ضایعات فروشان تا پایان سال در مناطق دو، پنج و منطقه فرهنگی تاریخی جمع می شوند

ضایعات فروشان تا پایان سال در مناطق دو، پنج و منطقه فرهنگی تاریخی جمع می شوند


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، عبداله مبشری در گفت و گو با خبرنگار روزنامه تماشا با بیان اینکه ساماندهی مشاغل شهری در بند ۲۰ قانون شهرداری ها دیده شده و شهرداری را مکلف کرده تا در جهت داشتن شهری آرام و محیطی بدون سر و صدا بر اساس برنامه زمانبندی شده و مدون مشاغل مزاحم را انتقال و یا بهسازی نماید، افزود: بند ۲۰ قانون شهرداری ها استناد قانونی دارد و بر اساس اساسنامه این وظیفه به سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز محول شده است. این سازمان در حوزه ساماندهی مشاغل شهری دارای برنامه کوتاه مدت و بلند مدت است تا با برنامه ریزی مشاغل مزاحمی همچون سنگ فروشان، آهن فروشان و غیره را بر اساس مصوبه هیات وزیران در ۲۵ رده شغلی باید شرایط مهیا شود و به بیرون از محدوده شهری انتقال یابد.
مبشری گفت: سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز از سالهای گذشته در جهت ساماندهی مشاغل مزاحم شهری در چندین بعد مطالعات و عملیات اجرایی سایت های مختلف را در حریم شهر آغاز نموده و هم اکنون در چندین سایت عملیات اجرایی به سرعت در حال انجام است تا در آینده ای نه چندان دور بتوانیم مشاغل مزاحم را به این سایت ها انتقال دهیم.
رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز با بیان اینکه سایت خرم شکوه واقع در بلوار خلیج فارس یکی از سایت های مهم ساماندهی مشاغل است که در رسته بنگاه های معاملاتی ماشین های سنگین و نیمه سنگین بویژه بنگاه های معاملاتی حاشیه بلوار خلیج فارس پیش بینی شده است، اظهار کرد:  هم اکنون این سایت در مرحله آماده سازی است و عملیات اجرایی آن با اعتبار ۴ میلیارد تومان در حال اجرا است که در تلاش هستیم تا فاز اول این پروژه تا پایان سال به مساحت ۴۵ هکتار به بهره برداری برسانیم.
مبشری گفت: سایت شهید منتصری به مساحت ۸۵ هکتار با مشارکت بخش خصوصی در کنار میدان میوه و تره بار شیراز پیش بینی شده و با اعتبار قابل توجهی در حال آماده سازی است.
رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز با بیان اینکه سایت آهن فروشان بهترین سایت شهرداری است که ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: در این راستا تعدادی از آهن فروشان بویژه آهن فروشان بلوار امیر کبیر به این مکان انتقال یافته اند.
مبشری گفت: فاز اول این پروژه ۳۵ هکتار است که زیرساخت های آن مهیا شده است.
وی با بیان اینکه در سایت خدمات خودرویی ارایه دهنده تعمیر انواع خودرو های سبک و سنگین و همچنین تعویض پلاگ پیش بینی شده است، افزود: مساحت این سایت ۸۵ هکتار است و با مشارکت بخش خصوصی احداث می شود این سایت در مرحله صدور پروانه قرار دارد.
البته بخش هایی از در حال آماده سازی و زیرسازی است تا بتوانیم تا پایان سال فاز اول آن را به بهره برداری برسانیم.
مبشری گفت: در برنامه زمانبندی تعدادی از مغازه داران ترمینال امیر کبیر به آن مکان انتقال می یابند.
معتقدم که ساماندهی مشاغل مزاحم با روش قهری حل نمی شود.
رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز با بیان اینکه اعتقاد دارم که ساماندهی مشاغل مزاحم شهری با روش قهری امکانپذیر نیست و باید با برنامه زمانبندی شده و با اولویت انتقال این کار انجام پذیرد، اظهار کرد: معتقدم که برای انجام عملیات انتقال باید در ابتدا جایگزین و بسته تشویقی داشته باشیم و اینگونه نیست که عملیات انتقال را بدون در نظر گرفتن منافع طرف مقابل انجام دهیم.
مبشری با بیان اینکه از آنجا که عملیات ساماندهی مشاغل مختلف در حاشیه شهر با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است و در برخی مواقع این پروسه با چالش های خاص خود روبرو می گردد، گفت: در جهت انجام سریع زیرساخت ها و آماده سازی سایت های مختلف، شهرداری شیراز ۳۰۰ هکتار زمین در حاشیه بلوار خلیج فارس خریداری نموده تا خود متولی انجام کار شود و عملیات انتقال انجام شود.
رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز گفت: بر اساس قانون شهرداری ها در تبصره ۳ بند ۲۰ به صراحت ذکر شده تا شهرداری زیرساخت های انتقال مشاغل حتی با ارایه بسته پیشنهادی و اخذ وام دنبال کند.
مبشری گفت: در اقدامی مستمر و طی جلساتی با مدیریت پسماند مقرر گردید تا ۲۸۰ انبار ضایعات فروشان در سطح شهر به مرور جمع شود و سازمان پسماند ضایعات را روزانه خریداری نماید و در همان روز از ایستگاه های خرید به خارج از شهر منتقل نماید.
وی افزود: بنابراین در اولین اقدام بساط ضایعات فروشان در مناطق دو، پنج و منطقه تاریخی فرهنگی تا پایان سال جمع خواهد شد.
مبشری با بیان اینکه ساماندهی ماهی و مرغ فروشان دروازه کازرون در دستور کار قرار دارد و با به ثمر رسیدن پروژه بازارچه پروتئین در خیابان کارگر عملیات انتقال این رسته شغلی از دروازه کازرون انجام می شود، گفت: عملیات انتقال و ساماندهی مشاغل از آن جهت که با ارتزاق مردم سر و کار دارد کار حساس و سختی است و باید با در نظر گرفتن رزق و روزی مردم و با حساسیت دقیقی دنبال شود.
رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز اظهار کرد: بر اساس قانون شهرداری ها و قوانین بالا دستی هیچ بار فروشی در سطح شهر نمی تواند فعالیت کند اما با توجه به شرایط اقتصادی و خشکسالی های اخیر و بیکاری ناشی از آن بار فروشانی در سطح شهر اقدام به فروش میوه و تره بار نمودند که این موضوع علاوه بر ایجاد چهره زشت در شهر، معضلات فرهنگی و اخلاقی نیز برای شهروندان ایجاد می نمود بنابراین با برنامه ریزی صورت گرفته مقرر گردید تا در چندین نقطه از شهر شیراز در اراضی حاشیه ای که فعلا کاربری خاصی برای آن تعریف نگردید در ساعاتی مشخص فعالیت نمایند.
مبشری با اشاره به جمع آوری بار فروشان در شهر مشهد تجربه موفقی بوده که می توانیم از این تجربه بهره ببریم، گفت: ما نیز به صورت آزمایشی جمع آوری بار فروشان در منطقه چهار در سه نقطه به صورت تجمیعی آغاز کرده و در آینده در تمام نقاط شهر این طرح را اجرا خواهیم کرد.
وی افزود: این طرح را به گونه ای پیش برده ایم تا هیچگونه حقی برای بار فروشان ایجاد نشود و همچنین تعهدی نیز از آنان گرفته ایم تا در هر زمان که اعلام کردیم فعالیت خود را متوقف کنند.
رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز اظهار کرد: طرح ساماندهی بار فروشان در دو فاز اجرا می شود که در فاز اول محل فعالیت آنان دارای حصار و سایبان و همراه با نظمی خاص در اراضی داخل شهر است و متعهد هم شده اند که امنیت و نظافت نیز بر عهده بار فروشان خواهدبود و در فاز دوم طرح اراضی بزرگی در چهار محور غرب، شرق، جنوب و شمال خارج از محدوده شهری برای فعالیت آنان پیش بینی می شود.
وی افزود: بر اساس برنامه زمانبندی فاز اول این طرح تا پایان نیمه اول سال آینده ادامه خواهد داشت.
مبشری گفت: در حال حاضر شهرداری شیراز دارای ۲۴ بازارچه محلی عرضه محصولات کشاورزی است که ۱۹ مورد آن با مشارکت بخش خصوصی در حال فعالیت هستند که باید منافع بخش خصوصی را نیز در نظر گرفت بنابراین عرضه محصولات نیز با قیمت برابر بازار انجام می شود اما امسال در شورای شهر تصمیمی گرفته شد تا شهرداری ۲۲ بازارچه جدید در یازده منطقه شهرداری با هدف عرضه ارزان محصولات از تولید کننده به مصرف کننده راه اندازی کند، طبیعی است که در چنین بازارچه هایی کنترل قیمت ها راحت تر خواهد بود.
وی افزود: هم اکنون ده بازارچه به لحاظ فیزیکی آماده بهره برداری است و در ۲۲ بهمن ماه افتتاح می گردد و در این راستا همچنین دستور العمل واگذاری به تولید کنندگان آماده شده است.
مبشری گفت: سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی بازوی اجرایی قوی در مدیریت شهری محسوب می شود.
وی افزود: سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز گام را فراتر نهاده و فروشگاه بزرگ شهر راز را راه اندازی خواهد کرد و در بودجه سال آینده این موضوع دیده شده است.
مبشری در پایان گفت: فروشگاه شهرراز همچون هایپر مارکت های بزرگ فعالیت دارد تا از این طریق بتواند در جهت کنترل بازار و عرضه محصولات با قیمتی متعادل تر گام بردارد.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات