فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست: کرونا شکار غیرمجاز را کاهش داد

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست: کرونا شکار غیرمجاز را کاهش داد

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شیوع کرونا و کاهش افراد در عرصه‌های طبیعی سبب شد تا امسال شکارهای غیرمجاز کاهش یابد.

به گزارش«پارما» سرهنگ جمشید محبت خانی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شمار شکار غیرمجاز پستانداران در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 15 درصد کاهش داشته است، در این مدت شکار پرندگان 14 درصد، صید آبزیان 17 درصد، زنده گیری پرندگان 39 درصد و زنده گیری پستاندان 32 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش دارد.

وی در پاسخ به این سوال ایرنا که شمار اسلحه دارای مجوز در دست مردم چه میزان است گفت: امسال میزان کشف اسلحه غیرمجاز نسبت به پارسال تفاوتی نداشته است و بر اساس برآوردهای انجام شده اکنون سه میلیون قبضه سلاح در دست مردم است.

وی اظهار داشت: وضعیت معیشت مردم، گرانی ها و وضعیت اقتصادی در گرایش مردم به شکار حیوانات در طبیعت تاثیر گذار است، یکی دیگر از علت های گرایش مردم به شکار، ذائقه برای تیراندازی است، در این زمینه پیشنهاد می شود که برای پاسخ به این ذائقه، سالن های تیراندازی در سطح کشور توسعه یابد.

کمبود محیط بان

سرهنگ محبت خانی درباره کمبود محیط بان در کشور گفت: اکنون سه هزار و 600 نفر محیط بان کار حفاظت از عرصه های تحت مدیریت این سازمان را بر عهده دارند که این رقم دست کم باید به هشت هزار نفر برسد.

وی با بیان اینکه اکنون با 50 درصد از چارت سازمانی محیط بانی مشغول به خدمات رسانی هستیم افزود: در سطح کشور بیش از 600 پاسگاه محیط بانی وجود دارد که 100 پاسگاه از این تعداد به علت کمبود نیرو غیرفعال است، البته هیچ کدام از مناطق تحت مدیریت این سازمان خالی از محیط بان نیست و با ظرفیت موجود از تمامی عرصه ها حفاظت و صیانت می شود.

وی خاطرنشان کرد: مجوز برای استخدام محیط بان گرفته شده است و هر سال قرار است 250 نفر محیط بان جذب شود، امسال قرار است 300 نفر نیروی محیط بان جذب شود که 50 نفر از این تعداد محیط بانان دریایی هستند.

خرید جلیقه های ضدگلوله

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست درباره خرید جلیقه های ضدگلوله برای محیط بانان گفت: 2 سال گذشته، هزار و 500 جلیقه ضدگلوله در استان های کشور توزیع شده اما اکنون نیاز است تا جلیقه ها نوسازی شود، در این زمینه پیگیر هستیم تا این تجهیزات خریداری شود.

وی گفت: سنگین بودن جلیقه ها سبب گلایه محیط بانان بود که تلاش داریم در خرید جدید، جلیقه های سبک تامین و توزیع شود.

سرهنگ محبت خانی در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به سوال ایرنا در زمینه آتش سوزی های عمدی گفت: حدود هفت درصد از آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی، عمدی بوده و عامل انسانی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه شماری از افراد شناسایی و دستگیر شده است و شماری هم هنوز دستگیر نشده اند البته پرونده باز است و شناسایی افراد در دست پیگیری است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست افزود: افراد متخلف برای رسیدگی، به دستگاه قضا معرفی شده اند.

برخورد با شکار پرندگان شکاری

سرهنگ محبت خانی در باره زنده گیری پرندگان شکاری گفت: یکی از مشکلات در کشور، زنده گیری پرندگان شکاری است، متخلفان از استان های جنوبی در استان های مختلف کشور حضور یافته و پرندگان شکاری را زنده گیری کرده و می فروشند.

وی با بیان اینکه با متخلفان در این زمینه بشدت برخورد می شود خاطرنشان کرد: مشتریان پرندگان شکاری، کشورهای عربی هستند و این پرندگان را با قیمت بالایی خریداری می کنند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست افزود: متخلفان بدانند عرصه های طبیعی تحت نظارت است و با متخلفان به قطع برخورد می شود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات