فرمان 25 ساله رهبر انقلاب در خصوص توس روی زمین  ...

فرمان 25 ساله رهبر انقلاب در خصوص توس روی زمین ...

فرمان 25 ساله رهبر انقلاب در خصوص توس روی زمین مانده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، سیدمسعود ریاضی در نطق پیش از دستور خود در صدوبیست و دومین جلسه علنی شورا در دور پنجم گفت: قریب به 25 سال از فرمان و هامش مقام معظم رهبری مبنی بر توجه بیشتر به توس گذشته است. ایشان به قلم خود از دولتمردان خواستند توجه بیشتری به توس بورزند و مسائل آن را حل کنند.
یادمان باشد رسالت پیامبر اسلام(ص) با ان همه برکات، 23 سال طول کشید! اما در 25 سال گذشته هیچ کاری در توس انجام نشده است. اینهمه شعار که بانگ بر می‌آوریم «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند» کجا مصداق داشته و برای اجرای فرمان و عمل به منویات ایشان در این خصوص چه کرده ایم؟ در همین منطقه چه اقدام مثبتی انجام شده است؟ فراموش نکنیم آن اشارات خطاب به دولت بوده نه مدیریت شهری.

وی ادامه داد: هشت سال است محدوده منفصل توس توسط استانداری ابلاغ شده اما امروز که طرح راهبردی آماده شده تازه اعلام می کنند این محدوده به اشتباه ابلاغ شده و محدوده منفصل را قبول ندارند. طرح راهبردی در عرض یک سال مطالعه شد و دو سال و نیم در نوبت تائید انتظار کشید. این میزان از هزینه و اتلاف زمان را در نظر بگیرید و امروز شهرداری با محدوده ای مواجه است که حدود آن مشخص نیست اما در آن خدمات داده است.

ریاضی تاکید کرد: شهرداری هشت سال در محدوده ای که اختیار صدور پروانه نداشته مشغول سواری دادن بوده و تنها وظیفه داشته زباله جمع کند، درخت آبیاری کند، فضای سبز ایجاد کند و... مردم نیز از این وضعیت نارضایتی فراوان دارند و تنها شهرداری و شورای شهر که در نوک پیکان انتقادات قرار دارند آماج حملات انتقادات قرار گرفته اند.
متاسفانه کسانی در سمت های دیگر و جای دیگر شهامت تصمیم گیری و ابلاغ و اجرا نداشته اند و امروز تاوان آن را مدیریت شهری باید پرداخت کند.

عضو شورای شهر مشهد ادامه داد: سوال بزرگ آن است که در حدودی که محدوده خدمات شهرداری نیست چرا شهرداری خدمات داده است. این سیاست شترمرغی شهر را آزار می دهد. که اگر به او بگویند بارببر می گوید مرغم و اگر بگویند تخم بگذار بگویی شترم. بعضی شاید این فرصت را مغتنم بدانند و از آن سود استفاده کنند و وجود چنین فضایی را ایده آل بدانند.
جایگاه مهندسی کشور
وی ضمن تبریک روز وکیل در باب روز مهندس و وجه تسمیه آن با بیان ریشه‌ها و سابقه تاریخی مهندسی در ایران و جهان گفت: هم‌اکنون تنها در شهر مشهد 40 هزار مهندس دارای پروانه اشتغال داریم که مشغول فعالیت اند. مهندسین ما در آموزشگاه ها برخلاف تصور عمومی به خوبی آموزش می بینند و هرکاری در دنیا انجام شده امکان انجام آن در داخل کشور و توسط مهندسان قابل انجام است اما بزرگترین نقیصه موضوع تکنولوژی است و نه دانش مهندسی!
به عنوان مثال برای ساخت یک راه احتیاج به ماشین آلات و برای ساختن برج ها احتیاج به تاورهای پیشرفته داریم اما تکنولوژی آنها در اختیار ما نیست اما در حوزه دانش مهندسی کشور ما بسیار غنی است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: مثال واضح آن نیز اقدامات صورت گرفته در شهر مشهد و طی دو سال گذشته بوده که شاهدیم مهندسان در حدود تعریف کار، موفقیت بسیاری در اجرای پروژه ها با سرعت و کیفیت بالا داشته اند که این مهم به دلیل به کارگیری ظرفیت مهندسانی است که در سنوات گذشته چندان به ایشان بها داده نشده است.

ریاضی با تقدیر از نقش و جایگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: وی پایه گذار علم مثلثات به عنوان یکی از پایه های اصلی علم ریاضی بوده و شهرت جهانی دارد، تاحدی که حتی یک آتشفشان در کره ماه و سیارکی به نام وی به ثبت رسیده است. خواجه نصیر علاوه بر سیطره به علم مهندسی علاقه وافر به ادبیات و هنر داشته و بسیاری از مفاهیم ریاضی را در قالب شعر بیان کرده است.

وی در تعریف مهندس گفت: از نظر بنده مهندس باید به کسی اتلاق شود که توانایی حل پیچیده ترین مسائل را به ساده ترین شکل ممکن دارد. رسالت مهندس آن است که مسائل پیچیده را به سادگی درک کرده، به راحتی بیان کند و به سرعت و سادگی راه حل آن را بیابد. درواقع در پرورش مهندس باید به دنبال تربیت چنین افرادی باشیم و اگر اشخاصی تربیت کنیم که مسائل ساده را پیچیده کنند از قاعده مهندسی خارج شده ایم.
پارکی برای مفاخر توس
رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد اضافه کرد: افتخار هموطنی و هم ولایتی با خواجه نصیر نصیب ما شده و توس که امروز همه نگران آن هستیم موطن این بزرگوار بوده است. اما یادآوری این نکته مهم است که ستارگان بسیاری در عالم علم و ادب و علوم گوناگون از توس سربرآوردند که بالغ بر ششصد نفر می شوند؛ از خواجه نظام الملک تا اسدی و دقیقی و غزالی و فردوسی و...
از مواردی که شورای پنجم بسیار دنبال آن بوده و شهردار مشهد هم پیگیر آن است اما تاکنون بدنه شهرداری در زمان مقرر پیگیری نکرده است احداث پارک مفاخر در محدوده توس است تا بتوانیم نام این ستارگان را در این پارک جاودان کنیم. لذا امیدواریم مقدمات احداث این پارک زودتر فراهم شود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات