کرونا سهم سوخت‌های فسیلی از تولید برق را کاهش داد

کرونا سهم سوخت‌های فسیلی از تولید برق را کاهش داد

کووید-19 به غیر از کاهش موقت انتشار گاز دی اکسید کربن در جهان، سهم تولید برق با سوزاندن زغال سنگ را کاهش داده است؛ روندی که می تواند تا بعد از همه گیری ادامه یابد.

به گزارش «پارما» از  ایرنا، مجله دیجیتال ژورنال نوشت: نتیجه تحقیقات درباره تاثیر کووید-19 بر سیستم انرژی و تقاضای برق در جهان نشان داد: هرچند همه گیری کرونا باعث مرگ بسیاری از مردم و آسیب به اقتصاد جهان شده است، تاثیر آن بر محیط زیست باعث کاهش غلظت کربن در تولید برق شده است زیرا تولید زغال سنگ به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

نتایج این نظرسنجی در نشریه آنلاین «تغییرات اقلیمی طبیعت» منتشر شده است.

کریستوف برترام محقق از موسسه تحیقاتی تاثیرات اقلیمی در شهر پوتسدام آلمان، گفت: اگر تقاضای برق کاهش یابد نیروگاه های زغال سنگ به طور معمول اولین جایی هستند که تعطیل می شوند. زیرا روند سوزاندن سوخت پیوسته هزینه ها را افزایش می دهد.

وی افزود: اپراتورهای کارخانه باید برای هر تن زغال سنگ پول بدهند. در مقابل منابع انرژی تجدیدشدنی مانند باد و نیروگاه های خورشیدی به محض احداث شدن، به شکل قابل توجهی هزینه های سوزاندن سوخت پایین تری دارند و حتی اگر تقاضا کاهش یابد به فعالیت خود ادامه می دهند.

این امر باعث کاهش سهم سوخت فسیلی در ترکیب تولید برق در جهان در سال 2020 شد و انتشار گاز دی اکسید کربن از بخش تولید نیرو حدود 7 درصد کاهش یافت. به ویژه این امر در هند، ایالات متحده وکشورهای اروپایی مشهودتر بود.

در این سال تقاضای برق بر اساس شاخص ماهانه تا حدود 20 درصد کاهش یافت و انتشار گاز دی اکسید کربن بر اساس شاخص ماهانه 50 درصد کاهش داشت.

در گزارش سازمان بین المللی انرژی تحت عنوان «زغال سنگ 2020» بیان می شود که به فرض احیای اقتصادی جهان در سال 2021، ممکن است تقاضای جهانی زغال سنگ افزایش 2.6 درصدی را به ویژه از سوی کشورهای چین، هند و جنوب شرقی آسیا به دنبال داشته باشد.

با این حال پیش بینی می شود تقاضای جهانی زغال سنگ تا سال 2025 به حدود 7.4 میلیارد تُن کاهش یابد.

گونار لودرر نویسنده مشترک این تحقیق گفت: با توجه به بحران کنونی انتظار داریم تقاضای برق در سال 2021 در سطح سال 2019 خواهد بود که با توجه به سرمایه گذاری های کنونی در تولید کربن پایین مفهوم آن تولید کمتر سوخت فسیلی در مقایسه با آن سال است.

وی توضیح داد تا وقتی افزایش تولید برق از انرژی های پاک بیش از افزایش تقاضای برق باشد، انتشار گاز دی اکسید کربن از بخش برق کاهش خواهد یافت. تنها در صورت تقاضای زیاد برق به میزان غیرعادی و در کنار آن کاهش نیروگاه های تجدیدپذیر در سالهای 2022 تا 2024 و بعد از آن، تولید سوخت فسیلی به سطح قبل از همه گیری باز خواهد گشت.

اوتمر ادنهوفر مدیر تحقیقات موسسه اشتراکات جهانی و تغییرات آب و هوایی معتقد است: می توان گفت ترکیبی از بحرانی جهانی و تقاضای کمتر برای زغال سنگ رهبران سیاسی را در یک موضع واحد قرار داده است: علاوه بر سیاست های بیشتری شامل حذف یارانه برای سوخت فسیلی و افزایش سرمایه گذاری ها در انرژی باد و خورشید، اکنون در مقایسه با گذشته پایان دادن بر تولید برق با استفاده از کربن بالا بسیار آسانتر شده است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات