مديريت تامين آب با احداث سازه‌هاي بزرگ در مرحله بعد از مديريت تقاضاي آب قرار مي‌گيرد/  احداث ساز‌ه‌هاي آبي دیگر صرفا يك رشته فني و مهندسي نيست

مديريت تامين آب با احداث سازه‌هاي بزرگ در مرحله بعد از مديريت تقاضاي آب قرار مي‌گيرد/ احداث ساز‌ه‌هاي آبي دیگر صرفا يك رشته فني و مهندسي نيست

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" صبح امروز سه‌شنبه در پیام تصویری به مراسم افتتاحيه همايش و نمايشگاه سد و تونل ایران با بیان اینکه تغيير در رويكردها در راستاي توجه همه جانبه به موضوعات مهمي مانند احداث سازه‌هاي بزرگ آبي و سامانه‌هاي انتقال است، گفت: شاهد سمت‌گيري موضوع همايش‌ها از سازه‌اي به مولفه‌هاي مديريتي با تكيه بر رويكرد ميان رشته‌اي هستیم.
وی ادامه داد: اگر در اين دوره به موضوعات مطرح شده و مقالات ارائه شده توجه كنيم، سمت‌گيري موضوعي اين همايش را از سازه‌اي به مولفه‌هاي مديريتي با تكيه بر رويكرد ميان رشته‌اي شاهد خواهيم بود. اين نشانه تحول و تغيير در رويكردها در راستاي توجه همه جانبه به موضوعات مهمي مانند احداث سازه‌هاي بزرگ آبي و سامانه‌هاي انتقال است.
اردکانیان با بیان اینکه اميدوارم اين دستاورد مسير پر پيچ و خم مديريت آب با فراز و نشيب‌هاي پيش رو مسير پیشرفت را طي کند، اضافه کرد: به گونه‌اي كه هم مانند پيشرو بودن در زمينه احداث سازه‌هاي بزرگ آبي در جهان، رتبه مناسبي در مديريت آب نيز به‌توان كسب کرد.
وزیر نیرو با اشاره به تجربه هزاران ساله اقوام در موضوع آب، خاطرنشان کرد: تجربه هزاران ساله اقوام ساكن در مناطق غرب آسيا و خاورميانه، همچون تمدن‌هاي بزرگ ساكنان فعلي ايران، مصر، بين‌النهرين و سومر شاهدي بر قابليت‌هاي مردم اين مناطق در ايجاد دانش لازم براي توسعه فنون تامين و انتقال آب است.
وی افزود: از سدهاي با قدمت بيش از ٥ هزار سال تا تونل‌هاي انتقال آب كه با مهارت بسيار در زير زمين حفر و آب را صدها كيلومتر از محلي براي مصارف انتقال داده و قنوات بسياري در فلات مركز ايران با قدمت بسيار كه برخي از آنها در سازمان‌هاي جهاني به عنوان ابتكارات ايرانيان به ثبت رسيده، موجب افتخار ساكنان اين سرزمين در قرن‌ها پيش بوده است.
اردکانیان تصریح کرد: امروز نيز موجب افتخار است كه با دستيابي به پيشرفته‌ترين دانش فني، توان مهندسان ايراني در احداث سازه‌هاي بزرگ آبي نظير سدها و تونل‌هاي انتقال در زمره كشورهاي پيشرفته است و اين پيشرفت‌ها تنها به مرزهاي كشورمان محدود نيست و برخي از بزرگترين طرح‌هاي سدسازي و تونل‌هاي ساير كشورها توسط شركت‌هاي ايراني ساخته شده است.
وی با اشاره به نمونه اين سازه‌هاي بزرگ نظیر ساخت طرح عظيم اوما اويا در سريلانكا و سد و نيروگاه سنگ توده ٢ و تونل استقلال در تاجيكستان یادآور شد: اين طرح‌ها در اعمال مديريت آب به ويژه در تامين و انتقال آب بسيار مهم بوده و بررسي تاريخي نشان مي‌دهند كه تا چه حد مديريت صحيح آب، اين عنصر كمياب و ارزشمند براي ادامه‌ حيات، همواره عاملي براي ثبات سياسي و اجتماعي بوده است.
وزیر نیرو ادامه داد: در ابتداي قرن بيست و يكم كه با رشد شديد جمعيت و نيازهاي غذايي فزاينده از يك سو و تغييرات اقليمي از سوي ديگر مواجه شده‌ايم، فشار بر مصرف منابع آبي شدت يافته و تنش‌هاي تازه‌اي به وجود آمده كه بايد بي‌درنگ مورد تحليل قرار مي‌گرفتند، پس بيش از هر زمان ديگري، اعمال مديريت بهم پيوسته آب مورد توجه قرار گرفت.
وی با بیان اینکه نكته مهم در برگزاري اين همايش نيز تغيير تدريجي از روش‌ سازه‌اي مهندسي به سمت ملاحظات زيست محيطي و اجتماعي است، اظهار کرد: امروز ديگر احداث ساز‌ه‌هاي آبي صرفا يك رشته فني و مهندسي نيست و به مولفه‌هاي بين رشته‌اي و از آن جمله مباحث اقتصادي، اجتماعي، امنيتي و زيست محيطي نيز بايد توجه شود.
به گفته اردکانیان، جاي خوشحالي است كه در نشست‌هاي تخصصي به موضوع تامين منابع مالي، بهره‌برداري و مباحث اجتماعي نيز توجه شده و حتي با كثرت و تعارض نظرات اجازه ارائه نكته‌ نظرات انتقادي نيز داده مي‌شود.
این مقام مسئول گفت: امروز براي ما روشن است كه مديريت تامين آب با احداث سازه‌هاي بزرگ تامين و انتقال در مرحله بعد از مديريت تقاضاي آب در حوضه‌هاي آبريز قرار مي‌گيرد. افزايش بهره‌وري و تخصيص عادلانه آب و از همه مهم‌تر اعمال مديريت بهم پيوسته منابع آب نقش مهمي در موفقيت مديريت آب دارد.
وزیر نیرو ادامه داد: مصادف شدن تغيير تشكيلات مديريت آب در وزارت نيرو بر اساس تقسيمات حوضه‌هاي آبريز كه در تاريخ ٨ بهمن ١٣٩٩ ابلاغ شده با هدف اعمال مديريت بهم پيوسته آب نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
وی با بیان اینکه باید هدف مجموعه‎ برگزاري همايش ششم ضمن ارزيابي جستجوی درست از توانمندي علمي، نگرش كاملأ نهادينه در كاربردها و سياست آب باشد، خاطرنشان کرد: رويدادهاي فاجعه‌آميز اخير در جهان از جمله همه‌گيري بيماري كرونا نشان داد كه در زمينه مخاطرات موجود هرگونه مدل‌سازي، شبيه‌سازي و يا پيش‌بيني با وجود دقت و ظرافت، امكان مداخله مؤثر را نخواهند داشت مگر آنكه عوامل بازيگر در اجتماع، خود جزئي از اين نظام‌ها باشند.
اردکانیان افزود: باید تاكيد مجدد در اعمال مديريت بهم پيوسته منابع آب و طرح‌هاي توسعه IWRMDP را مورد توجه ويژه قرار داده و دانش ساخت سازه‌هاي بزرگ آبي و تونل‌هاي ارتباطي را با عنوان موضوعي چند مولفه‌اي بررسي كرده و هدف اصلي را كه همان ايجاد توسعه همه جانبه در كشور و فراهم کردن رفاه و سلامت در جامعه است را فراموش نکنیم.
وزیر نیرو در خاتمه توصیه کرد: برگزاركنندگان كليه مقالات و نتايج نشست‌های تخصصي در اين كنفرانس را با روش‌ شناسي مشترك و جامع مورد تحليل قرار داده و نتايج آن‌ را براي ارتقای علوم و مهندسي آب و مديريت شهري در اختيار عموم قرار دهند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات