به زودی بهره برداری از اولین ایستگاه سیار سنجش آلاینده های زیست  ...

به زودی بهره برداری از اولین ایستگاه سیار سنجش آلاینده های زیست ...

 به زودی بهره برداری از اولین ایستگاه سیار سنجش آلاینده های زیست محیطی / الزام ۳۰ عنوان موضوع به تهیه پیوست زیست محیطی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمد پذیرا در گفت و گو ویژه با خبرنگار ما در خصوص ‍‍‍ پیوست های زیست محیطی پروژه های شهری، گفت: این موضوع یکی از دغدغه های مهم کلان شهرها است زیرا یک پروژه ممکن است مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کند که لذت استفاده از پروژه را کاهش می دهد. در سال گذشته هزار و ۲۰۰پروژه ای که در آلبوم سال ۹۹ وجود داشت، مورد غربالگری قرار گرفت و براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد ۳۰ عنوان موضوع همچون تقاطع های غیر همسطح، پارک های موضوعی، پروژه های بزرگ مقیاس، ساختمان های اداری و ... به تهیه پیوست زیست محیطی الزام شده اند.
رییس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت:‌ تاکنون ۱۱ عنوان موضوع ارسال شده و ۳۰ جلسه تخصصی برگزار شده است، همچنین هفت عنوان موضوع مجوز زیست محیطی گرفته و چهار عنوان طرح نیز در حال بررسی است.
وی افزود: شهر مشهد اولین کلان شهری است که به صورت دقیق این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. یکی از دغدغه های ما نظارت بعد از پروژها است زیرا ممکن است پیوست های زیست محیطی اخذ شود اما در حین اجرای پروژه مورد توجه قرار نگیرد به همین دلیل یکی از برنامه های ما نظارت بر پروژه حین اجرا است.
رییس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: اولویت اصلی ما در دو سال اخیر اطلاعات دقیق است تا بتوان پیش بینی ها و مدل های دقیقی را ارائه دهیم. یکی از دغدغه های ما در چند سال اخیر موارد موردی در سطح شهر برای پایش آلودگی هوا است زیرا ایستگاه های ما ثابت هستند. طی بررسی های صورت گرفته، اولین ایستگاه سیار سنجش آلاینده های زیست محیطی که امکان سنجش نمونه گیری از دودکش، سنجش اشعه های یو وی و الکترو مغناطیسی و صوتی و کیفیت هوا در آن وجود دارد، تا چند روز آینده به بهره برداری می رسد.
بازدید هفته ای از پروژه های در حال اجرا برای بررسی پیوست زیست محیطی
پذیرا اظهار کرد: تاکنون ۵۰ بازدید از پروژه ها انجام شده است و اگر موارد زیست محیطی رعایت نشده باشد، تذکرات لازم ارائه و سپس مجدد از پروژه بازدید می شود. به طور کلی هر هفته از پروژه ها بازدید می شود، اولین کلان شهری هستیم که پیوست های زیست محیطی با دقت زیادی پیگیری می شود و تاکنون مستندات لازم در خصوص نحوه اجرا برای چند شهر نیز ارسال شده است.
وی در خصوص سهم سیاهه انتشار آلودگی شهر مشهد، افزود: در سال ۹۶ اولین سیاهه انتشار آلودگی شهر مشهد ایجاد شده است. در گذشته به دلیل عدم وجود این سیاهه اطلاعات دقیقی وجود نداشت اما امروز با استفاده از این سیاهه انتشار، سهم منابع متحرک و ثابت مشخص شده است.
میانگین سن ناوگان جمع آوری پسماند مشهد چهار سال است
رییس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد بیان کرد: از طرفی دیگر برخی تلاش ها در مجموعه مدیریت شهری در این زمینه انجام شده است که مغفول مانده به عنوان مثال سن ناوگان جمع آوری پسماند در شهر مشهد چهار سال شده که این موضوع در کل کشور بی نظیر بوده و یکی از برندینگ های شهر مشهد است. ما تلاش کرده ایم که اقدامات خود را از ابتدا در خود بدنه شهرداری آغاز کنیم.
پذیرا خاطرنشان کرد: سیاهه انتشار مشهد در ۱۰ جلد تهیه شده است درحالی که در تمام شهرها ۹ جلد است. یکی از این موارد ماشین آلات ساختمانی است که در گذشته معاینه فنی برای آنان وجود نداشت اما در این گزارش تلاش شده است تا نحوه اخذ معاینه فنی جهت خودروهای مذکور مشخص شود.
پیشرفته ترین مرکز تجهیزات زیست محیطی کشور در شهر مشهد قرار دارد
وی افزود: در حال حاضر ۱۰۳ دستگاه و ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح شهر وجود دارد که کیفیت هوا، میزان صوت، امواج الکترومغناطیسی و اشعه یو وی را مورد بررسی قرار می دهند. به جرات می توان گفت که پیشرفته ترین مرکز تجهیزات زیست محیطی کشور در شهر مشهد قرار دارد.
اولین مطالعات نظام اجرایی پایش و کنترل آلاینده های صوتی در مشهد انجام شده است
رییس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد اظهار کرد: در کنار این موارد از موضوعات پژوهشی نیز غافل نشده ایم زیرا برای بررسی آلودگی صوتی نیاز به شناسایی روش های پایش داریم که این کار در شهرداری مشهد آغاز شده و برای اولین بار مطالعات نظام اجرایی پایش و کنترل آلاینده های صوتی را انجام داده ایم. این مطالعات پایان یافته است و براساس آن میزان ایستگاه های ثابت، مکان جای گذاری و... مشخص شده است.
پذیرا بیان کرد: آلودگی صوتی طاعون خاموش است که بسیاری از تحریکات عصبی ناشی از آلودگی صوتی در سطح شهرها است. این مطالعات در کمیته محیط زیست کلان شهر های کشور نیز ارائه شده، زیرا اولین برنامه نظام اجرایی است که به دقت نحوه پایش را مطرح کرده است.
اطلاعات صحیح برداشت اطلاعات آلودگی هوا در شهر مشهد، بیش از ۸۸ درصد است
وی افزود: در حال حاضر به هفت منطقه دستگاه پرتابل سنجش آلایندگی صوتی تحویل داده شده است و در سایر مناطق به دلیل محدودیت در خرید دستگاه، پایش توسط مجموعه اداره محیط زیست صورت می گیرد. دیتا برداشت اطلاعات آلودگی هوا در شهر مشهد، بیش از ۸۸ درصد است که برندی برای شهر مشهد بوده و برای مدل سازی اطلاعات آلودگی هوا کمک زیادی به ما کرده است.
۳۰۳ روز وارونگی هوا در شهر مشهد/ جمعیت مشهد ۵۰ درصد بیشتر از ظرفیت اکوسیستمی است
پذیرا گفت: یکی از مشکلات شهر مشهد این است که از نظر اقلیمی در موقیعی دارد که ۳۰۳ روز وارونگی هوا در آن وجود دارد و این وارونگی در تابستان با نور خورشید از بین می رود اما وارونگی های زمستان با مشکلاتی مواجه است و از طرف دیگر ظرفیت اکوسیستمی شهر مشهد برای دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است در صورتی که در حال حاضر سه میلیون و سیصدهزار نفر در این شهر سکونت دارند و این ۵۰ درصد افزایش مشکلاتی را ایجاد می کند.
وی اضافه کرد: امسال از آبان ماه تعداد روزهای زیر صفر درجه آغاز شده بود که پدیده ای نادر است و در چند سال اخیر چنین وضعیتی مشاهده نشده بود. با آغاز روز های زیر صفر میزان وارونگی هوا نیز افزایش پیدا می کند. یکی از ظرفیت های طبیعت خودپالایی است اما زمانی که مجموعه ای متراکم می شود، قابلیت خود پالایندگی طبیعت نیز کاهش پیدا می کند و این روند تا زمانی که تکنولوژی های خاصی ایجاد نشود، همراه با شهر است.
حوریه جمالی پور

بخش دوم این گفت و گو به زودی منتشر خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات