از گرامیداشت روز مهندس در زنجان تا پیشنهاد طرح جامع مسکن به وزارت راه و شهرسازی

از گرامیداشت روز مهندس در زنجان تا پیشنهاد طرح جامع مسکن به وزارت راه و شهرسازی


مهندس احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور همزمان با «روز مهندس» و در تازه ترین سفر استانی خود، به استان زنجان سفر کرد تا از نزدیک با مشکلات در این استان آشنا شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان، مهندس خرم در این سفر یک روزه، از نزدیک در جریان مشکلات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان قرار گرفت و در دو نوبت صبح و عصر، جلسه‌ای با اعضای هیات مدیره سازمان استان زنجان و با حضور مهندس بیات منش مدیرکل اداره راه و شهرسازی برگزار کرد. حاضرین در این جلسه نیز درخصوص مشکلات سازمان و سایر موارد به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

بزرگداشت روز مهندس در زنجان

به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان و به مناسبت »روز مهندس»، مراسمی ویژه باحضور مهندس احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان، به مناسبت پنجم اسفندماه، «روز مهندس»، مراسمی ویژه باحضور مهندس احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان در محل این سازمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

این مراسم با برگزاری جلسه با هیأت مدیره سازمان، دیدار با دکتر فتح‌اله حقیقی استاندار زنجان، بازدید از پروژه مجتمع رفاهی، ورزشی، و فرهنگی مهندسین، و پروژه‌های طرح اقدام ملی همراه خواهد بود.

در این مراسم با اهدای لوح سپاس از تلاش‌های دکتر مهرداد سلطانی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان، مهندس مسعود بیات‌منش مدیرکل راه و شهرسازی و دکتر حبیب ملایی‌یگانه شهردار زنجان تجلیل به عمل آمد.

از برنامه‌های ویژه این مراسم، تجلیل از جان‌فشانی‌های مدافعان حوزه سلامت استان بود که در این راستا، از دکتر پرویز قزلباش، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان قدردانی شد.

در این مراسم، 3 دستگاه الکتروکاردیوگراف 12 کاناله و 2 دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان، اهدا شد.

پیشنهاد طرح جامع مسکن و ساختمان به وزارت راه و شهرسازی

مهندس احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در مراسم گرامی‌داشت روز مهندسی در زنجان، با تبریک روز مهندس و یادی از مدافعان سلامت اظهار داشت: ۲۵۰۰ سال پیش هگمتانه را ساختیم و بر این بنا می‌بالیم که با این دقت کار شده، همچنین بنای شوش یا بنای مسجد جامع عتیق اصفهان چنان زیبا و محکم طراحی شده که هنوز سرپاست، و همینطور وجود بازارهایی که همه مات و مبهوت از این ظرفیت، هنرمندی و دقت هستیم.

وی افزود: کشور ما مهد دانش و تکنولوژی، و کانون صدور دانش و تکنولوژی بوده‌است، ولی متاسفانه این ویژگی مهم را از دست داده‌ایم و نیم بند از آنها استفاده می‌کنیم.
مهندس خرم بیان اینکه روزی ما آخرین نسل ساخت و ساز و طراحی بودیم، به نسل‌های ساخت و ساز و طراحی در دنیا اشاره کرد و اظهارداشت: نسل اول، نسل سنگ و گل و چوب، بدون طراحی و محاسبات و نسل دوم، با ورود مفرق و فلزات در صنعت با یک طراحی، بدون محاسبات همراه بوده است، ضمن اینکه نسل سوم، نسل ورود طراحی مهندسی و محاسبات ؛ نسل چهارم، صنعتی‌سازی ؛ نسل پنجم، هوشمندسازی صنعت ساختمان؛ نسل ششم، ساختمان سبز و نسل هفتم، که دنیا وارد آن شده است، ولی متاسفانه کشور ما در نسل سوم یا همان نسل پیشاصنعتی قرار دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر اینکه یک‌سال است از موضع رئیس سازمان و پنج سال قبل هم از موضع رییس انجمن فناوران صنعتی‌سازی ساختمان به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد دادیم که حاضر هستیم به عنوان عامل چهارم، طرح جامع مادر مسکن و ساختمان را، با دو زیرطرح صنعتی‌سازی و بازآفرینی شهری کار کنیم، تصریح کرد: همانطور که می‌دانید، در بافت فرسوده و ناکارآمد کشور، بیش از ۲۲ میلیون ساکن وجود دارد، ولی ما هنوز موفق نشدیم در این زمینه کار کنیم.

به گفته مهندس خرم، کشوری که صادرکننده دانش و تکنوژی بوده، و 32 کشور دنیا تحت نفوذ و وابسته به آن بوده، مهمترین صادرات آن تا ۱۵۰۰ سال پیش، صادرات طراحی ساختار، تشکیلات حکومتی و مدیریت کشور بوده است، الان کجا قرار دارد؟

وی با تاکید بر اینکه روز مهندس باید یک تحول فکری ایجاد کند، اظهار داشت: در این راستا، ما هم باید تصمیم بگیریم که در جهت مهندسی کشور گام برداریم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با یادی از پروفسور ثبوتی چهره ماندگار استان، تاکید کرد از ظرفیت این شخصیت مهم در استان استفاده کنیم، و از به حاشیه بردن مسائل دست برداریم.

مهندس خرم تاکید کرد: نه قدرت نظامی، نه فرهنگی، و نه اقتصادی اقتدارآور نیستند، بلکه قدرت از آن کشور و فردی است که تولیدکند.

وی با بیان اینکه دانایی مبنا و محور اقتدار است، افزود: ما با فرهنگ غنی روبرو هستیم و باید در پزشکی و مهندسی حرف اول را در دنیا بزنیم، و در اکثر زمینه‌ها ورود کنیم و صاحب دانش و تکنولوژی باشیم.

مهندسین دوشادوش مسئولین، دولت و ملت در پروژه‌های عمرانی گام برمی‌دارند

مهندس حسن مجتبی‌زاده در مراسم گرامیداشت روز مهندس، ضمن تبریک این روز به مهندسان، اظهار داشت: امروز هم مهندسین دوشادوش مسئولین، دولت و ملت در پروژه‌های عمرانی گام برمی‌دارند و در پروژه اخیر هم که یک اقدام ملی است، تلاش وافری دارند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان اظهار داشت: امسال بزرگداشت روز مهندسی با حضور بالاترین مقام سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار می‌شود.

مهندس مجتبی‌زاده با بیان اینکه تاریخ باشکوه کشور سرشار از توفیقات و افتخارات مهندسی است، افزود: تاریخ معاصر و دوران جنگ هم از این غایله مستثنی نیست.

وی تصریح کرد: از افتخارات دوران جنگ، پل بعثت است که شاهکار مهندسی دوران جنگ، و مرهون تلاش و همت والای مهندسین کشور است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان با تاکید بر اینکه امروز هم مهندسین دوشادوش مسئولین، دولت و ملت در پروژه‌های عمرانی گام برمی‌دارند و در پروژه اخیر هم، که یک اقدام ملی است، تلاش وافری دارند، اظهار امیدواری کرد که مهندسین به مسئولیت اجتماعی خود مثل همیشه بیش از پیش عمل کنند.

کیفیت‌بخشی؛ به عنوان یک دغدغه در حوزه نظام مهندسی

دکتر مهرداد سلطانی در مراسم گرامی‌داشت روز مهندس، با تاکید براینکه امروز ما باید به دنبال تعادلی میان بحث اقتصاد و بحث کیفیت در خدمات مهندسی باشیم، اظهار داشت: امروز علیرغم اینکه تعداد زیادی از مهندسین مشغول به کار هستند، ولی دغدغه کیفیت‌بخشی همچنان به عنوان یک دغدغه مطرح است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان در مراسم گرامی‌داشت روز مهندسی، با تبریک روز مهندس و یادی از مدافعان سلامت اظهار داشت: در سازمانی هستیم که حدود 25 الی 30 سال قبل، کانون نوپای نظام مهندسی در استان بود.

سلطانی خاطرنشان کرد: مهندسین پیشکسوت آن روز استان و شهر زنجان، تلاش کردند و ساخت و سازهای استان را در ذیل قانون خدمات نظام مهندسی در چارچوب‌هایی که آن روز وجود داشت، قرار دادند، و نهالی را کاشت و رشد دادند که امروز یک سازمان منظم، با چند هزار عضو دارای پروانه داریم، و اعضایی که در انتظار گرفتن پروانه هستند. همچنین، گروه‌ها، و تخصص‌های متعدد و سازوکارهایی داریم که برای خدمات‌رسانی به مردم تعریف شده‌اند، و روز به روز شاهد ارتقای این سازمان هستیم.

وی تصریح کرد: اگر آن روز مشکلات کشور، بحث چالش ساخت و سازهایی بود که به لحاظ افزایش جمعیت، کشور به آنها نیاز داشت، و با کمبود مهندسین و نیروهای تخصصی مواجه بود، و یا چالش‌هایی مثل عدم توجه به بحث مهندسی در ساخت و سازها، وجود داشت، امروز هم، چالش‌های دیگری گریبانگیر این حوزه است .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با تاکید براینکه امروز ما باید به دنبال تعادلی میان بحث اقتصاد و بحث کیفیت در خدمات مهندسی باشیم، ادامه داد: امروز علیرغم اینکه تعداد زیادی از مهندسین مشغول به کار هستند، دغدغه کیفیت‌بخشی همچنان به عنوان یک دغدغه مطرح است.

سلطانی با اشاره به اینکه در جلسات مختلف و در تبادل نظرها پیگیر هستیم که امروز چگونه می‌توانیم با برخورداری از یک پتانسیل بزرگ در حوزه نیروی انسانی، به موضوع کیفیت‌بخشی به ساخت و سازها بپردازیم، اظهار داشت: امروز از کمیت‌محوری عبور کردیم ولی بعضا مسایل اقتصادی و اقتصاد مهندسی اجازه نمی‌دهد که بتوانیم همه ابعاد کیفیت را مد نظر قرار دهیم.

وی تاکید کرد: باید از پیشنهادات استان‌ها در این حوزه استقبال کرد و دنبال راهکارها و سازوکارهایی برای کیفیت‌بخشی به خدمات مهندسی و تعادل بخشیدن بین بحث اقتصاد، بازار و نیازهای جامعه از یک سو، و ارائه خدمات مهندسی از سویی، بود، تا به توسعه‌یافتگی لازم دست یابیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان افزود: در این راه استان زنجان هم به سهم خود تلاش می‌کند، و دوستان در نظام مهندسی، در گروه‌های تخصصی و هیات مدیره، به دنبال ارائه و مسیریابی طرح‌هایی هستند، که قطعا با انعکاس این موضوع به شورای مرکزی و با تصویب پیشنهادات در سطوح بالاتر، می‌توانیم شاهد یک ارتقاء در این حوزه هم باشیم.

دیدار با استاندار زنجان

در ادامه این سفر استانی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور شامگاه سه‌شنبه 5 اسفند در دیدار با استاندار زنجان، و عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر، اظهار داشت: در حوزه خدمات جاده‌ها در استان، بحث رسیدگی به وضعیت اتوبان باید مدنظر قرار گیرد.

مهندس خرم، مسئله دوم را سیمای شهری استان ذکر و ابراز داشت: سیمای زنجان خوب نیست نه سیمای شهرسازی و نه سیمای نمایی ورییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: زنجان 4/5 مورد اتوبان و خیابان قیمتی دارد که اگر مشاور برای اصلاح پیاده‌سازی شهرسازی، شبکه و بدنه داشته باشد، در سیمای شهری خیلی تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان همکاری خیلی خوبی با سازمان کشور و هیات چهار نفره داشته است، اظهار داشت: در طرح اقدام ملی، اولین استانی که تفاهم‌نامه را در کل کشور اجرا کرد، زنجان بود و منادی این بودند که تفاهم‌نامه قبلی عملیاتی است و تفاهم‌نامه جدید هم به طریق اولی عملیاتی است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید براینکه یکی از کارهایی که سال آینده، سازمان استان زنجان باید انجام بدهد، این است که 10 نفر پرسنل از المپیادی‌های استان را که در رشته‌های هفت گانه صنعت ساختمان تحصیل کردند، جذب کند و در ادامه سالی ۱۰ نفر اضافه، و از طرفی نیروهایی را با حفظ معیشت و زندگی تعدیل کند. این اقدامی است که در سراسر کشور باید انجام شود و هر سازمانی که در جذب المپیادی‌ها و نخبگان، و شاگرد اول، فوق لیسانس و دکترا بکوشد، و پیشقدم باشد، جایزه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی باید نماد مهندسی باشد و به لحاظ تولید فکر و ایده هم در این حوزه باید تحول اساسی صورت گیرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در عین حال اعلام کرد: سه دستور کار جدی داریم در این استان که تقاضا دارم روی آن کار کنید. اول، مبحث بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات است که ستاد آن در مرکز تشکیل شده و در استان‌ها هم نماینده دارد، ضمن اینکه از ابتدای سال آینده تشکیلات بهره‌برداری، مرمت و نگهداری راه‌اندازی می‌شود که در دو برنامه 5 ساله، بیش از 300 هزار شغل برای مهندسین ایجاد می‌کند و در زنجان هم خیلی موثر است.

وی، مبحث دیگر را بحث مصرف انرژی عنوان کرد و ابراز داشت: باید مصرف انرژی را مدیریت کنیم و مورد سوم هم، مبحث صنعتی‌سازی است که اشتغال خوبی را ایجاد می‌کند.

مهندس خرم افزود: یکی از کارهایی که برای مهندسین انجام شده، بحث بیمه است و در حال حاضر هم، دو مسئله داریم، یکی مسکن مهندسین و دیگری کمک تسهیلاتی به عضو بدون مسکن است.

وی با بیان اینکه اگر بستر کار فراهم شود دیگر مهندس بیکار نخواهیم داشت، تصریح کرد: مشاور خانه مهندس هم در استان برای جذب توریست با امکانات تفریحی و رفاهی و ... احداث شود.

اهتمام برای مرکز لجستیکی شدن شهر زنجان

در ادامه دکتر فتح‌اله حقیقی در دیدار رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار داشت: اقدامات خوبی مبنی براینکه زنجان مرکز لجستیکی شود، صورت گرفته است.

استاندار زنجان در دیدار رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار داشت: مواردی که درخصوص اتوبان، خیابان‌ها و سیمای شهر زنجان از سوی مهندس خرم بیان شد، درصورت امکانپذیر بودن، حتما انجام خواهد شد.

حقیقی با بیان اینکه شهر زنجان را از سمتی توسعه دادند که اصلا اصولی نبوده است، افزود: طرح جامع زنجان را اخیراً مصوب کردیم.

وی با بیان اینکه مسایل و مواردی از این قبیل در شهر زنجان زیاد است، تصریح کرد: به عنوان نمونه، طرح سبزه میدان است که بالای ۳۰سال سابقه دارد و درحال حاضر هم با تغییر شکل فیزیکی در حال عملیاتی شدن است.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه از اینگونه مسائل در استان زیاد داریم، که متاسفانه اجازه انجام اقدامات دیگر را نمی‌دهد، اظهار داشت: بیش از ۴۵۰۰ واحد مسکونی داریم که بالای ۷۰ درصد پیشرفت دارد و در این مسائل به قدری خرابکاری وجود دارد که پرداختن به آن‌ها زمانبر است

وی ادامه داد: ویروس کرونا کلا وضعیت را به هم ریخت و کلی مشکلات به بار آورد، و از طرفی مشکلات فراوانی هم در استان داریم که از انجام بعضی موارد که به حق و درست است، جا ماندیم.

حقیقی اظهار امیدواری کرد در خصوص مشکلات سیمای شهری استان، جلساتی برگزار شود و فرامین مهندس خرم نیز در این جلسات مد نظر قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در ارتباط با مسکن ملی هم بیان شد، که اقدامات خوبی صورت گرفته، و همچنین، اقدامات خوبی مبنی بر اینکه زنجان مرکز لجستیکی شود، صورت گرفته است.

استاندار زنجان خاطرنشان کرد: درخصوص مسکن مهر نسبت به کل کشور، از قول وزیر راه و شهرسازی عرض می‌کنم «جایگاه برتر را کسب کردیم» و از ۱۵ هزار سهمی که گرفتیم، ۱۱ هزار ۵۰۰ واحد عملیاتی شده و زمین ۳۵۰۰ واحد دیگر هم یکی دو هفته آینده فراهم خواهد شد.

وی افزود:  به خاطر همین مرکز لجستیک، در سال گذشته، فرودگاه شهر به گونه‌ای احداث و بازسازی شد که برای فرود هواپیماهای باری هم قابل استفاده باشد.

استاندار زنجان تصریح کرد: دوخطه کردن راه‌آهن شهر زنجان، که از سال ۸۲ و همزمان با سفر مقام معظم رهبری، بلاتکلیف مانده، با جدیت پیگیر هستیم که انشاالله پایان اردیبهشت ماه به اتمام خواهد رسید. در صورت اتمام این طرح، بار ریلی از ۹ میلیون تن به ۱۷ میلیون تن خواهد رسید.

به گفته وی، همچنین با اجرای این پروژه، مسافت تهران به زنجان هم یکساعت و ۲۰ دقیقه کاهش خواهد یافت.

حقیقی ابراز داشت: جاده‌هایی را در دست احداث داریم که یک نمونه، جاده سلطانیه_ قیدار _ همدان است که با این اقدام هم، یکساعت مسافت راه کاهش می‌یابد و ازطرفی کمک می‌کند به راه‌آهن که بستر مرکز لجستیک ایجاد شود. و از طرفی جاده زنجان_ طارم _ منجیل را هم در دست اقدام داریم،

وی افزود: علی‌رغم مشکلاتی که در بحث سیمای شهر زنجان داریم، با تلاش مدیران استانی اقدامات خوبی صورت گرفته و امیدواریم که بهتر از قبل و جدی‌تر در مسیر توسعه استان گام برداریم.

تجلیل جامعه مهندسی از جامعه پزشکان

مهندس احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به نمایندگی از جامعه مهندسان از دکتر پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان به نمایندگی از تمامی مدافعان سلامت، تجلیل کرد.

در مراسم ویژه ای که به منظور بزرگداشت روز مهندس باحضور مهندس احمد خرم رییس سازمان نظام پزشکی ساختمان کشور، مسئولین استانی و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان برگزار شد، به پاس جان‌فشانی‌های مدافعان حوزه سلامت استان، به نمایندگی از جامعه پزشکی کشور، از دکتر پرویز قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با اهداء لوح تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم، 3 دستگاه الکتروکاردیوگراف 12 کاناله و 2 دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان، به ارزش 150 میلیون تومان اهدا شد.

این مراسم در سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

نشست صمیمی مهندس خرم با اعضای هیئت مدیره سازمان

باحضور رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در زنجان، جلساتی با هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان در دو نوبت صبح و عصر، با بررسی مشکلات سازمان و سایر موارد برگزار شد.

در پایان جلسه هیات مدیره سازمان به پاس زحمات و تلاش های بی دریغ مهندس خرم، در راستای اعتلای جایگاه سازمان نظام مهندسی و شان مهندسین با اهدای لوح تقدیر کردند.

عیادت از پیشکسوت حرفه مهندسی زنجان

در همین حال، مهندس احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در سفر یکروزه به زنجان، ضمن حضور در برنامه‌های ویژه این روز، از مهندس علی غیورنمین، پیشکسوت استان زنجان عیادت و دلجویی کرد.

در این دیدار مهندس مجتبی زاده، مهندس بیات منش و دکتر جواهری، مهندس خرم را همراهی کردند.

بازدید از عمارت معینی ها

مهندس احمد خرم در سفر یکروزه به زنجان، ضمن بازدید از عمارت معینی‌ها، از مهندس میرموسی انیران و مهندس حمیدرضا هشترودی تجلیل کرد.

سفر مهندس خرم به زنجان با برنامه‌های مختلفی همراه بود که از جمله این برنامه‌ها، بازدید از عمارت معینی‌ها، و تجلیل از مهندس میرموسی انیران و مهندس حمیدرضا هشترودی بود.

بازدید از پروژه‌های مجتمع رفاهی مهندسین و طرح اقدام ملی مسکن

به مناسبت روز مهندس و همزمان با سفر رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به زنجان، از پروژه‌های مجتمع رفاهی مهندسین واقع در گاوازنگ و پروژه ۷۳ هکتاری طرح اقدام ملی مسکن بازدید به عمل آمد.

مهندس احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با همراهی دکتر سلطانی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مهندس بیات منش مدیر کل اداره راه و شهرسازی و اعضای هیات مدیره و مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان، از پروژه‌های مجتمع رفاهی مهندسین واقع در گاوازنگ و پروژه ۷۳ هکتاری طرح اقدام ملی مسکن بازدید کرد.

پروژه‌ مجتمع رفاهی مهندسین واقع در گاوازنگ در زمینی به مساحت ٥٠٠٠ مترمربع با زيربناي حدود ٩٠٠٠ مترمربع شامل تالارو رستوران و سوييتهاي اقامتي و باشگاه ورزشي چندمنظوره و چندطبقه پاركينگ و محلي براي استقرار ويترين صنايع دستي گردشگري و محصولات مرتبط عمراني, در حال ساخت است.

پروژه ۷۳ هکتاری طرح اقدام ملی مسکن استان زنجان نیز  در شرق استان در حال انجام عملیات اجرایی است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات