردشگری اجرا خواهد شد.


او با اشاره به سیاست توسعه محلات و اجرای برنامه محله محوری در شهرداری تبریز اظهار داشت: در نظر داریم در هر محله که بازارچه داریم به عنوان پیاده راه کف سازی کنیم. این میادین بر مبنای طرح احیای هویت میدان محله ها پیاده راه سازی می شود. محله بازارچه کوی پرواز و محله بازارچه کوی نگارستان نمونه هایی از این پروژه هستند.

معاون عمرانی شهردار تبریز با انتقاد از تبدیل پیاده راه ها به مسیر عبور خودرو گفت: انتظار داریم مسیرهایی که به عنوان پیاده راه مصوب شده به همان صورت استفاده شود و پلیس به راحتی این مسیرها را به محل عبور خودرو تبدیل نکند. این اتفاق ضمن از بین بردن هزینه های صرف شده باعث دلسردی در مردم و شهرداری می شود. نباید به همین سادگی پیاده راه به خیابان تبدیل شود.


او با اشاره به مطالعات انجام یافته برای اجرای طرح پیاده راه خیابان جمهوری خاطرنشان کرد: تمام مطالعات لازم در خصوص این پیاده راه انجام و مجوزهای لازم برای آن اخذ شده و با جدیت می تواند اجرا شود.

او محدوده این مسیر را  از ابتدای دارایی تا راسته کوچه دانست و گفت: شهرداری چند بار سعی کرده این پروژه را اجرا کند اما با دلایل غیر قابل قبول جلوی آن را گرفته اند. به نظر می رسد اجرای این پروژه عزم استانی را می طلبد.

اسحقی افزود: با علم و تجربه ای که داریم اجرای این پروژه از هر منظر که به آن نگاه شود، به نفع شهر است. توسعه گردشگری، کاهش آلایندگی، توسعه اقتصادی بازار، آرام سازی مرکز شهر و پذیرایی بیشتر از شهروندان و گسترش استقبال از حضور در بازار همگی از محاسن اجرایی شدن این پروژه است.

معاون عمرانی شهردار تبریز گفت: پیاده راه جمهوری باعث ایجاد بزرگترین پلازای شهری در قلب یکی از تاریخی ترین شهرهای جهان می شود که می تواند در مراسم های ملی و مذهبی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این محل نقطه تلاقی خطوط یک و سه مترو بوده و انتقال شهروندان را می تواند تسهیل کند.


او با انتقاد از عدم همکاری دستگاه های مختلف برای اجرای این پروژه گفت: از دستگاه ها کمکی برای اجرا نمی خواهیم فقط مانع کار نشوند و بگذارند کارهایی که قصد داریم بر اساس مطالعات انجام یافته اجرا کنیم، عملیاتی شود. تمام جوانب در مطالعات انجام یافته اعم از محل بارگیری و باراندازی گرفته تا محل مسافر گیری در این پروژه پیش بینی  شده است.

او در بخش دیگری از سخنانش به موضوع توسعه فضای سبز شهر تبریز نیز پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۰ نیز توسعه فضای سبز در برنامه های اولویت دار شهرداری قرار دارد.

اسحقی گفت: خرید و تملک باغات چای کنار و توانیر تا دو کمال که بخشی از آن انجام شده است در سال آینده ادامه پیدا می کند. با تکمیل تملک، می توان به عنوان یک مجموعه این باغات را به همدیگر نزدیک و یک مسیر سلامت و توریستی ایجاد کرد.

معاون عمرانی شهردار تبریز افزود: در بحث کلان احیای محور توریستی گردشگری و سلامت میدان چایی مدنظر شهرداری است تا یک مسیر گردشگری جدید ایجاد شود.

او اظهار داشت: قرارداد احداث پارک بزرگ تبریز به عنوان بزرگترین پارک درون شهری با ۶۰۰ هکتار مساحت منعقد شده و در بودجه عمرانی سال ۱۴۰۰ دیده است.

اسحقی در پایان تاکید کرد: هدف پروژه های عمرانی شهرداری، ساخت شهری آرام و سالم، با هویت، با نشاط و سرزنده بوده و این پروژه ها با محوریت توسعه فضای سبز و گردشگری به رونق اقتصاد شهر کمک خواهد کرد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات