محمدحسن عاقل‌منش عضو شورای شهر رشت : تا رسیدن به مرزهای ایده‌آل فاصله داریم/باید از آب و هوای معتدل گیلان برای توسعه‌ی فضای سبز شهری بهره‌ ببریم

محمدحسن عاقل‌منش عضو شورای شهر رشت : تا رسیدن به مرزهای ایده‌آل فاصله داریم/باید از آب و هوای معتدل گیلان برای توسعه‌ی فضای سبز شهری بهره‌ ببریم

محمدحسن عاقل‌منش عضو شورای شهر رشت : تا رسیدن به مرزهای ایده‌آل فاصله داریم/باید از آب و هوای معتدل گیلان برای توسعه‌ی فضای سبز شهری بهره‌ ببریم
تا رسیدن به مرزهای ایده‌آل فاصله داریم/باید از آب و هوای معتدل گیلان برای توسعه‌ی فضای سبز شهری بهره‌ ببریم
رشت همچون دیگر شهرهای استان گیلان در منطقه‌ی آب و هوایی معتدل واقع شده است و این شرایط آب و هوایی فرصت و امکان توسعه و گسترش فضای سبز را به این شهر می‌دهد.
این مطلب را محمدحسن عاقل‌منش به مناسبت فرا رسیدن «روز درختکاری» و «هفته‌ی منابع طبیعی» عنوان کرد و گفت: اگر از همه‌ی ظرفیتهای مدیریت شهری، سازمانهای مردم‌نهاد و مردم بهره‌ بگیریم می‌توانیم وضعیت فضای سبز شهر رشت را بهبود ببخشیم.
این عضو شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرانه‌ی فضای سبز شهر رشت از میانگین کشوری کمتر است خاطر نشان کرد: بدون شک بخشی از این کمبود با بهره‌برداری از باغ 450 هکتاری لاکان تامین می‌شود.
وی با اشاره به کم بودن سرانه‌ی فضای سبز رشت به نسبت وضعیت آب و هوایی موجود تاکید کرد: همگان می‌دانند که استان گیلان و همچنین شهر رشت از شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب برای رشد گل، گیاه و درخت برخوردار است اما متاسفانه می‌بینیم مطابق آمارهای موجود از این نظر بسیار عقب هستیم. به همین دلیل باید از همه‌ی ظرفیتها برای توسعه و پیشرفت در مسیر افزایش فضای سبز استفاده کنیم.
وی به ضرورت بهره‌گیری از ویژگیهای اقلیمی استان گیلان و به ویژه مرکز آن اشاره کرد و گفت: فرا رسیدن «روز درختکاری» امسال را به فال نیک بگیریم و از همین امروز برای توسعه‌ی فضای سبز شهرمان که نیاز حیاتی این شهر است، همت کنیم.
عاقل‌منش سپس خاطر نشان کرد: آنهایی که از خارج استان به گیلان می‌نگرند از این استان به عنوان استان سرسبز و با جنگلهای انبوه یاد می‌کنند اما ما که اینجا زندگی‌می‌کنیم می‌دانیم وضعیت فضای سبز شهرمان چندان هم مطلوب نیست و متاسفانه نتوانسته‌ایم از ظرفیتهای اقلیمی و شرایط مناسب آب و هوایی شهرمان در توسعه‌ی فضای سبز شهری به خوبی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: با علاقه‌مندی که در تک تک اعضای شورای اسلامی شهر رشت در این زمینه می‌بینم جای امیدواری است که بتوان با برنامه‌ریزی‌ مناسب و حساب شده با نهالکاری، گلکاری، چمنکاری و … این نقص عمده‌ی شهرمان را جبران کنیم.
عاقل‌منش با بیان اینکه همزمان با فرا رسیدن «روز درختکاری» باید شهرداری از هم اکنون نهضتی را به راه‌اندازد که زمینه‌های کاشت گل، گیاه و نهال درخت را در مناطق مختلف شهری برای همگان فراهم آورد، گفت: تنها با همت و عزمی جدی است که می‌توانیم به این مهم دست یابیم.
این عضو شورای اسلامی شهر رشت در ادامه‌ی سخنانش با بیان گوشه‌هایی از آمار نهالهای غرس شده در شهر رشت در طول سالهای 95 تا 99 گفت: تعداد نهالهای غرس شده در سال 95 سه هزار و 681 نهال بوده که 657 نهال بومی و سه هزار و 24 نهال غیربومی بوده‌اند و این میزان در سال 99 حدود سه هزار و 88 نهال بوده که 482 نهال بومی و دو هزار و 606 نهال غیربومی بوده‌اند و این نهالکاریها جدای از نهالهایی بوده که به طور رایگان بین مردم توزیع شده است.
عاقل‌منش خاطر نشان کرد: در پنج منطقه‌ی شهرداری رشت جمعاً 64 پارک و بوستان وجود دارد گفت: منطقه‌ی یک شهرداری 17 بوستان، منطقه‌ی دو شهرداری 9 بوستان، منطقه‌ی سه شهرداری 13 بوستان، منطقه‌ی چهار شهرداری 14 بوستان و منطقه‌ی پنج شهرداری رشت 11 بوستان دارد. سرانه ی فضای سبز رشت 2.4 مترمربع است که با بهره برداری از پروژه های در دست اقدام شهرداری به 6.4 مترمربع می رسد و تا رسیدن به مرزهای ایده‌آل فاصله داریم.
این عضو شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر توسعه ی گسترش فضای سبز با “روف گاردن” یا “باغ بام” یا “بام سبز” گفت: بام سبز به فضای سبز روی پشت بام یا تراس گفته می شود که فضای سبز بر روی سقف اجرا شده باشد و بستر کشت گیاه، در ارتفاعی بالاتر از سطح خاک زمین بر روی بستر مصنوعی پشت بام شکل گرفته باشد. توسعه ی “روف گاردن” این فرصت را برای ما فراهم می کند که بتوانیم بر فضای سبز موجود شهر بیافزاییم و به همین دلیل اعضای محترم شورای شهر رشت برای همه ی سازندگان بناهای مختلف که این موضوع را در نظر بگیرند، مشوق هایی در نظر گرفته اند که امیدوارم به لطف خداوند و همراهی شهروندان بتوانیم در این زمینه به موفقیت برسیم و بر میزان فضای سبز شهری بیافزاییم.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر رشت

    منبع خبر

    شورای شهر رشت

    شورای شهر رشت یک شورای شهر در شهر رشت می باشد

      نظرات