۳۸هزار نفر در سامانه «سبزینه» برای درخواست کاشت نهال رایگان ثبت نام کردند

۳۸هزار نفر در سامانه «سبزینه» برای درخواست کاشت نهال رایگان ثبت نام کردند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، محمدرضا زندیه در نشست خبری با رسانه‌ها گفت: با وجود اینکه همواره احیای فضای سبز به عنوان دغدغه شهروندان مورد تاکید شهرداری شیراز بوده اما طرح احیای فضای سبز و باغات شیراز با هدف نگهداری و حفاظت از فضای سبز و باغات و افزایش سرانه فضای سبز شهری چندی است مورد توجه جدی‌تر شهرداری قرار گرفته و در همین رابطه بیشترین توجه شهردار شیراز به ویژه در ایام منتهی به نوروز معطوف به آن است.
به گفته محمدرضا زندیه طرح سبزینه و در نظر گرفتن سامانه‌ای برای ثبت‌نام در آن، در اجرا پروژه‌ای بسیار سنگین بود که با استقبال خوب شهروندان نیز مواجه شده و در این طرح کم تاکنون ۳۸ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که که اگر به هرکسی ۳ درخت اهدا شود به عدد ۱۰۰ هزار درخت با تنوع در گونه‌ها شامل زیتون و نارنج و سرو می‌رسد.
زندیه ساماندهی و نظم در توزیع نهال و تاکید بر کاشت آن در حریم داخلی شهر شیراز و عدم تجمع شهروندان در شرایط شیوع کرونا را از دیگر اهداف راه‌اندازی این سامانه برشمرد و گفت: شهروندان عزیز شیرازی می‌توانند از طریق سایت سازمان سیما و منظر شهرداری شیراز به آدرس www.landscape.shiraz.ir وارد سامانه سبزینه شده و مراحل ثبت‌نام را انجام دهند و شهرداری پس از تهیه آمار و تفکیک بر اساس مناطق ۱۱ گانه و محلات گوناگون، طبق جدول زمان‌بندی پرسنل خود را جهت تحویل و کاشت نهال به مکان‌های مورد نظر اعزام می‌کند.
زندیه با اشاره به اینکه اجرای این طرح از ۱۵ اسفند عملیاتی می‌شود اظهار داشت: طرح سبزینه در راستای پویش بزرگ زاگرس سبز و کاشت یک میلیون بذر گیاهان بومی در شیراز در حال برگزاری است.
وی افزود: سیاستگذاری‌‌های شهرداری بر این منوال است که علاوه بر اینکه پرسنل شهرداری خود اقدام به کاشت درختان کنند، از مشارکت شهروندان نیز بهره ببرد و علاوه این‌ها به تلفیق این دو نیز پرداخته و به سفارش شهروندان در منازل و محیط‌های پیرامونی آنها نیز درخت کاشته شود.
به گفته وی جشنواره سبزه‌های نوروزی دیگر طرح شهرداری بوده که جنبه فرهنگی و تاریخی دارد و با توجه به اینکه هرسال شهروندان در ایام نوروز بذر گندم می‌کاشتند امسال پیشنهاد دادیم شهروندان به جای آن بذر نارنج بکارند تا شهرداری پس از جوانه زدن آن را از شهروندان تحویل گرفته و در سطح شهر بکارد و به جای آن به شهروندان درخت و گل هدیه بدهد.
شهر گل و بلبل مامن و پناهگاه پرنده ها می‌شود
وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن هفته درختکاری هرروز یک برنامه داریم که شعار روز اول "درخت یعنی زندگی" بوده و هدف آن فرهنگ سازی جهت کاشت درخت و نگهداری فضای سبز است و  در روز آخر نیز شعار "پرندگان به عنوان عناصر حیاتی و ارزشمند فضای سبزی شهری" را داریم.
به گفته وی از آنجا که پرندگان عنصر غیرقابل حذف طبیعت شهری بوده و شیراز نیز از قدیم به عنوان شهر گل و بلبل مشهور بوده، لانه هایی در باغ‌های مختلف برای این پرندگان ساخته می‌شود تا مامنی برای آنها به خصوص در فصل بهار شود.
در ادامه رئیس سازمان سیما منظر شهرداری شیراز ضمن اشاره به اینکه جهت زیباسازی پل‌ها و المان‌ها، معابر و خیابان‌ها نیز نورپردازی و زیباسازی پلهای سطح شهر از مدت‌ها پیش در دستور کار شهرداری قرار گرفته افزود: بخشی از این امر در ایام مبارک دهه فجر اتمام یافت و مابقی نیز تا پایان سال و سپس هفته شیراز صورت می‌پذیرد.
وی افزود: نورپردازی پلها و معابر با استفاده از نظرات مشاوران متخصص بوده و با وجود افزایش قیمت مصالح الکتریکی شهرداری با بودجه ای معادل ۱۰۰ میلیارد تومان اقدام به این امر می‌کند.
در ادامه این مقام شهری با اشاره به اینکه در ایام نوروز نیز علی‌رغم اینکه به سبب شرایط کرونایی با محدودیت‌هایی در سفر به شیراز مواجه خواهیم بود و ما هم تابع تصمیمات ستاد استانی و ملی کرونا هستیم افزود: شهرداری طبق روال هرساله به اجرای فرش و المان گل و زیباسازی میادین و معابر، مسیرها و بلوارهای سطح شهر به ویژه ورودی‌های شیراز و مناطق یک، سه و هشت شیراز می‌پردازد و فقط حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار گلدان شب‌بو، میمون و اطلسی به این امر اختصاص داده شده و برای مناطق یازده‌گانه نیز تاکنون حدود ۴۰۰ هزار اصله درخت، درختچه و گیاهان پوششی در سطح شهر کاشته شده است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات