۸۵ پروژه فعال در سطح منطقه/ پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه شلوغ بازار

۸۵ پروژه فعال در سطح منطقه/ پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه شلوغ بازار

۸۵ پروژه فعال در سطح منطقه/ پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه شلوغ بازار

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، میلاد مرادنیا در گفت وگوی ویژه با خبرنگار ما اظهار کرد: منطقه پنج به لحاظ جایگاه و موقعیت یکی از مناطق در حال توسعه شهر مشهد است. این منطقه در شرق مشهد واقع شده و به دو ناحیه تقسیم می ‌شود که ناحیه یک شامل بولوار میرزا کوچک خان، بولوار وحدت و امت و ناحیه دو شامل محله گلشهر است. ۱۷۵ هزار نفر جمعیت در این منطقه سکونت دارند که ۶۰ هزار نفر از آنان را اتباع خارجی تشکیل می دهند و همشکلی در زیست اتباع خارجی و شهروندان شکل گرفته است.
اعتبار منطقه منطقه پنج از ۳۶ میلیارد تومان به ۲۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای ارتقای فرهنگی این منطقه افزود: شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد نگاه ویژه ای به حاشیه شهر دارند که نمود آن در اصلاح بودجه قابل مشاهده است. اعتبار منطقه پنج از ۳۶ میلیارد تومان به ۲۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

۸ ۵ پروژه فعال در سطح منطقه
شهردار منطقه پنج بیان کرد: در حال حاضر ۸۵ پروژه فعال در سطح منطقه وجود دارد که تا پایان سال بیش از ۹۰ درصد آنان به اتمام می رسد و الباقی آن در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.
مرادنیا خاطرنشان کرد: در منطقه پنج پروژه های ویژه و خاصی در حال اجرا است که از جمله آن می توان به پروژه «شلوغ بازار» اشاره کرد. شلوغ بازار یک معبر ویژه پیاده راه بوده که از گذشته محل خرید اتباع خارجی، شهروندان ایرانی و محل تعامل فرهنگی و اتفافات خاص بوده است. شهرداری مشهد نیز با شناسایی این ظرفیت طی سه سال گذشته پروژه ای تحت عنوان شلوغ بازار را تعریف کرده است که در حال حاضر طراحی جداره و دیواره‌های آن آغاز شده است.
پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه شلوغ بازار
وی اضافه کرد: جداره و دیواره های این شلوغ بازار براساس معماری دوره تیموریان که فصل مشترک تاریخ ایران و افغانستان است، طراحی شده و در جشنواره «مکزیکوسیتی» نیز جزو ابنیه های برتر انتخاب شده است. در حال حاضر این پروژه بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا انتهای سال نهایی می شود.
شهردار منطقه پنج تصریح کرد: دیواره های این شلوغ بازار با لوح های سفالی خشت گلی و نقش باستانی آن دوره طراحی شده و محل رفت و آمد و تعاملات ویژه را در خود جای می دهد. این پروژه با هدف احیا الگو ایرانی- اسلامی مسجد و بازار در حال احداث است.
ساماندهی «گود فخار» با هدف حفظ ابنیه های تاریخی
مرادنیا اظهار کرد: از دیگر پروژه های منطقه می توان به گود فخار با مساحت یک و چهار دهم هکتار اشاره کرد که شامل ۵۷ خانه مسکونی است. سابقه تاریخی این خانه‌ ها به زمانی که کوره‌ های آجرسازی وجود داشت، باز می‌گردد. در حال حاضر علاوه بر ۵۷ خانه مسکونی، دو هزار و ۱۰۰ فضای خالی در این گود وجود دارد.
وی افزود: از ابتدای آغاز به کارم شاهد این موضوع بوده ام که علی رغم تاکیدات شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری، این گود تقریبا فراموش شده بود و تلاش های ما در جهت تبدیل تهدید به فرصت بود. فضاهای خالی در این گود به محل جمع آوری معتادان تبدیل شده بود.
شهردار منطقه پنج بیان کرد: طی پنج ماه گذشته این فضای خالی کاملا مسطح و مناسب سازی شده و بدنه و کالبد خانه های مسکونی رنگ سطح سه و دو نقاشی سطح یک با موضوع کوره های آجر پزی نیز طراحی شده است. همچنین با همکاری معاونت فرهنگی طرح «هر خانه یک رنگ» نیز در حال اجرا است که سبب افزایش کیفیت بصری می شود.
مرادنیا خاطرنشان کرد: شهردار مشهد نیز بازدیدی از این مکان داشتند و اجازه تملک دو هزار و ۱۰۰ متر فضای خالی به شهرداری منطقه برای ایجاد پارک داده شد که کلنگ زنی این پارک در انتهای سال انجام خواهد شد.
وی در خصوص پایلوت قرار گرفتن منطقه پنج در موضوع مدیریت بحران، اضافه کرد: این موضوع اتفاق خوبی است زیرا ۷۰ درصد منطقه بافت فرسوده و ۶۵ درصد جمعیت در این بافت فرسوده زندگی می کنند. بنابراین این اتفاق فرصتی برای منطقه پنج است تا عقب ماندگی های خود را جبران کند و برای آینده نیز برنامه هایی را تدوین کند.

ساخت دو سوله بحران در منطقه پنج
شهردار منطقه پنج تصریح کرد: پنج الی ۶ برنامه در حوزه مدیریت بحران در منطقه تدوین شده است که بخشی از آن اجرایی و بخش دیگری در حال اجرا است. ابتدا ساخت دو سوله مدیریت بحران در ناحیه یک و دو تعریف شده است که سوله ناحیه یک حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سوله ناحیه دو تا پایان سال کلنگ زنی آن صورت خواهد گرفت.
مرادنیا گفت: قرار است بخشی از مانیتورینگ شهر مشهد، پایگاه مدیریت بحران، محل آموزش و انبار مدیریت بحران در این سوله ها قرار بگیرد. برای خرید تجهیزات حدود دو و نیم میلیارد تومان اعتبار به منطقه تفویض شده که در حال حاضر تجهیزات خریداری و در منطقه نگهداری می شود.
احداث اولین پد بالگرد در منطقه پنج
وی ادامه داد: از دیگر اقدامات صورت گرفته می توان به طرح «دوام ثامن» اشاره کرد. دوام ثامن بزرگ ترین تشکل مردمی کشور است که در حوزه مدیریت بحران در حال شکل گیری است و شهر مشهد و منطقه پنج در این زمینه پیشرو هستند. اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است و آموزش ها به صورت محله به محله و خانه به خانه در حال انجام است. همچنین اولین پد بالگرد در این منطقه احداث شده است.
آسفالت تمامی معابر خاکی منطقه تا پایان سال
شهردار منطقه پنج در خصوص ساماندهی معابر خاکی و کانال های آب عنوان کرد: منطقه پنج پیرو مصوبات شورای شهر و نهضت آسفالت، ۳۲ معبر خاکی را شناسایی کرده است و مقرر شده است تا پایان سال تمامی معابر خاکی موجود در سطح منطقه را آسفالت کنیم.
مرادنیا مطرح کرد: از سال گذشته تاکنون بیش از هفت کیلومتر کانال آب سطحی در سطح منطقه ساماندهی شده است و در بارندگی های اخیر نیز هیچگونه آب گرفتگی گزارش نشده است.
احداث فرهنگسرای عباس آباد، زمین ورزشی و سوله مدیریت بحران در محروم ترین محله شهر مشهد
وی در خصوص اقدامات فرهنگی صورت گرفته در منطقه افزود: پروژه های فرهنگی خوبی در منطقه استارت خورده است زیرا زیربنای هر موضوعی، مباحث فرهنگی است. یکی از اقدامات ما که با همکاری شورای شهر و مدیریت شهری صورت گرفت، احداث فرهنگسرای عباس آباد، زمین ورزشی و سوله مدیریت بحران در محروم ترین محله شهر مشهد است. اعتبار احداث این پروژه بیش از ۱۰ میلیارد تومان است.
شهردار منطقه پنج اظهار کرد: همچنین در محله رضاییه و سجادیه نیز قرائت خانه و کتابخانه در پارک شهید رستگار مقدم با اعتبار بیش از دو میلیارد تومان در حال احدث است. در منطقه پنج سه میل وجود دارد که سابقه و حافظه تاریخی منطقه محسوب می شود. سابقه تاریخی میل ها به ۹۰ سال پیش باز می گردد و در اذهان مردم خشت و گل حرم مطهر نیز توسط این کوره های آجر پزی تهیه شده است.
نورپردازی میل های تاریخی منطقه پنج تا پایان سال
مرادنیا بیان کرد: برای حفظ این نمادها و شاخص ها، شهرداری منطقه با همکاری معاونت فرهنگی نور پردازی این میل ها را در دستور کار قرار داده است که انشالله تا پایان سال عملیاتی می شود.
منطقه پنج در حوزه ورزشی جزو مناطق برخوردار محسوب می شود
وی اضافه کرد: منطقه پنج در حوزه ورزشی جرو مناطق برخوردار محسوب می شود. یکی از اقدامات شاخص شهرداری، احداث مجموعه آبی گلشن در سال گذشته بود که شامل استخر، سالن بدنسازی، سالن ورزشی، زمین تنیس، والیبال و... است. در موضوع زمین های روباز ورزشی نیز دو زمین ورزشی در محله مهرآباد و رضاییه افتتاح شده است.
احداث سه بوستان در راستای افزایش سرانه فضای سبز
شهردار منطقه پنج در خصوص افزایش سرانه فضای سبز در منطقه گفت: یکی از مهمترین مسائل منطقه، کمبود سرانه فضای سبز است. حدود ۴.۶ دهم متر مربع سرانه فضای سبز به ازای هر نفر در منطقه وجود دارد که استاندارد آن بین ۸ تا ۱۱ مترمربع برای هر فرد است. امسال سه بوستان اطلسی، گل آرا و پارک خطی میامی را افتتاح کرده ایم. همچنین در آینده نیز احداث یک پارک دو هکتاری در ناحیه یک و احداث پارک ۱۰ هکتاری در ناحیه دو در دستور کار قرار دارد.
مرادنیا تصریح کرد: یکی از اتفاقات خوب در شهرداری مشهد و روابط عمومی برگزاری چنین برنامه هایی است تا سازمان ها و مناطق بتوانند اتفاقات و رویدادهایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا با محدودیت مواجه شده است را به سمع و نظر شهروندان برسانند.

حوریه جمالی پور

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات