متن بیانات بسیار مهم مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست پس از کاشت نهال در روز درختکاری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب پس از کاشت دو اصله نهال میوه در روز درختکاری مباحث مهمی بیان داشتند که بخش محیط زیستی این سخنان به شرح زیر بازنشر می شود:
بسم الله الرّحمن الرّحیم

و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین.

به همه‌ ملّت عزیز ایران و شنوندگان و بینندگان این برنامه سلام عرض می کنم. بحمدالله مجدّداً فرصتی پیش آمد برای سخن گفتن از درخت و گیاه، و از فضای سبز و محیط‌ زیست؛ خداوند متعال گیاه را و درخت را یک عامل مهمّی در جریان زندگی بشر قرار داده است. گیاه و درخت و سبزه و آنچه از آنها ناشی می شود، در ساخت تمدّن بشری یک پایه‌ مهم و اساسی است؛ گیاهان و درختان، هم هوا را تصفیه می کنند، هم برای بشر غذا تولید می کنند، هم مایه‌ تلطیف روح و روان بشری هستند، هم نماد آبادانی و خرّمی محیط زندگی بشر محسوب می شوند، هم بسیاری از داروهای مورد نیاز انسان از گیاهان به دست می‌آید، به علاوه‌ منافعی که در چوب و برگ و ریشه و مانند اینها وجود دارد؛ بنابراین می‌بینید که گیاه و درخت و سبزه یک عامل اساسی و مهمّی در زندگی بشر است.

علاوه‌ بر آنچه گفته شد، نگاه ما به درخت و گیاه و سبزه و محیط ‌زیست، یک نگاه معرفتی و معنوی است، نگاه معرفت دینی است؛ این در ادبیّات ما هم کاملاً رواج دارد و آحاد مردم و متفکّرین و همه‌ کسانی که در زمینه‌ مسائل بشری حرف می زنند، در این زمینه‌ها نظر داده‌اند و حرف زده‌اند:
برگ درختان سبز در نظر هوشیار
هر ورقی دفتری است معرفت کردگار

یعنی نگاه، نگاه معرفتی است. برای همین هم هست که در شرع مقدّس اسلام غرس کردن درخت و نشاندن نهال یکی از حسنات محسوب شده؛ روایات متعدّدی داریم که ما را تحریص می کنند و ترغیب می کنند به اینکه درخت بنشانید، نهال بنشانید که اینها حسنه است. در قانون اساسی ما هم که برای محیط‌ زیست یک اصل وجود دارد که اهمّیّت آن را و ضرورت پرداختن به آن را به بهترین بیانی در آنجا بیان کرده.

بنابراین، فعّالیّتهایی که در مورد فضای سبز و درخت و گیاه و محیط ‌زیست و جنگل و بقیّه‌[این امور] انجام می گیرد، فعّالیّتهای دینی است، فعّالیّتهای انقلابی است؛ و جوانهای عزیز ما نباید گمان کنند که مسئله‌ محیط‌ زیست یک مسئله‌ تزئینی و تجمّلاتی و زیادی است؛ نه، یک مسئله‌ اساسی و مهمّی است که در شرع و قانون آمده.

خوشبختانه کشور ما به خاطر تنوّع آب وهوایی‌، تنوّع محیط ‌زیست و تنوّع اقلیمی‌ای که دارد، عرصه‌ وسیعی برای فعّالیّتهای محیط‌زیست است و می توان کارهای بزرگی انجام داد؛ و آحاد مردم و جوانهایی که در خدمات گوناگون کشوری بحمدالله حضور دارند - از علمی تا اجرایی تا سیاسی تا اجتماعی- در زمینه‌ محیط‌ زیست هم می توانند فعّال بشوند و کار کنند و تلاش کنند.

متأسّفانه در جامعه هستند کسانی که محیط ‌زیست را قربانی منافع شخصی خودشان می کنند؛ فدای سودطلبی و منفعت‌طلبی خودشان می کنند. هستند از این کسانی که این‌جوری‌اند، طبیعت را تخریب می کنند، جنگل و کوه را نابود می کنند، مراتع را پایمال میکنند، سفره‌های زیرزمینی و آب را به یغما می برند؛ اینها همه واقعاً بلای بزرگی است که تخریب محیط‌ زیست است و همه باید مقابل آن بِایستند؛ چه مسئولین و چه آحاد مردم. خب ا ینها در واقع زندگی آینده‌ بشر را به خطر می‌اندازد؛ آن که کوه‌ها را در واقع وسیله‌ای قرار می دهد برای بالا بردن آهن و فولاد و ساختمان‌سازی و آپارتمان‌سازی و مانند اینها یا مراتع را نابود می کند یا [درختان] جنگلها را می بُرد و تبدیل به یک کاربری‌های مضر می کند، در واقع نسلهای آینده‌یبشری را دارد از این نعمتها محروم می کند و به خطر می‌اندازد.

البتّه یک خطرات طبیعی و بلاهای طبیعی هم هست؛ جنگلها گاهی به خاطر حوادث طبیعی مثلاً آتش می گیرند که اینها قابل پیشگیری است؛ هم [برای] جنگلها، هم تالابها، هم دریاچه‌ها این بلاهای طبیعی وجود دارد، امّا قابل پیشگیری است؛ از اینها بایستی پیشگیری بشود که این به عهده‌ مسئولین است و اگر نکنند، واقعاً در این مسئله تقصیر کرده‌اند.
بنابراین امروز که روز درختکاری در نظر گرفته شده، روز مهمّی است؛ خوب است که همه در کشور، امروز و همیشه به مسئله‌ محیط‌ زیست و فضای سبز اهمّیّت بدهند.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات