پایان تخریب محیط زیست توسط پروژه ها / مانع قتل عام مردم شدیم

پایان تخریب محیط زیست توسط پروژه ها / مانع قتل عام مردم شدیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری صبح امروز در گفتگوی تلویزیونی که از شبکه یک پخش شد، با اشاره به ماموریت های محیط زیست، گفت: سازمان محیط زیست در دو بخش محیط طبیعی و محیط انسانی، فعال است. در حوزه محیط طبیعی وظایف اجرایی و در حوزه منابع انسانی، وظایف نظارتی و پایش داریم. به عنوان مثال مسایل آب، خاک و هوا  را رصد و از آلوده شدن این منابع جلوگیری می کنیم.

وی ادامه داد: در این بخش وظایف ما بسیار گسترده است و تمام کشور باید تحت پایش قرار بگیرد و از اجرای پروژه های بزرگی که مطالعات زیست محیطی ندارند، جلوگیری کنیم. این مژده را به مردم می دهم که از سال ۱۳۹۶ هیچ طرح اجرایی بزرگی در مملکت بدون ارزیابی زیست محیطی شروع نشده است؛ پیش از آن و به ویژه در دهه های نخست پس از انقلاب، پروژه ها مطالعات زیست محیطی نداشتند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در ۳۰ سال پس از انقلاب، مسایل زیست محیطی در پروژه های بزرگ اعم از دولتی یا خصوصی، جایگاهی نداشت، گفت: به تدریج با تصویب قوانین مختلف همه وادار شدند که در پروژه هایی که می خواهند اجرا کنند، به موازات مطالعات فنی طرح ها، مطالعات زیست محیطی نیز انجام دهند و اجرای طرح ها حداقل خسارت های زیست محیطی را داشته باشند؛ به عنوان مثال هیچ کدام از سدهایی که اجرا شده بودند، پیوست مطالعات زیست محیطی نداشتند.

وی تصریح کرد: بر این اساس پس از اجرای این پروژه ها با ریزگردها، گرد و غبارها، خشکی ها ، ازبین رفتن منابع ژنتیکی، خشک شدن تالاب ها و ... مواجه می شدیم. همه این ها در اثر نبود مطالعات زیست محیطی و به عبارت دیگر سیاست توسعه بدون پایداری، رخ داد. پس از شروع برنامه ششم توسعه قانونا دستگاه ها، دولت و بخش خصوصی از اجرای پروژه های بزرگ بدون مطالعات زیست محیطی منع شدند و هرگز پروژه ای که به محیط زیست آسیب بزند شروع نمی شود.

معاون رییس جمهور همچنین با اشاره به وظایف سازمان محیط زیست در حوزه محیط طبیعی، اظهار کرد: در حوزه محیط طبیعی بر اساس پروتوکل های بین المللی باید حدود ۱۷ درصد از وسعت کشور در حوزه مناطق حفاظت شده قرار بگیرد که تا به امروز ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار و به عبارت دیگر ۱۲ درصد از وسعت کشور در حوزه مناطق حفاظت شده در راستای حفظ منابع ژنتیکی برای نسل های بعد است.

وی یادآور شد: یکی از وظایف سازمان محیط زیست، حفاظت از حقوق نسل های بعد است؛ مناطق حفاظت شده باید دست نخورده باقی بماند، منابع ژنتیکی باید حفظ شود؛ اعم از ژنتیک حیوانی، ژنتیک گیاهی و جانوری و در اینجا ما وظایف اجرایی داریم که از این مناطق حفاظت شده فعلا با حدود ۳۴۰۰ محیط بان و نزدیک به ۷۰۰ پاسگاه محافظت می شود.

کلانتری با تاکید بر اینکه با افزایش آگاهی مردم، خودشان حافظ محیط زیست شدند، گفت: در غیر این صورت تنها با ۳۴۰۰ محیط بان و حدود ۱۵۰سرباز از پس حفاظت از منابع برنمی آمدیم.

به اعتقاد مجلس توسعه پایدار کلمه غربی بود که باید حذف می شد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به چالش های محیط زیست در جهان سوم به ویژه کشورهای نفتی گفت: در این کشورها چالش های محیط زیست خیلی بیشتر از سایر نقاط جهان هست. تا سال ۱۳۸۰ما در راستای توسعه پایدار حرکت نمی کردیم چراکه توسعه پایدار را در کشور به رسمیت نشناخته بودند.

معاون رییس جمهور ادامه داد: به یاد دارم در سال ۱۳۷۶ که برنامه سوم را تقدیم مجلس کردیم من مسوول آب کشاورزی بودم، برای اولین بار کلمه توسعه پایدار را در راهبردها مطرح کردیم. در آن زمان مجلس گفت توسعه پایدار کلمه ای غربی است و باید حذف شود. درحالی که توسعه پایدار چهار اصل دارد شامل اینکه فعالیت های شما اقتصادی باشد؛ فعالیت های شما نباید نظم اجتماعی را برهم بزند؛ فعالیت شما نباید محیط زیست را به هم بریزد و در نهایت حقوق نسل های بعد باید محترم شمرده شود.

کلانتری با تاکید بر اینکه توسعه پایدار ضد هیچ نظام، دین یا کشوری نیست اما پرهزینه است، گفت: وقتی جاده، کارخانه یا بندری احداث می شود با حفظ شرایط توسعه پایدار هزینه ها ۲۰ تا گاهی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند؛ ما درصدد فرار از این هزینه اضافی بودیم چون  محیط زیست را در حد شکاربانی می دیدیم، قبل از انقلاب تا سال ۱۳۵۰ سازمان شکاربانی داشتیم که بعدا سازمان محیط زیست تشکلی و در عرصه بین المللی نیز وظایف محیط زیست افزایش پیدا کرد.

بزرگترین چالش محیط زیست، رویارویی منافع بلندمدت و کوتاه مدت است

وی تصریح کرد: امروز مراقبت از کارخانه ها و واحدهای تولیدی که آلاینده نباشند و مراقبت از بخش کشاورزی، خدمات و صنعت وظیفه سازمان محیط زیست است و طبق قانون باید عمل کرد اما بزرگترین چالش ما این است که منافع بلندمدت درمقابل منافع کوتاه مدت قرار می گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اکثر دولت های جهان منافع کوتاه مدت را به منافع بلند مدت ترجیح می دهند، گفت: به عنوان مثال ترجیح می دهند کارخانه ای تولید داشته  و هوا ناسالم باشد تا اینکه تولید نباشد و هوا سالم بماند. در این موارد چالش فراوان داریم.آلودگی هوای اخیر هم یکی از همین مسایل بود؛ اگر می خواستیم هوا سالم بماند به ناچار باید از حمل و نقل ماشین های سنگین و تولید کارخانه هایی که با مازوت کار می کنند، جلوگیری می کردیم اما از طرف دیگر حکومت ها می گویند که باید حمل و نقل داشته باشم گرچه آلاینده باشد.

کلانتری ادامه داد: این تضادها، چالش های بزرگ محیط زیست در کشورهایی چون ایران و کشورهایی که ساختار آن با صنعت نفت شکل گرفته است، هست.  مدیریت تضاد منافع کوتاه مدت و بلند مدت مهم است. برای جلوگیری از آلودگی هوا به ویژه در هوای ساکن و سرد، باید از حمل و نقل شبانه تهران جلوگیری کنیم اما شهرداری می گوید اگر حمل و نقلی نباشد، ساخت و ساز متوقف می شود؛ حمل و نقل نباشد کارخانه تعطیل و کالا انباشته می شود.

معاون رییس جمهور افزود: در این شرایط باید محدودیت هایی را تعیین کنیم به عنوان مثال به جای هشت ساعت حمل و نقل شبانه، چهار ساعت باشد؛ مجبوریم مازوت در کارخانه ها و نیروگاه ها بسوزانیم، پس ببینیم کجا مازوت بسوزانیم؟ میبینیم مردم زمانی ناراضی تر می شوند که برق قطع شود.

۹درصد برق تولید از مازوت است

کلانتری با تاکید بر اینکه اکنون پنج هزار مگاوات از حدود ۶۰ هزار مگاوات برق از طریق سوخت مازوت تولید می شود؛ بر این ااساس حدود ۹ درصد برق بوسیله مازوت تولید می شود. در ستاد کرونا مصووب شد در نیروگاه هایی که در حاشیه شهرهای بزرگ هستند، مازوت سوزانده نشود، اگر گاز کم هست ممکن است حدود یک الی دو ساعت نیروگاه روزانه تعطیل شود اما در نیروگاه هایی که با شهرها فاصله دارند، در مناطق کم جمعیت هستند یا در مناطق کویری با تراکم جمعیت کم، می توان مازوت سوزانده شود که خسارت کمتری به همراه دارد. بدینگونه شرایط را مدیریت می کنیم.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه همه کارخانه ها آلاینده نیستند بر استفاده از فیلتر در کارخانه های سیمان تاکید کرد و گفت: اگر کارخانه های سیمان از فیلتر استفاده نکنند، زندگی مردم سیاه می شود. کارخانه هایی که فیلتر نمی گذارند و آلاینده هستند در شرایطی که هوا سرد و سنگین است و باد نمی وزد، تعطیل می شوند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آلایندگی خودروها نیز اظهار کرد: خوشبختانه از ابتدای سال جاری غیر از ۱۲ هزار خودرو که سال گذشته تولید و انبار شده بود و مقرر شد به عنوان خودروی تولید سال ۹۸ فروخته شود، سایر خودروهای سواری از استاندارد یورو۵ برخوردارند.

کلانتری همچنین به دیگر دستاورد دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: در تولید بنزین و گازوئیل استاندارد دستاورد بزرگی داشتیم. تولید بنزین و گازوئیل استاندارد در سال ۱۳۹۲، صفر لیتر بود. امروز بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر در روز بنزین و گازوئیل استاندارد تولید و بخشی از آن را صادر می کنیم.

جلوگیری از قتل عام مردم با بنزین تولیدی سال ۹۲

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: اگر این کار انجام نمی شد، کلان شهرها قابل زیستن نبود. اگر امروز بنزین و گازوئیل تولیدی سال ۹۲ توزیع می شد، قتل عام مردم از آلودگی هوا به مراتب بیشتر از کرونا بود. این دستاورد بسیار بزرگی است که امروز یک لیتر بنزین تولیدی کمتر از استاندارد یورو۴ نداریم.

کلانتری همچنین با اشاره به برنامه دولت مبنی بر نوسازی خودروها و ناوگان حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد کامیون های کشور عمر بالای ۳۰ سال دارند و فرسوده هستند؛ این کامیون ها حتی گازوئیل استاندارد هم مصرف کنند، آلاینده هستند. قرار بود از سال ۱۳۹۵ نوسازی شروع شود و بر همین اساس در سال ۹۵، ۱۰ هزار دستگاه نوسازی شد اما پس از آن با تحریم های رییس جمهور آمریکا مواجه شدیم.

وی یادآور شد: حتی تولید داخل کامیون حدود حداقل ۱۰۰ هزار دلار هزینه دارد و برای واردات کامیون نیز ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار ارز مورد نیاز است. پس از تحریم  با کاهش درآمدهای ارزی مواجه شدیم. برای نوسازی ۳۰۰ هزار دستگاه کامیون حداقل حدود ۴۰ میلیارد دلار ارز تخصیص دهیم بنابراین تحریم ها مانع نوسازی ناوگان حمل و نقل چه در بخش باری و چه در بخش مسافر شد.

معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه امروز حدود ۶۰ درصد اتوبوس های تهران فرسوده هستند و باید به ذوب آهن بروند، گفت: ۶۰ درصد آلایندگی خوای تهران که در فصل زمستان به شدت آلاینده هست، مربوط به خوددروهای دیزلی اعم از کامیون، مینی بوس و اتوبوس است. خودروهای بنزینی در فصل گرما آلاینده هستند نه در فصل زمستان.

کلانتری ادامه داد: ۲۰ درصد آلاینده ها مربوط به نیروگاه ها و پالایشگاه ها است و ۲۰ درصد هم مربوط به بخش های دیگر. در فصل گرما، آلاینده ازون را داشتیم؛ در گذشته اطلاعی از شاخص ازون نداشتیم؛ تقریبا در فصل تابستان ازون سطح پایین آلاینده است؛ ازون سطح بالا نعمت و برکت است که جلوی اشعه های ماوراء بنفش و مادون قرمز را می گیرد اما ازون سطح پایین مسموم کننده است.

مهار بخارات بنزین برای جلوگیری از تولید ازون سطح پایین

وی ادامه داد: تا دو سال پیش دستگاه سنجش آلاینده ازون را نداشتیم، بنابراین جزو شاخص ها نبود اما از سال گذشته این آلاینده وارد لیست شاخص ها شد و بر همین اساس برای جلوگیری از حلال های فرار در پمپ بنزینن ها برنامه ریزی می کنیم و در حال راه اندازی سیستم کهاب در پمپ بنزین ها هستیم تا بخارات بنزین که یکی از عوامل اصلی تولید ازون سطح پایین هست، مهار شود.
کلانتری تاکید کرد: تلاش می شود تا حداکثر دو سال دیگر همه پمپ بنزین ها جلوی تبخیر بنزین را بگیرند و در نتیجه تولید ازون سطح پایین کاهش پیدا می کند.

این خبر درحال تکمیل است

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات