کاهش برق مصرفی چاه‌های کشاورزی به میزان 374 هزار کیلو وات ساعت/ تجهیز تمامی چاه‌های کشاورزی استان به کنتور هوشمند تا پایان سال جاری

کاهش برق مصرفی چاه‌های کشاورزی به میزان 374 هزار کیلو وات ساعت/ تجهیز تمامی چاه‌های کشاورزی استان به کنتور هوشمند تا پایان سال جاری

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)،‌ "محمد علایی" در نشست خبری اظهار کرد: در گذشته یک میلیارد و 150 میلیون مترمکعب کسری مخزن داشتیم و در 40 سال گذشته 30 میلیارد متر مکعب از آب‌های زیرزمینی استان را از دست دادیم.
وی با تاکید بر مدیریت کسری مخزن آب‌های زیرزمینی افزود: در صورت ادامه روند خشکسالی با کمبود فضای سبز و تولیدات کشاورزی مواجه خواهیم شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تا قبل از انقلاب هیچ روستایی در کشور، نسبت مساحت به زراعت آن بیشتر از 15 درصد نبود به همین دلیل باید روش و منش آبا و اجداد خود را در پیش بگیریم.
علایی ضمن تاکید بر سازگاری انسان با طبیعت یادآور شد: برای تحقق این امر نیازمند مدیریت پایدار بر مبنای رضایت مردم بویژه کشاورزان هستیم. اگر مدیریت ما در ایجاد سد و چاه متکی بر اعتبارات نفتی باشد کار به جایی پیش نخواهد رفت.
وی افزود: اگر نتوانیم اعتماد و همراهی مردم را جلب کنیم، شاهد افزایش چاه‌های غیرمجاز در استان خواهیم بود که به این منظور باید شفافیت بیشتری در عمکرد خود داشته باشیم.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک هزار و 502 حلقه چاه غیرمجاز در دو سال اخیر مسدود شده است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در طرح همیاران آب گفت: برقی‌کردن چاه‌های دیزلی، نصب کنتور در چاه‌های کشاورزی، پر کردن چاه‌های غیرمجاز، بروزرسانی کنتور‌های موجود و کاهش اضافه برداشت‌ها از جمله اقدامات صورت گرفته در دو سال اخیر است.
علایی با اشاره به هدف‌گذاری برقی‌کردن 689 حلقه چاه دیزلی که 62 مورد آن تاکنون محقق شده است، افزود: همچنین از یک هزار و 326 کنتوری که هدف‌گذاری شده بودند تا روی چاه‌های کشاورزی نصب شوند نیز 261 مورد در دو سال گذشته تحقق یافتند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در ادامه با اشاره به تجهیز بیش از 98 درصد چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمنداز از مجهز شدن مابقی چاه‌های کشاورزی استان به کنتور هوشمند تا پایان سال جاری یا حداکثر 6 ماهه اول سال آینده خبر داد.
وی ضمن اشاره به برداشت 85 درصد آب توسط کشاورزان عنوان کرد: با کمک کشاورزان، 330 میلیون متر مکعب کاهش برداشت آب خواهیم داشت و از طرفی با توجه به بارندگی سال‌های گذشته، یک هزار و 500 حلقه چاه آب پر شده است.
وی یادآور شد: در کسری مخزن آب، طی سال‌های گذشته رتبه اول را در کشور داشتیم اما در سال گذشته به رتبه پنجم دست پیدا کردیم که این رقم قابل توجهی است؛ همچنین شاهد کاهش مصرف انرژی برق معادل 374 هزار کیلووات ساعت در چاه‌های کشاورزان هستیم.
علایی ادامه داد: ناامیدی مشکلی را حل نمی کند بلکه برای حل بحران آب باید اقدام به برگزاری جلسات متعدد مشورتی کنیم و در تمامی جلسات حضور کشاورزان حائز اهمیت است چرا که این قشر زحمتکش بیشترین آسیب را از بی‌آبی متحمل می‌شوند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات