دریاچه ارومیه احیا نمی شد، ۱۶ میلیون نفر آواره می شدند / تهران؛ اول در اضافه وزن

دریاچه ارومیه احیا نمی شد، ۱۶ میلیون نفر آواره می شدند / تهران؛ اول در اضافه وزن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست، امروز در همایش شکرانه  به مناسبت موفقیت طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ)، که در بوستان پردیسان برگزار شد، تاکید کرد: آینده ایران را دانش‌آموزان عزیز و کودکان و نوجوانان امروز می سازند. هم اکنون ما چالش های جدی در حوزه های مختلف محیط زیست داریم. مثلا اگر تمامی منابع آبی کشور را صرف کشاورزی و مصارف بهداشتی و آشامیدنی کنیم، ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال آینده، فلات قاره ایران جای زندگی نخواهد بود.

امیرعبدالرضا سپنجی گفت: بوستان طبیعت پردیسان متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست است و با همکاری شهرداری تهران سعی شده با ایجاد فضایی مناسب بتوانیم میزبان بازدیدکنندگان و گردشگران از تهران و کل کشور باشیم. پارک پردیسان پوشیده از گیاهان بومی تهران است و حساسیت های ویژه ای برای حفظ این مجموعه وجود دارد.

وی خطاب به دانش آموزان منتخب مناطق آموزش و پرورش تهران، با اشاره به اینکه کشور ایران یکی از کم آب ترین کشورهای دنیاست، درمورد اهمیت محیط زیست، اظهار کرد: اگر جیب شما پر پول باشد اما اجازه ندهند که نفس بکشید، آن هنگام به اهمیت محیط زیست پی می برید. اکنون در تمام دنیا و کشور خودمان با پدیده تغییر اقلیم مواجه هستیم؛ با توجه به اهمیت مساله، باید به مشکلات تغییر اقلیم و کاهش تولید گازهای گلخانه ای و منابع آلاینده هوا توجه ویژه داشته باشیم.

مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست با دعوت از مردم برای استفاده از طبیعت تهران و فضاهایی چون مجوعه پردیسان، گفت: یک درخت در طول سال، اکسیژن مورد نیاز یک انسان را تامین می کند و در عین حال، کاشت درختان و ایجاد فضای سبز، مزایای اجتماعی فراوانی نیز دارد، چنانکه فضای سبز و درختان، انسان ها را آرام تر و خشونت را در جوامع انسانی کمتر می کند.

سپنجی همچنین با اشاره به خبرهای خوب در حوزه محیط زیست، به احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: به موضوع احیای دریاچه ارومیه، کم توجهی شد و رسانه ها به طور شایسته به این امر نپرداختند؛ اگر احیای دریاچه اتفاق نمی افتاد، امروز ۱۴ تا ۱۶ میلیون نفر آواره در کشور داشتیم.

وی تصریح کرد: در صورت عدم احیای دریاچه ارومیه، علاوه بر طوفان های نمکی و از بین رفتن کشاورزی در شمال غرب ایران، با مشکل آواره شدن افراد از شمال غرب تا مرکز ایران روبرو می شدیم؛ این درحالی است که در دوراندجنگ تحمیلی، بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون نفر از جنوب و غرب کشور، مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به تلاش های جدی سازمان برای احیای تالاب های کشور و تعیین حقابه محیط زیستی اظهار کرد: امروز می بینید میزان گرد و غبار داخلی در جنوب ، غرب و جنوب شرق کشور، به شدت کاهش پیدا کرده است و این امر  در پی تلاش های سازمان حفاظت محیط زیست و هزینه صحیح بودجه ای است که با تدبیر رهبر معظم انقلاب برای حل مساله گرد و غبار تخصیص یافت.

سپنجی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه با حفظ محیط زیست، بتوانیم ایران آباد و توسعه یافته را به نسل آینده تحویل دهیم، گفت: امیدواریم با حلول سال ۱۴۰۰ و در قرن پیش رو، بهترین سال ها، روزها و ساعات را در کشور شاهد باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در همایش شکرانه کوچ، از هر منطقه آموزش و پرورش استان تهران، دو دانش آموز از مدارس دخترانه و دو دانش آموز از مدارس پسرانه  به نیابت، انتخاب و در مراسم شرکت کردند. گروه دانش آموزان به تفکیک دختران و پسران، ۸۰۰ متر را دویدند و در پایان هدایای خود را در یافت کردند.

این همایش با حضور مسوولان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش و اداره آموزش و پرورش تهران و جمعی از مربیان تربیت بدنی مدارس، برگزار شد و در نهایت به صورت نمادین، درختی در بوستان پردیسان، کاشتند.

تهران از نظر اضافه وزن در جایگاه اول قرار دارد

حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم، با اشاره به اهمیت سلامت دانش آموزان، به هم زمان شدن ابلاغ طرح کوچ با شرایط کرونا، گفت: میانگین دانش آموزان با وزن طبیعی ۶۴ درصد و میانگین افراد با وزن طبیعی در تهران ۵۶ درصد است بنابراین در میان ۳۲ استان، تهران از نظر اضافه وزن، رتبه نخست را دارد.

وی تصریح کرد: تا کنون ۱۰ میلیون دانش آموز را در کشور از نظر سلامت و وزن، سنجش، تحلی و مقایسه کردیم که در نهایت نتایج بدست آمده، هشداردهنده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ابلاغ طرح کوچ با در نظر گرفتن ۱۳ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۷۲۰ دانش آموز، گفت: شهر تهران وضعیت خوبی ندارد و شهرهای تهران، مازندران و گیلان، سه شهر آخر در ۳۲ استان از نظر اضافه وزن، هستند.

دانش آموزان جویای فلسفه چهارشنبه سوری باشند

محمدی، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزشو پرورش تهران نیز در این مراسم با تاکید بر اهمیت تغذیه سالم برای دانش آموزان، از تلاش آن ها برای کنترل وزن و سلامت خود تقدیر کرد و یادآور شد که دانش آموزان با توجه به فرا رسیدم روز چهارشنبه سوری، از بزرگترها فلسفه و رسوم را بپرسند و سراغ لوازم آتش بازی تجاری که ربطی به سنت چهارشنبه سوری و فرهنگ ما ندارد، نروند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات