فقط ۲۰ درصد از سهام شرکت کشتیرانی دولتی است/ بیمه معلم با مشکل مواجه نمی‌شود

فقط ۲۰ درصد از سهام شرکت کشتیرانی دولتی است/ بیمه معلم با مشکل مواجه نمی‌شود

بیمه معلم در کشورهایی که ما می‌رویم با مشکلی برخورد نمی‌کند واگر اروپا نیز اعلام کند که بیمه معلم را تحریم کرده است در اروپا نیز تردد نخواهیم کرد.

محمد حسین داجمر مدیرعامل شرکت کشتیرانی ایران با بیان این مطلب که بحث ترانشیب در حمل‌ونقل دریایی در سال ۸۹ نسبت به سال پیش ازآن ۱۹ درصدرشد داشته است گفت: در سال جاری ما شاهد کاهش ۴۴ درصدی در ترانشیب بندرعباس بوده‌ایم و به جای آن بندر عسلویه با ۴۴درصد رشد همراه بوده است.

وی افزود: در ابتدای سال ۲۰۱۰ ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی با۶۱ فروند ۵٫۴ میلیون تن ظرفیت داشته است که ۱۳٫۷ سال متوسط عمر ناوگان آن بود.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی ایران تاکید کرد: اما در حال حاضر ناوگان کشتیرانی ایران با۶۰ فروند کشتی که در اختیار دارد ۵٫۳۶ میلیون تن ظرفیت آن است و ۱۳٫۲سال عمر متوسط ناوگان آن محسوب می‌شود.

وی متذکر است: مادر سال گذشته ۱۸ فروند را از ناوگان کشتیرانی کشور خارج کرده‌ایم و پیش‌بینی کردیم در سال ۲۰۱۱، ۵ فروند وارد ناوگان کشتیرانی شود.

داجمر همچنین درارتباط بااخباری که حاکی از جلوگیری از تردد وتوقیف برخی از کشتی‌های ایرانی در بنادر کشورهای دیگر است گفت: کشورهایی که کشتیرانی ایران را مشمول تحریم‌های خود کرده‌اند نیک می‌دانند که شرکت کشتیرانی و موسسات حمل‌ونقل مسوولیت برای بازرسی کالاها ندارند و بازرسی توسط گمرکات کشورها صورت می‌گیرد.

وی متذکر شد: ما امکان بازرسی کشتی‌ها را نداریم و ادعاهایی که در رابطه با تخلف شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی مطرح می‌شود نیز براساس قوانین بین‌المللی قانونی نیست. ما آنها را بحث‌های تبلیغاتی به شمار می‌آوریم که به منظور تاثیرگذاری وتوانمندی کشتیرانی ایران مطرح شده است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی ایران متذکر شد: بعضا در رسانه‌ها گفته می‌شود که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با راه اندازی شرکت‌های جدید در صدد فریب کاری بوده است اما افرادی که این شایعات را مطرح می‌کنند می‌دانند که شرکت‌های مورد نظر سال‌ها پیش تاسیس شده‌اند وراه اندازی آنها ارتباطی به بحث تحریم‌ها ندارد.

وی خاطرنشان کرد: توقیف سه فروند کشتی ایرانی در آبهای سنگاپور نیز براساس اغراض سیاسی صورت گرفته است برخی از بانک‌های کشورهای غربی وام‌هایی را به ما داده بودند که با طرح موضوع تحریم‌ها اعلام کردند ما باید کل دین خود را به صورت یکجا پرداخت کنیم.

داجمر همچنین در رابطه با تاثیر بحث هدفمند کردن یارانه‌ها بر فعالیت‌های شرکت کشتیرانی گفت: حمل‌ونقل دریایی در استانداردهای جهانی فعالیت می‌کند و شرکت کشتیرانی و نفت‌کش جمهوری اسلامی ایران جزو برندهای معتبر جهانی هستند و خوشبختانه طی این سال‌ها به فعالیت خود بدون هیچ مشکلی ادامه داده‌اند.

وی متذکر شد: هدفمند کردن یارانه‌ها تنهادر بخش کوچکی از حمل‌ونقل مسافر وبار تاثیر گذار بوده است که این مشکل نیز به مسوولین منعکس شده است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی در مورد قراردادهایی که باید تا پایان سال مالی تصویب شود گفت: از کل قراردادها ۴۰ قرارداد باقی مانده است که باید تا سال ۲۰۱۴ نهایی شود.

www.BanaNews.irوی در رابطه با علت توقیف کشتی‌های ایرانی درسنگاپور که آیا به دلیل عدم بیمه مورد نیاز این کشتی‌ها بوده است یا بحث وام‌های بین‌المللی در توقف آنها دخیل بوده است نیز اظهار داشت: سه کشتی ایرانی توسط یک بانک فرانسوی در آبهای سنگاپور توقیف شده است. ادعای آنها وام ۲۰۰ میلیونی بود که ایران باید به این بانک فرانسوی می‌پرداخت.

داجمر متذکر شد: این بانک فرانسوی مدعی است که کشتی‌هایی که در رهن آنها قرار دارد باید بیمه معتبری داشته باشند و وام دریافتی خود را نیز سریعا پرداخت کنند که ما برای رفع این مشکل با پشتوانه یک میلیارد دلاری که دولت از ذخیره بانک مرکزی تهیه کرده بود با بیمه معلم، بیمه تمامی کشتی‌های خود را به داخل کشور آوردیم و کشتی‌های داخلی را از طریق این شرکت بیمه مورد حمایت قرار دادیم.

وی افزود: اما در این مرحله نیز آنها اعلام کردند که ما بیمه این شرکت را قبول نداریم جمهوری اسلامی ایران تمامی وام‌های دریافت شده این کشتی‌ها را پرداخت کرده است امابه دلیل قرار گرفتن در روزهای پایانی سال این کشتی‌ها همچنان در توقیف هستند.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی ایران متذکر شد: دو کشتی دیگر نیز یکی در مالتا و دیگری در هنگ کنگ در توقیف یک بانک آلمانی قرار دارند و ما در حال مذاکره هستیم تا منابع آنهارا از داخل کشور تامین کنیم که وام‌های مورد نظر برای این کشتی نیز ۲۸۰ میلیون دلار است.

وی همچنین در رابطه با اظهارات وزیر راه مبنی بر این‌که کشتیرانی باید به شرکت‌های زیر مجموعه این وزارتخانه واگذار شود نیز گفت: پیش از انقلاب کشتیرانی جمهوری اسلامی یک شرکت غیر دولتی بود که در بورس نیز فعالیت داشت اما پس از انقلاب این شرکت نیز مانند بسیار شرکت‌های دیگر ملی اعلام شد و زیر مجموعه وزارت بازرگانی قرار گرفت.

داجمر گفت: در حال حاضر نیز تنها ۲۰ درصد از سهام شرکت کشتیرانی دولتی است و باقی آن به بخش خصوصی تعلق دارد.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه ما خود را بخشی از مجموعه وزارت راه و ترابری می‌دانیم در کلیه نشست‌های این وزارتخانه حضور داریم اما در هر صورت شرکت کشتیرانی به دلیل بحث واردات و صادرات بخشی از مجموعه وزارت بازرگانی است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که پس از آنکه آمریکا بیمه معلم را شامل تحریم‌های تحمیلی خود قرارداد وضعیت بیمه کشتی‌های ایرانی به چه صورت خواهد شد گفت: بیمه معلم در کشورهایی که ما می‌رویم با مشکلی برخورد نمی‌کند واگر اروپا نیز اعلام کند که بیمه معلم را تحریم کرده است در اروپا نیز تردد نخواهیم کرد.

 

    نظرات