نظارت هوشمند پرتردد خودروهای حمل ونقل بار
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، آرش نعمتی در مصاحبه با خبرنگار روزنامه سبحان درباره محدوده زمانی و مکانی در سطح شهر که بر کنترل خودروهای باربر نظارت دارد و گاهاً محدودیت هایی را ایجاد میکند، میگوید: این طرح در شورا برای اجرا در حال انجام اصلاحاتی است که با توجه به این موضوع پیش بینی میشود زمان اجرای این طرح منوط به سال آینده شود.
نعمتی با اشاره به تاریخچه این طرح یادآور میشود: طرح محدوده مکانی و زمانی تردد خودروهای باری براساس شیوه نامه سال ۹۵دوره چهارم شورای شهر به شهرداری شیراز به عنوان یک تکلیف ابلاغ شد که اجرای این طرح نیازمند ایجاد زیرساختهایی در معابر شهر بود.
به گفته رئیس سازمان حمل ونقل بار شهری شهرداری شیراز، محدوده قرمز دربرگیرنده هسته مرکزی شهر است، محدودهای که سطح وسیعی از معابر را دربر میگیرد و بعد از آن محدوده زرد و سبز تعریف شده است. نعمتی تصریح میکند: اولویت اجرای این طرح در محدوده قرمز است که در شیوه نامه مربوطه همه خودروهای باری باید تردد خود را براساس اجرای محدوده زمانی و مکانی مشخص کنند.
وی از اجرای پایلوت این طرح در رینگهای سطح شهر با همکاری پلیس راهور ظرف یک ماه آینده خبر میدهد و میگوید: کنترل و نظارت بر اجرای این طرح در محدوده قرمز براساس دوربینهای نظارت تصویری و بازرسی کنترل به صورت هوشمند است.
نعمتی یادآور میشود: کنترل در ورود هسته مرکزی شهر از طریق این دوربینها متصل به سامانه پلاک خوانی میشود.
وی گریزی هم به اجرای طرح محدوده کنترل آلودگی به عنوان یک ضرورت در کلانشهرها میزند و میگوید: خودروهای حمل ونقل بار برای ورود به محدوده زمانی و مکانی با اجرای طرح LEZباید دارای معاینه فنی نیز باشند پس این دو طرح منطبق هستند.
نعمتی ساماندهی خودروهای حمل ونقل بار را یک ضرورت برای تردد در محدوده مکانی و زمانی میداند و میگوید: در شیوه نامه اجرای این طرح نوع خودرو و باربر خودرو مشخص است به این صورت که خودروهای با کالاهای مشخص باید در زمانی تعیین شده به محدوده ورود پیدا کنند و در زمانهای غیر اجازه تردد برای تخلیه و بارگیری کالا را ندارند.
وی از همخوانی نوع کالای درج شده در باربرگ و کالای حمل شده توسط دوربینهای نظارت تصویری میگوید و یادآوری میکند: در صورتی که کالاهای حمل شده با باربرگ همخوانی نداشته باشد و اقدام به ورود به محدوده قرمز نماید، توسط پلیس راهور خودرو جریمه میشود.
نعمتی از همکاری پیمانکار و سرمایه گذار برای اجرای این طرح سخن میگوید و عنوان میکند: هم اکنون ۷دوربین در ۳نقطه شهر شیراز برای اجرای این طرح مشخص شده است، به طور مثال در خیابان تیموری و دروازه اصفهان هم اکنون توسط دوربینها پلاک خوانی انجام میشود و بارها براساس باربرگ درج شده تطبیق داده میشود.
رئیس سازمان حمل ونقل بار هزینه اجرای این طرح را بین ۱۶تا ۲۰میلیارد تومان برای نصب، راه اندازی و پشتیبانی دوربینهای نظارت تصویری برای اجرای محدوده زمانی و مکانی عنوان میکند و یادآور میشود: با اجرای این طرحها خودروها تشویق میشوند نسبت به ساماندهی اقدام نمایند چراکه در غیر این صورت در ساعتهای مجاز ورود به محدوده باید مبالغی را پرداخت نمایند
نظرات