شیراز لیاقت کسب همه عناوین جهانی را دارد

شیراز لیاقت کسب همه عناوین جهانی را دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهدی جمالی نژاد گفت: با توجه به شخصیت و اصالت شیراز، این شهر لیاقت کسب اکثر عناوین جهانی را دارد. مهدی جمالی نژاد در حاشیه بازدید از غرفه شهرداری شیراز در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته در تهران با اشاره به جایگاه این کلانشهر در مباحث گردشگری بیان کرد: شیراز یک شهر-موزه است و آثار تاریخی فاخری در قدم به قدم آن وجود دارد.
وی گفت: نه تنها در شیراز که در کشور در حوزه گردشگری شهری کم کاری شده است. در حالی که مردم آثار تاریخی برجسته شهرها را به خوبی می شناسند و نیازی به معرفی ویژه ندارند. اما هنر شهرداری باید این باشد که نیمه پنهان و در واقع گنجینه های پنهان شهر را کشف کند چراکه با زنده شدن میراث معنوی فرهنگی در کنار میراث تاریخی،  شهر هویت پیدا می کند.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کار مدیران شهری تنها ساخت و ساز نیست که در کنار آن باید با انجام اقدامات فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، روح را به کالبدشهر بدمند، افزود: انصافا مدیریت شهری شیراز در این زمینه پروژه های خوبی را اجرا کرده و در دستور کار دارد و حضور شهرداری شیراز به عنوان تنها کلانشهر در این نمایشگاه نیز نشان از دغدغه مندی در حوزه گردشگری و فرهنگی دارد.
جمالی نژاد اظهار کرد: شیراز و دیگر شهرهای تاریخی ایران جاذبه های بسیاری دارند که برای همه شناخته شده است اما در همین شهرها هزاران اثر میراثی و معنوی وجوددارد که مردم آن را نمی شناسند؛ آثاری که هر کدام خود قصه ای ناشناخته اند و بهترین اثرگذاری شهرداری ها این است که با ایفای نقش در کنار متولیان میراث فرهنگی، گرد و غبار از این آثار ناشناخته یا کمتر شناخته شده زدوده و قصه شهر را برای مردم تعریف کنند.
جمالی نژاد با ابراز تاسف از اینکه ما میراث معنوی و ناملموس فرهنگی را فراموش کرده ایم، گفت: آداب و رسوم، غذاهای سنتی، بازی های بومی محلی و ...زیادی دارد که نیاز است که یک حرکت برای ثبت جهانی آنها در بحث کالبدی و میراث معنوی آغاز شود.
معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز حضور شیراز در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران را فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت‌های این شهر در حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری دانست.
دکتر جعفری گفت: شهرداری شیراز با ۵هزار نسخه کتاب، کتابچه و بروشورهای تخصصی که بیش از ۱۵ عنوان و موضوع را در حوزه گردشگری شیراز و معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده این شهر در بر می‌گیرد، در این نمایشگاه شرکت کرده است. در کنار این اقدام، معرفی و نمایش صنایع دستی شیراز با حضور استاد گلریزخاتمی به عنوان پیش کسوت صنعت و هنر  خاتم سازی و تشریح پروژه‌های سرمایه‌گذاری شیراز در حوزه گردشگری به ویژه در محدوده مناطق یک و سه و بافت تاریخی، فرهنگی شیراز، بخش دیگری از فعالیت‌هایی است که در غرفه شهرداری و شورای شهر شیراز انجام شد.
معاون شهردار با اشاره به اینکه چندی پیش، شیراز به عنوان «شهر جهانی صنایع دستی»  و مهندس حیدر اسکندرپور؛ شهردار این شهر از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به عنوان دبیر دبیرخانه «شهر جهانی صنایع دستی» معرفی شد، اظهار داشت: حضور در این نمایشگاه، نمایانگر توجه مجموعه مدیریت واحد شهری شیراز به موضوع توسعه گردشگری بود و امیدواریم با شرایطی که تصمیم گیرندگان حوزه گردشگری فراهم می‌کنند، همچنین با توجه و رعایت مردم، نوروز امسال را سالم و کم خطر بگذرانیم.

بنابراین گزارش، چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته از پنجم تا هشتم اسفند در کلانشهر تهران برگزار شد. در برگزاری این نمایشگاه، تشکل‌های گردشگری استان فارس و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز همراه و همدل در کنار مجموعه مدیریت شهری حضور دارند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات